Розмір шрифту

A

Конституція УНР

КОН­СТИТУ́ЦІЯ УНР — основний закон Української Народної Республіки. Затв. в остан. день існува­н­ня Української Центральної Ради (29 квіт­ня 1918) у формі Статуту про держ. устрій, права і вольності УНР. Складається з 83-х статей і 8-ми роз­ділів. К. УНР наголошувала, що вся влада в УНР «походить від народу» (ст. 22), а її верхов. органом мали стати Всенар. збори, обрані рівним, прямим, таєм. і пропорц. голосува­н­ням на 3 р. із роз­рахунку 1 депутат (його особа — недоторкан­на) від 100 тис. громадян. Результати виборів мав пере­віряти Ген. суд і пере­давати свої висновки до Всенар. зборів, яким на­дано право ви­зна­н­ня мандатів недійсними, скасуван­ня результатів виборів і ви­значе­н­ня місця та часу проведе­н­ня нових виборів. Перед­бачено і до­строк. роз­пуск Всенар. зборів за письм. вимогою 3-х млн виборців, дійсність під­писів яких встановлювали суди. По­станову про нові вибори при­ймали Всенар. збори, проведе­н­ня їх у 3-мі­сяч. строк покладено на виконавчу владу. Всенар. збори оби­рали Голову та його товаришів у кількості, встановленій ними (один із них ставав заст. Голови). Сесії Всенар. зборів перед­бачено проводити не рідше, ніж двічі на рік, а пере­рва між ними не повин­на була пере­вищувати 3-х місяців. За вимогою 1/5 депутатів мали скликатися позачерг. сесії у місяч. термін. Збори вважали повноважними за присутності понад 1/2 депутатів, пита­н­ня вирішеними — за під­тримки їх звич. більшістю голосів від кількості присутніх. Внесе­н­ня змін до К. УНР вимагало кваліфіков. більшості у 3/5 голосів присутніх, при цьому вони набували чин­ності після ухвале­н­ня новим складом Всенар. зборів про­стою більшістю голосів. Пита­н­ня про від­окремле­н­ня тер., проголоше­н­ня вій­­ни та від­да­н­ня під слідство і до суду міністрів мали вирішувати 2/3 присутніх. Право законодав. ініціативи та внесе­н­ня законо­проектів К. УНР надавала Президії Всенар. зборів при погоджен­ні їх із Радою старшин збо­рів, окремим фракціям, групам депутатів кількістю не менше 30-ти осіб, Раді нар. міністрів, органам самоврядува­н­ня, що обʼ­єд­нували 100 тис. і більше ви­борців, і таким же за кількістю групам громадян, під­писи яких під­тверджували суди. Проекти по­вин­ні були обговорювати від­­повід­ні комісії, після доповіді яких їх доводили до ві­дома уряду і виносили на роз­гляд. Всенар. зборів. Якщо законо­проекти від­хиляли, їх пере­носили на на­ступну сесію. Прийняті закони й по­станови мали друкувати у ви­гляді витягів із протоколів засі­дань Всенар. зборів за під­писом Голови або його товариша та одного із секр. і набувати чин­ності після доведе­н­ня їх до місц. установ. Без ухвали Всенар. зборів заборонено встановлювати будь-які податки, позики, обмеже­н­ня держ. майна; правила обовʼязк. військ. або міліцей. служби; публікувати від імені УНР політ. і екон. трактати; ви­значати одиниці міри та ваги.

Найвищою виконав. владою К. УНР проголошувала Раду нар. міністрів, що мала вести справи, які стосувалися всієї України, координувати та контролювати діяльність місц. установ, не втручаючись при цьому в їхню компетенцію. Уряд отримував свої повноваже­н­ня від Всенар. зборів і звітував лише перед ними. Формува­н­ня Ради нар. міністрів покладено на Голову Всенар. зборів за погодже­н­ням із Радою старшин. Всенар. збори могли висловити недовірʼя Раді нар. міністрів загалом та окремим чл. уряду. В такому випадку остан­ні мали скласти свої повноваже­н­ня, а через добу Всенар. збори вже могли при­ступити до їхнього за­міще­н­ня. Член уряду на­дано право брати участь у дебатах на сесіях з дорадчим голосом. Депутати, що входили до складу уряду, зберігали свої мандати, проте по­збавлялися права вирішал. голосу на сесіях. Судова влада у рамках цивіл., карного і адм. законодавства повин­на здійснюватися іменем УНР виключно судовими установами, ріше­н­ня яких не могли змінювати ні законодавча влада, ні адм. органи влади. Роз­гляд справ мав бути прилюдним і усним. К. УНР утверджувала принцип вер­ховенства парламенту, тобто парламент. респ., проте не роз­­кривала питань власності, кордонів, мови, держ. символіки тощо.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2014
Том ЕСУ:
14
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
5013
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
173
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Конституція УНР / О. М. Мироненко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-5013.

Konstytutsiia UNR / O. M. Myronenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2014. – Available at: https://esu.com.ua/article-5013.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору