Львівський автобусний завод
ЛЬВІ́ВСЬКИЙ АВТО́БУСНИЙ ЗАВО́Д – підприємство з виробництва автобусів та тролейбусів міського, приміського і міжміського сполучення та запасних частин до них. Засн. 1945. Буд-во корпусів з одночас. тех. і технол. підготовкою до випуску автобусів тривало 10 р. У той час завод допомагав «Автонавантажувачу» виготовляти вузли й деталі до автокранів, ковші для екскаваторів, причепи тощо. 1951–55 випущено 10 588 шт. кранів. Вироб-во автобусів розпочато 1956 дослід. зразком моделі ЛАЗ-695 «Львів», а 1957 налагоджено його серій. випуск (до кін. року виготовлено 303 машини). На той час на заводі працювало бл. 3 тис. осіб. 1958 на міжнар. виставці у Брюсселі автобус був відзначений золотою медаллю та почес. дипломом, а його виробництво різних модифікацій тривало до 2002. У 1960-і рр. спеціально для львів. автобусобудівників Інститут електрозварювання АН УРСР (Київ) розробив технологію зварювання каркас. конструкцій у вуглекислому середовищі. 1960 завод відмовився від непрофіл. продукції й повністю перейшов на випуск ЛАЗ-695-Б. 1961 виготовлено перші моделі турист. автобусів «Україна-1» та «Україна-2», того ж року розпочато серійне виробництво турист. автобуса ЛАЗ-697Е, який мав регульовані крісла, та ЛАЗ-695Е, 1965 — автобуса ЛАЗ-НАМІ «Львів» (модель 695Ж2), 1973 — турист. автобуса ЛАЗ-699Н «Турист-2». 1974 випущено 100-тисяч. автобус. 1978 виготовлено перший міський автобус із дизел. двигуном ЛАЗ-4202 (випускався до серед. 1980-х рр.), розпочато випуск модернізов. турист. автобусів ЛАЗ-697Р і ЛАЗ-699Р. 1984 налагоджено виробництво приміського автобуса серед. місткості з дизел. двигуном ЛАЗ-42021, у 1985 виготовлено перший зразок міжміського автобуса ЛАЗ-4207, який пізніше був значно покращений. 1988 Л. а. з. виготовив 14 646 автобусів — найбільшу кількість за всю свою історію. Від 1991 — ВО з виробництва міжміських автобусів «ЛАЗ». 1992 виготовлено зразки автобуса ЛАЗ-52521 та тролейбуса ЛАЗ-52522. Від 1994 — ВАТ, на підприємстві працювало бл. 6,1 тис. осіб. 1997 розпочато випуск міжміського автобуса А-141. У 1998 у виробництві перебувало 19 моделей та модифікацій автобусів, завод випускав 100 од. щомісяця. 2001 контрол. пакет акцій підприємства придбала компанія «Сіл-Авто». 2002 на базі 695-ї та 699-ї моделей відпрацьовано нові вироб. технології і створ. приміські та міжміські автобуси нового модел. ряду — «Лайнер-9», «Лайнер-10», «Лайнер-12», а також міські машини ЛАЗ-52528 та дволанкові А-291. Від 2003 — ЗАТ (спільно з угор. інвестиц. компаніями «Данкар Кфт» і «Фарма Маркет Кфт»). 2004 розпочато серійне виробництво нової моделі турист. півтораповерх. автобуса ЛАЗ-5208 «НеоЛАЗ» підвищеної комфортності, аналогів якому не було в Україні та країнах СНД (упродовж року виготовлено 707 таких машин), презентовано міський автобус з низьким рівнем підлоги «СітіЛАЗ» і спец. машину «ЛАЗ АХ-183 (Аеропорт)». Того ж року відновлено виробництво тролейбусів, які випускають на базі автобуса ЛАЗ-52527 з використанням новіт. технологій. 2006–07 створ. нові моделі: тролейбус ЛАЗ-Е291 з низьким рівнем підлоги, тролейбус Е301D1, дворівн. автобус ЛАЗ А-183FО, міські автобуси ЛАЗ-А191 та ЛАЗ-А152, зчленований автобус ЛАЗ-А292. У 2008 завод був внесений до Книги рекордів Ґіннесса як підприємство, яке випустило найбільшу у світі кількість автобусів. 2012 Л. а. з. не виконав замовлення на виготовлення автобусів і тролейбусів до чемпіонату Європи з футболу для Києва, тому згідно з рішенням суду його майно арештовано. 2013–15 підприємство не функціонувало.
М. Я. Шингельський