ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine
A

Луцький Борис Григорович

ЛУ́ЦЬКИЙ Борис Григорович (03(15). 01. 1865, м. Бердянськ Таврій. губ., нині Запоріз. обл. – ?) – фахівець у галузі двигунобудування. Закін. реал. училище у Сева­стополі (1882), Вищу тех. школу у м. Мюнхен (Німеччина, 1886). Працював у Німеччині: інж. на ф-ках «Ландес» у Мюнхені (1887–88) та «Кьоберс-Айзенверк» у Гамбурзі (1888–90), гол. інж. Mаш.-буд. АТ у Нюрнберзі (1891–97). У 1887 отримав перші п’ять патентів на винаходи в галузі двигунобудування. Створив оригін. стаціонарні газові, гасові та бензин. ДВЗ, двигуни для автомобілів, надвод. суден, підвод. човнів, літаків, зокрема першим у світі побудував вертикал. двигун з колінчастим валом, розташ. під циліндром, 4- та 6-циліндр. вертикал. рядний ДВЗ, двигун з півсферич. камерою згоряння, двигун з наддуванням без запальника, реверсив. двигун. За його патентами виготовляли двигуни і транспортні засоби провідні нім. фірми. 1897 Л. заснував власну компанію – Товариство з будівництва автомоб. екіпажів у Нюрнберзі (діяло до 1901). Того ж року разом з А. Клозе, Ґ. Даймлером, Р. Дизелем, Р. Бошем, Ф. Цеппеліном та ін. організував Центр.-європ. автомоб. союз. У червні 1898 за участі Л. створ. перший вантаж. автомобіль класич. компонування, 1899 на 1-й Міжнар. автомоб. виставці у Берліні представлено 12 транспорт. засобів конструкції Л., які удостоєні золотих медалей. Від 1900 – військ.-мор. аташе при Рос. посольстві в Берліні. Створював двигуни для автомобілів, човнів та літаків на замовлення військ. відомств Рос. імперії, зокрема 1901 розробив двигун потуж. 300 к. с. для першого підвод. човна «Дельфін», 1903 – найбільший у світі на той час ДВЗ потуж. 6 тис. к. с. для міноносця «Видний». 1904 у Німеччині на фірмі «Говальдт­с­верке» побудував човен «Цариця» з двигуном влас. конструкції у 500 к. с. (швидк. 50,8 км/год.). Водночас у Рос. імперії на заводі «Леснер» (С.-Пе­тербург) зібрано перший автомобіль конструкції Л. Заснував компанію «Мотор Луцького» у Берліні (1907–13). У 1909–14 побудував чотири літаки влас. конструкції. Від жовтня 1913 до лютого 1914 проживав у С.-Пе­тербурзі, у березні 1914 повернувся до Німеччини, де в липні того ж року був за­арешт. і знаходився у в’язниці Шпандау до 1918. У 1919–20 Л. перебував у с. Андріївка Бердян. пов. Таврій. губ. (нині Бердян. р-ну Запоріз. обл.), від серпня 1920 – у Німеччині. Наприкінці 1920 заснував у Берліні «З-д Луцького». 1920–43 запатентував винаходи дирижабля, літака-амфібії тощо. Подальша доля невідома.

Літ.: Шавров В. Б. История конструкций самолетов в СССР до 1938 г. Мос­­ква, 1986; Фирсов А. В. Борис Григорьевич Луцкий (Луцкой) – инженер, конструктор, изобретатель. З., 2015.

О. В. Фірсов

Рекомендована література

  1. Шавров В. Б. История конструкций самолетов в СССР до 1938 г. Мос­­ква, 1986;
  2. Фирсов А. В. Борис Григорьевич Луцкий (Луцкой) – инженер, конструктор, изобретатель. З., 2015.
завантажити статтю

Інформація про статтю

Автор:

Авторські права:

Cтаттю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»

Бібліографічний опис:

Луцький Борис Григорович / О. В. Фірсов // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2017. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-59454. – Останнє поновлення : 1 січ. 2023.

Том ЕСУ:

18-й

Дата виходу друком тому:

2017

Дата останньої редакції статті:

2023-01-01

Цитованість статті:

переглянути в Google Scholar

Для навчання:

використати статтю в Google Classroom

Тематичний розділ сайту:

Ключове слово:

EMUID (ідентифікатор статті ЕСУ):

59454

Кількість переглядів цього року:

17

Схожі статті

Молдавський
Людина  |  Том 21 | 2019
Д. Ю. Бородін
Коваль
Людина  |  Том 13 | 2013
О. І. Линник
Махін
Людина  |  Том 19 | 2018
Л. В. Пронь

Нагору