Любов
Визначення і загальна характеристика
ЛЮБО́В — почуття глибокої сердечної прихильності. Л. — багатозначне поняття: Л. батьків до дітей (материн. і батьків. Л.), дит. Л. до батьків, Л. до свого народу, Батьківщини, Бога, людини, ідеї, справи тощо. Найтаємничішим і найглибшим видом є Л. між чоловіком і жінкою, індивідуал. статева (ерот.) Л.-кохання, що є неодмін. умовою щастя. Для цієї Л. характерна найвища емоц.-духовна напруженість, що ґрунтується на осягненні макс. цінності людини, яка є об’єктом кохання. Це Л. двох людей, які прагнуть повної єдності з коханою людиною. Ерот. Л. — складне поєднання окультурених біол. потреб із морал.-естет. і психол. пориваннями особистості. Ідея поляризації та одночас. притягання чол. і жін. начал виражена в міфі, до якого звернувся давньогрец. філософ Платон у діалозі «Συμπόσιον» («Бенкет»). Згідно з цим міфом, колись чоловік і жінка були однією істотою, а пізніше їх було розділено на половинки; відтоді кожна з них приречена шукати другу (саме свою), щоб стати єдиним цілим. Є думка, що тільки в Л. і завдяки їй людина стає людиною. Без Л. людина є неповноцін. істотою, позбавленою справж. життя і нездатною адекватно пізнати інших і себе, ефективно й творчо діяти. Для кожної молодої людини нового покоління Л. залишається таємницею, яку треба пізнати і пережити. До того ж одна справа знати, що таке Л., а інша — звідати почуття Л. Поняття «Л.-кохання» визначають по-різному, причому як суто гетеросексуал. почуття. Найчастіше вживане визначення: Л. — морал.-естет. почуття, базоване на емоц.-духов. переживанні, зацікавленості, симпатії, що виражається у цілеспрямов. прихильності до предмета Л., безкорисливому і самовідданому прагненні до нього. При цьому у Л. виділяють два протилежні аспекти: романт. і тілес. (зумовлений фізіол.-сексуал. потребами). У психології та сексології кохання характеризують як емоцію сильної (палкої) прихильності й особливої відданості об’єктові кохання. Важливими аспектами кохання є повага і турбота, оскільки їх наявність дає можливість відрізнити позитивне кохання від кохання-хвороби, манії. Психол. моделі кохання визначають через наявність тих чи ін. емоцій або особистіс. складових. За концепцією амер. психолога Р. Стернберґа, коханню притаманні три ключові компоненти: а) симпатія (інтимна близькість), що складається з надання й отримання взаєм. емоц. підтримки партнерів, а також ін. видів поведінки, що створюють теплоту у любов. стосунках, — відвертого та чесного спілкування, здатності ділитися горем і радістю, відчуття спіл. щастя від спілкування, вміння дорожити коханою людиною; б) пристрасне захоплення охоплює не тільки сексуал. компонент стосунків, а й потребу самоповаги, встановлення стосунків з ін. людьми відповідно до диспозицій закоханої пари; в) рішення-зобов’язання, яке передбачає, що певна людина любить іншу, а також зобов’язання у довгостроковій перспективі зберегти це кохання. Найгармонійнішим, згідно з цією концепцією, є довершене кохання, у якому поєднано всі компоненти. В антич. Греції розрізняли чотири види Л.: ерос, філіа, агапе і сторге. Ерос — палка закоханість, тілесна і духовна пристрасть, буйний потяг до володіння коханою людиною (цей вид Л. притаманний переважно чоловікам). Філіа — Л.-дружба, духовніше і спокійніше, ніж ерос, почуття (властиве молодим дівчатам). Агапе — альтруїст., духовна Л., сповнена жертовності і самозречення (найбільше подібна до материнської). Сторге — Л.-ніжність, сімейна Л., сповнена теплої уваги до коханої людини. З погляду психол. фаз Л. характеризують як закоханість (сексуал. тип), Л.-пристрасть (ерот. тип) і Л.-прихильність (духов. тип). Ірланд. та англ. філософ К.-С. Льюїс виділив такі види: Л.-потреба, прихильність; Л.-оцінка, закоханість; Л.-дар, милосердя. У давньоінд. трактаті «Ананга ранга» («Гілки персика») записано: «Три джерела мають людські потяги: душа, розум і тіло. Потяг душ породжує дружбу. Потяг розуму породжує повагу. Потяг тіла породжує бажання. Поєднання цих трьох потягів породжує любов». Упродовж історії характер Л. змінювався. Перша нерозвинена форма індивідуал. статевої Л., в якій переважав статевий потяг, пов’язується з т. зв. пастушою Л. Наступна вища форма Л. — лицарська. За своїм характером вона була вільною, романт., позашлюбною (шлюби між феодалами розглядали як засіб закріплення політ., екон. могутності чи добробуту); у ній домінувало емоц.-духовне ставлення до жінки свого чи вищого кола. Наступна форма — прагмат. ставлення до Л. Ринк. відносини формували примітивно-фізіол. ставлення до жінки, і нерідко Л. зводилася до задоволення фізіол. потреб, ототожнювалася із сексуал. насолодою. Для доброчес. буржуа любовна пристрасть через її некерованість необхідно вилучити з центр. життєвих цінностей. Не випадково, що саме з цього часу спостерігається найвищий сплеск проституції. З розвитком суспільства феномен Л. та її розуміння змінювалися, все більше наповнюючись соц., морал. і естет. змістом. Проте це далеко не чисто прогресив. процес. Австр. богослов і філософ А. Лаун стверджував, що світ вільного Заходу наскрізь сексуалізований, усі закликають до сексу в думках, словах і справах, а Інтернет серед усього іншого виступає у ролі мисленого сексуал. гріха. Більшість міфів, казок, повістей і романів, майже вся поезія, художні фільми, увесь люд. досвід усіх часів і народів свідчить про те, що у світі немає нічого, у чому б людина мала більшу потребу, ніж у Л. Філософи виражають своє розуміння Л. за допомогою системи абстракцій, понять, адресованих передусім теор. рівню свідомості мислення людини (читача або слухача), а митці — через художні образи, апелюючи до людини як ціліс. вільної особистості, насамперед до її уявлень і почуттів. Норми стосунків між людьми, які кохають одне одного, є настільки «гнучкими», що іноді взагалі не піддаються морал. канонам. Л. — прояв свободи людини. Вона «виводить» людей за рамки загальноприйнятого, буденного, насамперед прагмат. ставлення до дійсності. Люблять не «за те, що...», а «за все що...». Почуття Л. є не тільки моральним, а й естетичним. Л. — одна з найвищих форм переборення відчуженості людини від людини, тому її вважають вершиною морал. (точніше — всього істинно людського) ставлення до людини. На думку християн. теолога Авґустина Аврелія, ми пізнаємо настільки, наскільки любимо. За словами нім. філософа Ґ. Геґеля, Л. «знімає» однобокість, виключення, всі межі чеснот. Л. — не щаслива випадковість, а високе мистецтво (згадаймо дослідж. нім.-амер. психолога та філософа Е. Фромма «The Art of Loving» — «Мистецтво любові», Нью-Йорк, 1961), що вимагає від людини самовдосконалення, здатності до розвитку відповід. якостей, творчості, внутр. свободи. У християнстві Л. розглядають як новий божествен. заповіт, принцип, згідно з яким Л. є вершиною здібностей людини. Йдеться насамперед про Л. до ближнього. Правда, при цьому зазначається, що не існує Л. до ближнього, яка не ґрунтувалася б на Л. до Бога. Люди, які кохають одне одного, не завжди здатні бути справж. друзями. Це пояснюється різними видами їх діяльності, сфер інтелектуал. інтересів, різними рівнями інтелектуал. інтересів та інтелектуал. потреб. Не випадково, що маючи кохану людину, ми дуже часто відчуваємо потребу в друзях. І в цьому немає антагоніст. суперечності. Л., як і милосердя, є однією з найістотніших християн. чеснот. Це Л. без підстави, причини, користі, яка здатна покрити будь-які недоліки, проступки, злочини. Християнство вимагає від своїх послідовників любити ближніх своїх (усіх людей), як самого себе і любити себе як творіння Боже і Його образ. Християн. Л. — одна із трьох гол. чеснот поряд із вірою і надією. Церква вчить, що Л. (милосердя) — це Л. до Бога та водночас до ближнього, причому друга без першої нічого не варта. За своєю сутністю християн. Л. нагадує батьків. і материн. Л. до дитини, яку батьки люблять, не дивлячись ні на що. На відміну від батьківської, християн. Л. не залежить від родин. зв’язків, віку, статі, різниці у соц. статусі тощо. Ця Л. спонукає до служіння людині, породжує бажання допомогти ближньому, захистити його, не рахуючись із влас. інтересами. У християнстві розмежовують божественну і люд. Л. Люд. Л. після гріхопадіння розглядають як недосконалу, заражену егоїзмом і гріхом. «Заповідь нову даю вам, — читаємо у Біблії, — щоб любили одне одного, як Я вас полюбив». Заповіт любити ближнього є настільки гуманістичний, що викликає відгук у душах навіть іновірців та невіруючих.