Любимова Віра Михайлівна
ЛЮБИ́МОВА Віра Михайлівна (07. 05. 1925, смт Ічня, нині місто Черніг. обл. — 25. 02. 2020, Київ) — співачка (драматичне сопрано), педагог. Мати О. Немкович. Народний артист УРСР (1975). Лауреатка літ.-мист. премії ім. О. Cтороженка (2015). Закін. Київську консерваторію (1951; кл. сольного співу Д. Євтушенка). Відтоді — стажистка, 1953–83 — солістка Київ. театру опери та балету ім. Т. Шевченка. За сумісн. 1982–84 викладала у Київ. пед. інституті. Від 1984 — керівник опер. студії при Центр. будинку офіцерів ЗС України. Одна з провід. сопрано Київ. опер. театру 1950-х — поч. 1980-х рр. Створила понад 20 муз.-сцен. образів у класич. операх укр., рос., зх. композиторів. Неодноразово виступала в цих партіях на сцені столич. опер. театру з гастролерами — всесвітньо відомими співаками — О. Пироговим, О. Кривченею, П. Норцовим (усі — РФ), З. Паллі (Румунія), Н. Ніколовим, Д. Узуновим (обидва — Болгарія), Л. Оттоліні (Італія) та ін. Як камерна співачка дала десятки сольних концертів (зокрема у Київ. опер. театрі й Палаці культури, нині Нац. палац мистецтв «Україна»). У концерт. репертуарі — арії з опер С. Гулака-Артемовського, А. Вахнянина, М. Вериківського, В. Кирейка, П. Чайковського, К. Ґлюка, Дж. Россіні, Дж. Верді, В. Белліні, Ґ. Доніцетті, Дж. Пуччіні, П. Масканьї, кантат Й.-С. Баха, ораторій Ґ.-Ф. Генделя, камерно-вокал. композиції (бл. 250) укр., рос., зх. композиторів, зокрема М. Лисенка, Д. Січинського, Я. Ярославенка, М. Вериківського, Л. Ревуцького, Б. Лятошинського, О. Аляб’єва, М. Глінки, М. Мусоргського, П. Чайковського, С. Рахманінова, Дж. Каччіні, Дж. Мартіні, Дж. Перґолезі, Ф. Шуберта, Р. Шуманна, Ф. Мендельсона, Е. Ґріґа, Г. Віли-Лобоса, а також старовинні рос. романси, українські народні пісні. Співала темат. концерти, присвяч. старовин. духов. музиці 17–18 ст., камерно-вокал. ліриці 19 ст., творчості П. Чайковського, Т. Шевченка, Лесі Українки та ін. На межі 1960–70-х рр. уперше в Києві у повоєн. час почала виступати із сольними концерт. програмами в супроводі органа (органісти — А. Котляревський, О. Петросянц). Одна з ініціаторів створення Будинку нац. орган. та камер. музики України. Гастролювала містами колиш. СРСР, а також із театром — у Болгарії, Румунії, колиш. Югославії, Іспанії, Німеччині та ін. Низку опер. партій, камер. вокал. композицій укр., рос., зх. авторів, старовин. рос. романсів, укр. нар. пісень записала у фонд Укр. радіо та на грамплатівки. Озвучила ролі Аксиньї в екранізації опери «Катерина Ізмайлова» Д. Шостаковича (1966; приз Единбур. кінофестивалю, 1967), Терпилихи у т/ф «Наталка Полтавка» (1978; вокал. фрагменти). Л. має сильний і водночас м’який, глибокий, теплий, багатий за тембр. відтінками голос об’єм. діапазону, що дозволяв виконувати драм. і мецо-сопранові партії. Її вокал майстерність виявлялася у чистоті вокал. інтонування, чіткій і виразній дикції, досконалому володінні широкою динам. палітрою, філіруванням звука, умінні відтворити голосом багатоаспектну гаму емоц.-психол. відтінків. Виховання на засадах школи Д. Євтушенка зумовило вокал. довговічність Л. У її виконав. мистецтві органічно поєдналися вокал. і актор. обдаровання. Однаково переконливими у її виконанні були оперні партії лірико-психол., трагед. та характер. спрямувань, світська камерно-вокал. класика, духовна музика, нар. пісня. Однак найвиразніше творче обдаровання Л. розкрилося у різноплановому опер. і камер. класич. репертуарі 18–19 ст. Консультувала, готувала концертні програми з багатьма молодими вокалістами, майбутніми солістами різних твор. колективів України й зарубіжжя, серед них — Н. Заболоцька, О. Марчук, Ю. Ракул та ін. (Україна), Т. Торжевська (США), Д. Вишня (Японія), С. Шкарупіна (РФ) та ін. Л. присвяч. т/ф «Віра, любов і надії Віри Любимової» (телеканал «Культура», 2013).
Додаткові відомості
- Основні партії
- Одарка («Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського), Мати («Катерина» М. Аркаса), Терпилиха («Наталка Полтавка» І. Котляревського — М. Лисенка), Настя, Зима («Тарас Бульба», «Зима і Весна» М. Лисенка), Варвара («Богдан Хмельницький» К. Данькевича), Надія («Аскольдова могила» О. Верстовського), Наташа («Русалка» О. Даргомижського), Ярославна («Князь Ігор» О. Бородіна), Шинкарка («Борис Годунов» М. Мусоргського), Любов, Ларина («Мазепа», «Євгеній Онєгін» П. Чайковського), Сабурова («Царева наречена» М. Римського-Корсакова), Аксинья («Катерина Ізмайлова» Д. Шостаковича), Мати («У бурю» Т. Хренникова), Аїда, Амелія («Аїда», «Бал-маскарад» Дж. Верді), Ортруда («Лоенґрін» Р. Ваґнера), Тоска (однойм. опера Дж. Пуччіні), Сантуцца («Сільська честь» П. Масканьї).
Рекомендована література
- Іовса О. Концерт органної музики // Веч. Київ. 1968, 11 трав.;
- Сребрев М. Първи срещи с киевските артисти // Полет (Варна, Болгарія). 1970, 6 юли; Головащенко М. Стряхнувши пил забуття // КіЖ. 1971, 20 трав.;
- Гуревич В. На сцене театра им. Махтумкули // Туркмен. искра. 1972, 28 марта;
- Эльяш Н. Праздник большого искусства // Моск. правда. 1976, 11 июля;
- Росляк Р. Грані таланту співачки // Нар. армія. 2003, 6 трав.;
- Беляєва М., Якименко Н., Муха А. Музично-театральне життя // Історія укр. музики. Т. 5. К., 2004;
- Панкратьев С. Вера Любимова // Правда Украины. 2006, 7–13 сен.;
- Маринчик С. Сузір’я талантів. Ніжин, 2009;
- Сікорська І., Шевчук О. Музично-концертне життя // Історія укр. культури. К., 2011. Т. 5, кн. 2;
- Станішевський Ю. Музичний театр. Опера. Балет. Оперета // Там само;
- Росляк Р. Відчути подих високого мистецтва (рец. на фільм «Віра, любов і надії Віри Любимової») // Студії мистецтвознавчі. 2013. Число 3/4;
- Шевченко Б. Усе починалося з ічнянського гучномовця (Уродженці Ічні, народній артистці України Вірі Любимові сповнилося 90) // Оживає минувшина. К., 2015.