Лозівський завод Трактодеталь
ЛОЗІВСЬКИ́Й ЗАВО́Д «ТРАКТОРОДЕТА́ЛЬ» – підприємство машинобудівної галузі промисловості. Розташ. у м. Лозова Харків. обл. Засн. 1959 як Герсеванів. завод «Запчастина» (нині Панютин. селищ. ради Лозів. міськради). 1964 у його підпорядкування був переданий Лозів. завод «Сільгоспінвентар». Від 1970 – сучасна назва; від 1990 – орендне підприємство, від 1996 – ЗАТ, від 2012 – приватне АТ. У рад. період географія постачання підприємства включала всю тер. СРСР і понад 30 країн далекого зарубіжжя. 1970 на Л. з. «Т.» освоєно виробництво прокладок (спочатку їх виготовляли для забезпечення складал. виробництва Харків. заводів трактор. двигунів та «Серп і молот», Мінського мотор. заводу, Арзамас. маш.-буд. заводу в Нижньогород. обл., РФ), 1973 – гальмів. стрічок, 1992 – ведених дисків, 1997 – втулок, 2001 – фільтруючих елементів, 2003 – шкворнів. Від 2007 виробництво Л. з. «Т.» зосереджено виключно на одному автоном. майданчику в Лозовій на вул. Потьомкіна, № 1 (були ліквідовані цехи у с. Герсеванівське та у центр. частині Лозової). У 1980-х рр. обсяги випущеної продукції складали бл. 10 млн крб на рік; 1996 її вироблено на 7,5 млн, 2002 – на 8,6 млн, 2014 – на понад 10 млн грн. Нині завод має повний комплекс холодноштампув., металооброб., терміч. і зварюв. устаткування, який дозволяє здійснювати весь вироб. цикл. Серед продукції – тракторні (голівки блока циліндра, випуск. труби, її фланця, глушника, впуск. і випуск. колекторів, мастил. помпи, впуск. і випуск. трубопроводів, випуск. патрубка, турбіни, турбокомпресора, кільця фільтра, газопроводу тощо; до двигунів А-01, -41, Д-50, -65, -144, -240, -260, ПД-10, СМД-14–22, -31, -60–72, ЯМЗ-240) й автомоб. (голівки блока циліндра, газопроводу, впуск. і випуск. колекторів, випуск. труби, фланця приймал. труби глушника, турбокомпресора тощо; до двигунів автомобілів ГАЗ-21, -24, -2410, -406, -51, -53, ЗІЛ-130, Урал-375, МАЗ, КрАЗ, ВАЗ-2101, -2105, -2108, -21011, «Москвич»-408, -412, «Таврія», автобусів ЛіАЗ, «Ікарус») прокладки, гальмівні (до тракторів МТЗ, ЮМЗ), ведені зчеплення (до тракторів ЮМЗ, МТЗ, «Нива», Т-25, -150, ДТ-75, «Алтаєць», «Deutz», «John Deere», автомобілів ГАЗ-24, -52, -53, ЗІЛ-130, КамАЗ, УАЗ, «Бичок», «Валдай», МАЗ, автобусів «Богдан»-601, -А-144, -А-145, «Еталон»-А-092), ведені муфти (до тракторів ЮМЗ, Т-16, -40), диски, гальмівні стрічки (до тракторів ДТ-75, Т-16, -25, -40, -70, МТЗ), паливні (до тракторів Т-25, -40, -150, ДТ-75, МТЗ, ЮМЗ, автомобілів КамАЗ, МАЗ), мастил. (до тракторів Т-16, -150, «Дон»-1500, автомобілів КамАЗ, ГАЗ-52, -53, МАЗ, «Москвич»-412) і повітр. (до тракторів «Нива», Т-150, автомобілів КамАЗ, МАЗ, IFA) фільтри, втулки поворот. (МАЗ, КрАЗ, КамАЗ, ГАЗ-53, ЗІЛ-130, «Ікарус») і розжим. (КамАЗ) кулаків, шатуна (ГАЗ-51, -53, ЗІЛ-130, СМД-20, ЯМЗ-236), важеля (ЮМЗ), кронштейна (ЮМЗ), вушок задньої та перед. ресор (ТАТА-613), шкворень поворот. кулака (МАЗ, КрАЗ, КамАЗ, ГАЗ-53, ЗІЛ-130, «Ікарус»), пальці перед. і задньої ресор (ТАТА-613), рукава високого тиску (L-400, -500, -600, -700, -800, -1000, -1200, -1300, -1400, -1600, -1700, -1800, -2000). Сучасні напрями експорту: Угорщина, Казахстан, Молдова, Болгарія та Латвія. У рад. період працювало бл. 550, станом на 2015 – 80 осіб. Перший дир. – Є. Сажин (1959–61), від 1996 – О. Король.
С. О. Гранкін