Луцький автомобільний завод
ЛУ́ЦЬКИЙ АВТОМОБІ́ЛЬНИЙ ЗАВО́Д — підприємство автомобільної промисловості. Засн. 1955 як Луцький ремонт., від 1959 — маш.-буд., від 1966 — автомоб. завод. Спочатку випускав запчастини до вантаж. автомобілів, від 1959 спеціалізувався на виготовленні кузов. виробів (автокрамниці, причепи-рефрижератори тощо). 1960 діяло 7 цехів та 8 відділів. Підпр-во поступово освоїло більш складну автомоб. техніку (автохолодильники, ремонтні автомайстерні), а від 1964 — автомобілі-рефрижератори. 1966 розпочато збирання малолітраж. автомобілів ЗАЗ-969В (див. «Запорожець»). 1966–74 випущено 41 540 од. кузов. виробів (загалом до 1980 — 53 990 од.), 23 598 од. автомобілів ЗАЗ. Повна спеціалізація заводу на випуск автомобілів відбулася 1972, коли виготовлення автокрамниць, ремонт. майстерень та ін. виробів передано спеціалізов. підприємствам. 1975 Л. а. з. разом із Запоріз. автомоб. заводом увійшов до складу ВО «АвтоЗАЗ» (діяло до 1992). Було розпочато серій. випуск автомобілів підвищеної прохідності ЛуАЗ-969А з коліс. формулою 4×4, а також автомобілів-транспортерів ЛуАЗ-967М, 1979 — модернізов. автомобіля ЛуАЗ-969М, який відрізнявся від своїх попередників як зовнішньо, так і низкою інновац. рішень. Ще до поч. серій. випуску цей автомобіль одержав високу оцінку на ВДНГ у Москві, 1978 на Міжнар. автосалоні в м. Турин (Італія) увійшов до десятки найкращих, а 1979 на Міжнар. виставці у Чехословаччині відзнач. золотою медаллю. 1982 виготовлено 100-тисяч. автомобіль ЛуАЗ (1983 розпочато його експорт), 1989 — дослід. зразок автомобіля нового покоління ЛуАЗ-1301. У 1990 зібрано найбільшу в історії заводу кількість автомобілів ЛуАЗ — 16,5 тис. од. за рік. 1994–2002 підприємство серійно випускало модернізов. вантажно-пасажир. автомобіль ЛуАЗ-1302, який замінив застарілий ЛуАЗ-969М. 1995 завод перетвор. з держ. підприємства у ВАТ «Л. а. з.», контрол. пакет акцій якого (81,12 %) 2000 викупив концерн «Укрпромінвест» і розпочав великовузл. складання автомобілів ВАЗ та УАЗ. Того ж року складено 2250 автомобілів ВАЗ-21093, 150 — ЛуАЗ, 648 — УАЗ. 2001 продовжено освоєння складання додатк. моделей автомобілів ВАЗ-21099, -2107, -2104, -23213 «Нива», УАЗ-3160. У 2005 створ. корпорацію «Богдан», співзасн. якої стало ВАТ «Л. а. з.». З-д розпочав великовузл. складання легк. автомобілів «Kia» та «Hyundai». Упродовж 1975–2003 виготовлено 245 103 од. автомобілів ЛуАЗ; 2000–08 — 102 411 од. легк. автомобілів ВАЗ, 2775 од. УАЗ, 39 260 од. «Kia», 23 472 од. «Hyundai», 5412 од. вантаж. автомобілів «Isuzu», «Hyundai», «Foton», «Kia», «Іж». 2009 ВАТ «Л. а. з.» перейм. у дочірнє підприємство «Автоскладал. завод № 1» ПАТ «Автомоб. компанія “Богдан Моторс”». У серед. 2000-х рр. на підприємстві розпочато реалізацію програми з виробництва громад. транспорту, результатом якої 2005 став випуск перших 35-ти автобусів А066, А144 та А145. У 2006 освоєно виробництво автобусів А06900, А06921 на шасі «Hyundai County»; 2007 — автобусів А231 та тролейбусів Е231, а також міських низькопідлог. автобусів А50110; у 2008 — міських автобусів А09202, шкіл. автобусів А06904, міських низькопідлог. автобусів А60110 та тролейбусів Т50110, Т60111; у 2009 — міських А09280 та турист. А40162 автобусів, міських низькопідлог. тролейбусів Т80110; у 2010 — автобусів А70190, признач. для обслуговування аеропортів, створ. нові моделі міських низькопідлог. тролейбусів — Т60112, Т70110, Т70115, Т90110; у 2011 створ. нові модифікації низькопідлог. автобусів А30212, автобусів для аеропортів А80190, автобусів малого класу на шасі «Hyundai County» — А06902, А06906, А06922, розпочато серій. випуск автобусів на агрегат. базі «Hyundai» — А20110, А20111, виробництво міських низькопідлог. автобусів А70110; у 2012 створ. нові модифікації автобусів на агрегат. базі «Hyundai» — А20210, А20211, а також гібрид. автобусів А70522 з двигуном «Euro 5»; у 2013 розроблено та розпочато серій. випуск шкіл. автобусів А06907, автобусів А22110 на агрегат. базі «Ashok Leyland», виготовлено дослід. зразок низькопідлог. тролейбуса Т70116, який сертифіковано в Європі, що дало змогу підприємству 2013–15 реалізувати 38 таких тролейбусів у м. Люблін (Польща). 2014 розроблено автобуси А70132 на агрегат. базі «Iveco» з двигуном «Euro 5», розширено модел. ряд 12-метр. тролейбусів — Т70117, Т70118; розроблено та виготовлено дослід. зразок електробуса А70100, який отримав європ. сертифікат і був реалізов. у Польщі. 2015 створ. приміські автобуси А14532 з двигуном «Euro 5», міські автобуси на агрегат. базі «Ashok Leyland» — А22111, А22211. У 2006–15 завод виготовив понад 3100 автобусів та тролейбусів «Богдан». Кількість працівників (2016) — бл. 800 осіб. Директор — М. Джула (від 2014).
Рекомендована література
- Пасов Г. В. Історія становлення Луцького автомобільного заводу та його перспективи // Вісн. Черніг. технол. університету. Сер. Тех. науки. 2011. Вип. 59.