Конончук Сергій Пилипович
КОНОНЧУ́К Сергій Пилипович (29. 05. 1912, Київ — вересень 1941, зник безвісти) — графік, художник анімаційних фільмів. Учасник 2-ї світової війни. На становлення К. вплинув М. Рокицький. Закін. Київ. худож.-індустр. профес. школу (1931; викл. К. Єлева, К. Трохименко). Відтоді працював у Києві: художник-мультиплікатор кінофабрики «Українфільм»; від 1940 — пров. твор. майстер з графіч. оформлення кіножурналів і фільмів студії «Укркінохроніка»; водночас від 1929 співпрацював із видавництвами «Культура», «Мистецтво», «Молодий більшовик», Дитвидав, Держлітвидав, Укрдержнацменвидав; у ж. «Семафор» друкував ілюстрації, вірші, епіграми, нариси. Брав участь у створенні мультфільмів «Тук-Тук і його товариш Жук» (1935), «Зарозуміле курча» (1936). Жив 1937 у Самарканді (Узбекистан). У творчості орієнтувався на А. Дюрера, Г. Нарбута, В. Фаворського. Ілюстрував видання для дітей, оформляв твори укр., рос. та зх.-європ. класики. К. створив влас. метод книжк. оформлення у строгому реаліст. стилі, де декор. тенденції не переважають над образотвор. осягненням худож. змісту літ. твору; використовував орнам. мотиви, барокові завитки, трикутники, елементи нар. вишивки. К. зображував будинки в оточенні дерев, міські околиці, вулички. У чорно-білих рисунках К., виконаних тушшю за допомогою пензля і пера, передано емоції тонкими та чіткими штрихами, масив. лініями, чергуванням чорного і білого. Учасник міських, міжнар. мистецьких виставок від 1927. Персон. — посмертні у Києві (1980, 2013), Вінниці (1980), Харкові (1981), Львові (1982), Москві (1986). Окремі роботи зберігаються в НМУНДМ (Київ), ДТГ (Москва).
Додаткові відомості
- Основні твори
- живопис — триптих «Київ. Глибочиця» (1927); графіка — обкладинки до зб. новел В. Стефаника (1928), казки «Стійкий олов’яний солдатик» Г.-К. Андерсена (1938), творів І. Франка (1940); іл. — до укр. нар. казки «Колобок», казки «Про зелену ящірку», англ. нар. казки «Красная курочка», літера «В» до кн. «Азбука» (усі — 1929), кн. «Тетянчин їжак» Н. Клейменової, «Як ми працювали» А. Волковича, «Як звірів ловили» Н. Дірш (усі — 1930–31), «Путаница» (1940) К. Чуковського, а також до творів М. Гоголя, А. Чехова, М. Хвильового, Д. Чепурного; «Т. Шевченко», «Київ. Дорога на Татарській вулиці» (обидва — 1929), «Дерева» (1930), «На Дніпрі», «Київ. Глибочицький провулок» (обидва — 1931), «Околиця Києва», «Ленінград. Околиця» (обидва — 1933), «Дощ, дощ, дощ…», «Київ. Вулиця Артема» (обидва — 1934), «Півонії і тютюн» (1935), «Бабки», «Комашки, мухи, бджоли» (обидва — 1936), «Нарцис» (1938), «Кіт», «Букет на день народження Ніли», «Натюрморт із книгою Данте», «Самарканд. Вид на гробницю Тамерлана», «Будинок у Самарканді», «Самарканд. Вулиця Бакшамаль» (усі — 1937), «Автопортрет» (1940); екслібриси — Н. Радзієвської (1930), Ю. Палійчука, С. Ушинського (обидва — 1940).
Рекомендована література
- Графіка Сергія Конончука: Альбом. 1984;
- Сергій Конончук. Графіка: Альбом. 1988;
- Художник, влюбленный в поэзию и графику. Сергей Конончук // Рубан В. В. Забытые имена: Рассказы об укр. художниках ХІХ — нач. ХХ в. 1990;
- Костенко О. Є. Життєдіяльність Сергія Пилиповича Конончука (1912–1941) — українського графіка першої половини ХХ століття. 2011 (усі — Київ).