ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine
A

Литвин Леонід

ЛИТВИ́Н Леонід (справж. – Литвинов Олексій Григорович; 08. 09. 1934, м. Керч, нині АР Крим – 11. 08. 2015, с. Крюківщина Києво-Святошин. р-ну Київ. обл.) – живописець. Закін. Дніпроп. художнє училище (1961; викл. М. Панін, М. Погрібняк, В. Шпиганович). На його творчості позначилося став­лення до світ. мист. спадщини. На творчій роботі. Учасник всеукр. мистецьких виставок від 1970-х рр. Персон. – у Києві (1989, 2000, 2012–13). Автор портретів, пей­зажів, натюрмортів. Для творчості Л. характерне драм.-на­пружене трактування ідиліч. тем, уважне ставлення до композиції. Гол. місце у худож. мовленні відведено кольору: завдяки багатій та інтенсив. кольористиці досягає емоц. насиченості живопис. сюжетів. У пейзажах Л. від­творював багатство життя при­роди рідної землі, прагнув створити відчуття глибини простору. Осн. теми – сад і ліс, левади й ниви у різні пори року; міські пейзажі менш оригінальні. У натюрмортах передавав привабливість і значущість звич. об’єк­тів, часто в несподіваній сукупності. Портрети відзначаються психологізмом, зокрема зобра­ження дружини часто вписано в ширший живопис. сюжет. В автопортретах Л. – в азарті твор­чості, серед символіч. мист. антуражу або задуманий над життям. Особливе місце у творчості Л. посідає шевченкіана, в якій художник передав почуття особистої зобов’язаності перед об­разом нац. Генія. Відзначаючи риси спорідненості з наївом, до­слідники не виключають і перегуків з імпресіонізмом та постім­пресіонізмом, фовізмом; О. Пе­трова характеризує його як «експресив. екзистенціаліста». У ґрунтов. статті в альбомі «Леонід Литвин. Малярство» (К., 2012) О. Федорук зазначив: «Ро­боти Литвина не слід сприймати однозначно. Малювалися вони в різному стані: у години спокою й розпачу. Він піднімався до живописних вершин, але й опускався до рівня “самодіяльного наїву”. Однак є в його доробку справжні живописні перлини: “Королівська лілія” (1991), “Апофеоз переможців. Червоні раки” (1977), “Жінка, що відпочиває” (поч. 1980-х рр.) і приго­ломшливої емоційної сили “Жін­ка в українському вбранні” (поч. 1980-х рр.), а також численні натюрморти й зображення квітів». Живопис Л. не вписувався в чиновниц. трактування канонів соцреалізму, тому його не приймали до СХУ, що створювало несприятливі побут. і твор­чі обставини, обмежувало участь у виставках, штучно відсувало його на маргінес мист. життя. Деякі полотна зберігаються в НХМ, Нац. музеї Т. Шевченка, Музеї видат. діячів України (усі – Київ).

Тв.: «С. Пазюра» (1978), «Щасливий юродивий», «Калиновий рай» (обидва – 1979), «Рибалка», «Ганна. Мамина вер­ба», «Любов художника», «Моя Ганнуся – українка», «Чаклунка Ганнуся» ( усі – 1980-і рр.), «Моя майстерня в Кожухівці», «Гладіолуси», «Зима в Кожухівці», «Квіти з Кривого Рогу», «Мама та батько» (усі – 1980), «Моя Ганнуся з гар­бузом» (1981), «Любов художника», «Каз­ка. Солдат і смерть» (обидва – 1982), «Запрошення на весілля», «Зоря надії», «Фастів. Церква Покрови» (усі – 1983), «Автопортрет із яблуком», «Автопортрет. Перший сніг», «У казармі», «День народження С. Єсеніна», «Причинна», «Калина цвіте», «Горщики і гар­бузики», «Чорнобривці», «Панорама Чер­нечої гори. Канів» (усі – 1984), «Видубецький монастир. Верби», «Знову цвітуть каштани» (обидва – 1985), «Чор­нобильська мати» (1986), «Автопортрет зі свічками» (1987), «У саду з котом», «Натюрморт із рибами» (обидва – 1991), «Ой у лузі», «Церква у Липовому Скитку» (обидва – 1999).

І. М. Дзюба

Основні твори

«С. Пазюра» (1978), «Щасливий юродивий», «Калиновий рай» (обидва – 1979), «Рибалка», «Ганна. Мамина вер­ба», «Любов художника», «Моя Ганнуся – українка», «Чаклунка Ганнуся» ( усі – 1980-і рр.), «Моя майстерня в Кожухівці», «Гладіолуси», «Зима в Кожухівці», «Квіти з Кривого Рогу», «Мама та батько» (усі – 1980), «Моя Ганнуся з гар­бузом» (1981), «Любов художника», «Каз­ка. Солдат і смерть» (обидва – 1982), «Запрошення на весілля», «Зоря надії», «Фастів. Церква Покрови» (усі – 1983), «Автопортрет із яблуком», «Автопортрет. Перший сніг», «У казармі», «День народження С. Єсеніна», «Причинна», «Калина цвіте», «Горщики і гар­бузики», «Чорнобривці», «Панорама Чер­нечої гори. Канів» (усі – 1984), «Видубецький монастир. Верби», «Знову цвітуть каштани» (обидва – 1985), «Чор­нобильська мати» (1986), «Автопортрет зі свічками» (1987), «У саду з котом», «Натюрморт із рибами» (обидва – 1991), «Ой у лузі», «Церква у Липовому Скитку» (обидва – 1999).

Фотоілюстрації

завантажити статтю

Інформація про статтю

Автор:

І. М. Дзюба

Авторські права:

Cтаттю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»

Бібліографічний опис:

Литвин Леонід / І. М. Дзюба // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2016. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-55077

Lytvyn Leonid / I. M. Dziuba // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2016. – Available at : https://esu.com.ua/article-55077

Том ЕСУ:

17-й

Дата виходу друком тому:

2016

Дата останньої редакції статті:

Цитованість статті:

переглянути в Google Scholar

переглянути в Scopus

Для навчання:

використати статтю в Google Classroom

Тематичний розділ сайту:

Ключове слово:

EMUIDідентифікатор статті на сайті ЕСУ

55077

Кількість переглядівдані щодо перегляду сторінок на сайті збираються від початку 2024 року

47

Схожі статті

Матійко
Людина  |  Том 19  |  2018
О. К. Приходько
Іваненко
Людина  |  Том 11  |  2011
О. Й. Качмарський
Крюков
Людина  |  Том 15  |  2014
М. Василик

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору