Литвак Анатоль
ЛИТВА́К Анатоль (Анатолій Михайлович; 05 (за ін. даними — 10). 05. 1902, Київ — 15. 12. 1974, м. Нейї-сюр-Сен побл. Парижа) — режисер. Учасник 2-ї світової війни. Орден Почес. Легіону. Бойові нагороди Франції. Дит. і юнац. роки провів у Києві. Вивчав філософію у Петрогр. університеті (нині С.-Петербург), відвідував театр. студії Є. Вахтангова і В. Мейєрхольда. Грав на сцені, здійснив постановку кількох вистав. 1922–23 — співроб. ф-ки «Сєвзапкіно» (Петроград), дебютував фільмом «Тетяна» (1923). Згодом поставив одну з перших рад. комедій «Серця і долари» (1924, сатира на міщанство часів НЕПу), стрічку «Наймолодший піонер» (1925). Поїхав на стажування до Франції (1925), звідки не повернувся. Працював у париз. театрах, кіно, брав участь у зйомках х/ф «Казанова» (1927), «Шахеразада» (1929), «Білий диявол» (1930; усі — реж. О. Волков). Від 1929 у Берліні, Парижі та Лондоні знімав власні комедії, мелодрами та пригодн. фільми «Кале-Дувр» (1931), «Доллі робить кар’єру» (1932), «Цей старий злодій» (1933), «Екіпаж» (1935). Визнання здобув після виходу у прокат мелодрами «Майєрлінґ» (1936), що виявила високий рівень його режисер. професіоналізму. Від 1936 мешкав у США, від поч. 1960-х рр. — у Парижі. На студіях «Warner Brothers», «XX Century Fox» створив кінокартини «Жінка, яку я кохаю», «Товариш» (обидві — 1937), «Сестри», «Дивовижний лікар Кліттерхауз» (обидві — 1938), «Усе це і небо на додаток» (1940), «Берег у тумані» (1941), «Довга ніч» (1947), «Вибачте, помилилися номером» (1948). Робота довоєн. періоду «Зізнання нацистського шпигуна» (1939) — одна з перших амер. кінокартин про небезпеку поширення фашизму на тер. країни. Під час 2-ї світової війни зняв у співавт. із Ф. Капрою серію д/ф «Чому ми воюємо» (1942–45); 1948 — стрічку «Зміїна яма», що відтворила тогочасну атмосферу психіатр. лікарень США (премія гільдії реж. США, 1949; номінації на премію «Оскар», США і приз «Золотий лев» Мкф у Венеції). У 1950–60-х рр. працював у Великій Британії, Франції, США. Серед фільмів цього періоду — «Рішення перед світанком» (1951; номінація на премію «Оскар», США), «Акт кохання» (1954), психол. драма «Глибоке синє море» (1955), «Знову прощавай» (1961, за романом Ф. Саґан «Чи кохаєте Ви Брамса?»). Майстерно використовуючи усі виражал. засоби кінематографа, досягнув майже докум. правдивості у фільмі про злочини нацизму «Ніч генералів» (1967, екранізація однойм. роману Г.-Г. Кірста), що являв своєрідну кульмінацію у його творчості. Остан. роботою Л. була екранізація детектив. роману С. Жапрізо «Дама в автівці, в окулярах і з рушницею» (1970).
Рекомендована література
- J. Nolan. Anatole Litvak // Film in Review. 1967, Nov.;
- Anatole Litvak // American Film Directors. New York, 1974.