Лютеранство
Визначення і загальна характеристика
ЛЮТЕРА́НСТВО — протестантська течія, що об’єднує послідовників учення М. Лютера (1483–1546). Виникло у 16 ст. в ході нім. Реформації, за якої М. Лютера (священика і проф. теології Віттенбер. університету, який виступив за реформу Зх. Церкви, натомість здійснив ревізію катол. вчення та літургії), відлученого 1521 від Церкви, підтримала частина нім. князів, що прагнули обмеження духов. диктату Папи Римського і незалежності від імператора Священ. рим. імперії нім. нації. Після повстання нім. лицарів (1522–23), Селян. війни у Німеччині (1524–25) і Шпейєр. райхстаґу (1529), на якому 6 князів-лютеран і представники 14-ти нім. міст виголосили громадян. права сповідників нової віри, було сформовано помірк. крило Реформації, фактично очолене М. Лютером. Його сподвижник, проф. Віттенбер. університету Ф. Меланхтон (1497–1560), виклав основи лютеран. вчення в «Авґсбурзькому віросповіданні» (1530). Імператор Карл V не визнав цей документ, і лютеран. князі за підтримки деяких імпер. міст і у союзі з франц. королем Генріхом II перемогли Карла V в 2-й Шмалькаден. війні (1552). Уклавши Авґсбур. реліг. мир (1555), катол. і протестант. володарі встановили межі свободи віросповідання (визнана за імпер. станами — курфюрстами, князями, лицарями — і вільними містами), втілені згодом у принципі «cujus region — ejus religio» («чия країна, того і віра»). Ці події спричинили нові політ. конфлікти в Європі, боротьбу між Протестан. унією і Катол. лігою (1608–09), Тридцятилітню війну (1618–48) та поширення Л. у пн.-зх. землях Німеччини, країнах Скандинавії та Балтики, Франції, Нідерландах, Угорщині, Австрії, Польщі, завдяки еміграц. процесам 17–19 ст. — у Пн. Америці. Формування Л. як окремої протестант. традиції відбувалося у ході суперечок М. Лютера з ін. нім. (А. Карлштадт, 1477–1541) і швейцар. (У. Цвінґлі, 1484–1531) реформаторами. М. Лютер відкинув радикалізм анабаптистів і вчення У. Цвінґлі про Євхаристію, вбачаючи реформу Церкви насамперед у відновленні авторитету Біблії та поверненні до апостол. принципів церк. життя. Богослов’я Л. ґрунтується на працях М. Лютера, Ф. Меланхтона, М. Хемніца (1522–86) та ін., у яких переосмислено спадщину отців Церкви та актуалізовано вчення св. Авґустина про спасіння. Доктринал. система Л. викладена у 6-ти символ. книгах: Малому (1528) та Великому (1529) катехізисах і «Шмалькальденських членах» (1537) М. Лютера, «Авґсбурзькому віросповіданні» (1530) та «Апології авґсбурзького віросповідання» (1531) Ф. Меланхтона, «Формулі згоди» (1577; від 1580 — «Книга згоди», що узагальнила вчення Л. у його розбіжностях з ін. протестант. течіями, які постали в ході Реформації). Л. визнає Апостол., Нікей. (із збереженням filioque) та Афанасієвий символи віри та догмат. рішення перших 6-ти Вселен. соборів, однак гол. авторитетом віри вважає лише Біблію як єдине джерело божествен. істини (доктрина Sola Scriptura). У центрі Л. — вчення М. Лютера про виправдання однією вірою як гол. умову спасіння (доктрина Sola Fide). Згідно з ним, прощення гріхів людина набуває не за посередництва та заступництва Церкви й духовенства, не шляхом виконанням формал. церк. приписів («добрих діл») і не завдяки своїм заслугам, а винятково благодаттю Господа. Це — дар Божий, даний людині поза всяких умов лише внаслідок її увірування у страждання і смерть Христа, а те, що входить до поняття «добрих діл» (обряди, традиції, табу, чернечі обітниці, вшанування мощів і реліквій), не є завдатком Божої благодаті. Скасування посередниц. ролі Церкви у справі спасіння переосмислило функцію священства. У Л. немає поділу на клір і мирян — останні також служать Господу будь-якою сферою життя в міру своїх дарувань і прагнень (доктрина Sola Gratia). Завдяки щирій вірі та гідним виконанням сімей., профес., сусп. обов’язків віруючі у Господа стають істин. святими. Тому Л. заперечує святих як особл. групу людей, що накопичили церк. «добрі діла», якими можуть поділитися з іншими. Сукупність істин. святих складає істинну Церкву, що є не «зовн.» установою, а духов. співтовариством. У ній проповідують Євангеліє і чинять таїнства відповідно до Біблії. Наслідуючи вчення М. Лютера про видиму і невидиму Церкви, Л. відкинуло формал. ознаки приналежності до Церкви (за місцем проживання чи національністю). Сповідуючи богоодкровенність однієї Біблії, Л. визнає лише два християн. таїнства: Хрещення і Причастя. Вони встановлені Христом і передають божественну обітницю благодаті, однак без віри тих, хто чинить і приймає таїнства, не мають рятів. сили. Катол. трансубстанцію (вчення про перетворення хліба та вина в тіло і кров Христові під час Євхаристії) замінено консубстанцією (за якої поряд з хлібом і вином у містич. спосіб виявляють свою присутність також тіло та кров Христові), таїнство миропомазання — обрядом конфірмації (публіч. актом ініціації у склад громади та прийняття у євхарист. спільність з Церквою). Не мають статусу таїнства також вінчання, відспівування та ординація. Щоправда останню вважають завдатком отримання священиком особл. Божих дарів, тому він може відпускати гріхи. Церк. структура: консисторіал. упр. із синодом, як вищим органом, інститут єпископів (целібат відхилено), від кін. 19 ст. — спільноти, що ведуть чернече життя. Як складова магістер. (помірк.) Реформації, Л. прагнуло зберегти зв’язок зі Вселен. Церквою, тому залишило в культі (лише спростивши її) літургію, в центрі якої — проповідь пастора, атрибутику (розп’яття, свічки, ікони, у нім. парафіях — орган), одяг священиків. Лютерани святкують християн. свята і мають власні церковні (День Реформації). За соц. етикою Л., світська влада поставлена Богом і діє за Його Законом. Виявляючи слухняність державі чи працедавцеві, віруючий служить насамперед Господу. Тому Л. підтримує і монарх. (Швеція, Данія, Норвегія), і респ. (США, Фінляндія, Ісландія) режими, демонструючи непротивлення владі, навіть тоталітар. (у СРСР лютерани не приєдналися до опозиції, яку виявили комуніст. владі православна Катакомбна Церква, підпілля УГКЦ і євангел. громади). Водночас Лютеран. Церква визнає право віруючого на участь у політ., сусп., культур. діяльності. Прикладом особистого вибору є створення під час 2-ї світової війни пронацист. Нім. Євангеліч. Церкви, в опозицію до якої перейшла значна частина віруючих і пасторів. Вони об’єдналися у Сповідал. Церкву Німеччини, що ухвалила Бармен. декларацію (1934), де заперечила співпрацю з нацист. режимом (богослов Д. Бонгоффер взяв участь у змові проти А. Гітлера та був страчений). Сучасне Л. демонструє різні погляди на суспільно-політ. життя і богослов. ортодоксію. Ліберал. лютерани активні у політиці, екуменіч. русі, заперечують прозелітизм, водночас дозволяють критику окремих книг Біблії, визнають жін. священство, у деяких країнах (напр., Швеції) — ординацію геїв і лесбіянок та одностатеві шлюби; конфесійні лютерани консервативні у ставленні до Біблії і вчення М. Лютера, політики та екуменізму, відкидають ліберал. теологію, натомість активні у місіонерстві. Відтак Л. поділено на Всесвітню лютеран. федерацію (засн. 1947, об’єднує 147 Церков, ліберал. традиція) та Конфесійну євангел. лютеран. конф. (засн. 1993, об’єднує 30 Церков, консервативна традиція). Існує також низка автоном. спільнот, які дотримуються конгрегаціоналізму (незалежності поміс. Церков). У 1980-х рр. у середовищі Л. започатковано харизмат. рух. Нині Л. поширене у багатьох країнах світу (загалом від 75-ти до 80-ти млн віруючих), однак домінує лише у Пн. Європі: в Ісландії його дотримуються 92 % насел., у Данії — 89 %, Норвегії — 85 %, Фінляндії — 80 %, Швеції — 75 %. Парафіянами Євангел.-Лютеран. Церкви Німеччини (об’єднує лютеран., реформат. і лютеран.-реформат. громади) є 45 % насел. країни. Більшість лютеран. Церков у Європі та Євангел.-Лютеран. Церква Америки (5 % насел. США) належать до ліберал. традиції і входять до Всесвіт. ради Церков (керів. центр світ. екуменізму). 1999 в Авґсбурзі Всесвітня лютеран. федерація і РКЦ ухвалили «Декларацію стосовно доктрини виправдання», у якій зняли взаємні засудження лютеран і католиків 16 ст. Документ не визнали конфесійні лютерани: Місурій. і Вісконсін. синоди США, консервативні Церкви Бразилії, Канади, деяких європ. країн та ін. Тривалий час Лютеран. Церква була державною у Фінляндії (до 1919) і Швеції (до 2000), формально зберігає цей статус у Норвегії, Данії, Ісландії. Серед т. зв. країн третього світу Л. поширене у Папуа–Новій Ґвінеї (25 % насел.), Індонезії, Ефіопії, Пд.-Афр. Респ. (по 2 %), Танзанії (5 %), на Мадаґаскарі (7 %). У СРСР Лютеран. Церква існувала (зі знач. обмеженнями) переважно у країнах Балтії та регіонах нім. колонізації (в Україні, Поволжі, Казахстані). Нині вона має порівняно високу питому вагу в Естонії (36 % насел.) і Латвії (18 %). Діє низка об’єднань і у РФ (170 тис. віруючих). Ліберал. традиції дотримуються Нім. Євангел.-Лютеран. Церква Росії (складова Нім. Євангел.-Лютеран. Церкви Росії, України, Казахстану і Середньої Азії) та Євангел.-Лютеран. Церква Інгрії (фін.-швед. гілка). Консервативну традицію репрезентують Конфес. Лютеран. Церква Латвії, Євангел.-Лютеран. Церква «Конкордія» (РФ), найбільші Лютеран. Церкви Білорусі та Молдови. На укр. землях перші лютеран. громади засн. у серед. 16 ст. переважно нім. колоністами за підтримки польс. шляхти. Маючи незначне поширення (з десяток громад на Холмщині, Поділлі, у Підляшші, Галичині, Закарпатті), вони залишили слід у просвітн. діяльності (біблійні переклади та богослов. твори Яна Секлюціяна, Станіслава Лютомирського, Самуеля Домбровського, Матвія Твердохліба). Розвиток протестантизму зупинили Визв. війна під проводом Б. Хмельницького та подальша Руїна. Відновлення Л. розпочалося наприкінці 18 ст. На пд.-сх. укр. землях існували громади у нім. колоніях Мюнхен (Харків. губ.), Рорбах, Вормс, Баден, Кассель (усі — Таврій. губ.), в Одесі, Києві (1765 засн. першу громаду, 1857 збудовано храм); на зх. — у колоніях Бріґідау, Дорнфельд, Унтервальден, м. Перемишль (нині Польща), Львові, Дрогобичі, Станіславі (нині Івано-Франківськ). У 1920–30-х рр. у Галичині діяло найбільше в Сх. Європі протестант. об’єднання з домінацією нім. громад — Союз Церков Євангел.-Авґсбур. і Гельвец. визнання. 1925 колишні греко-катол. священики організували Укр. Лютеран. Церкву із суперінтендатурою в Станіславі. До 1939 вона мала кілька десятків громад у Галичині та на Волині, 15 пасторів і до 2-х тис. парафіян; виявляла активність у видавн. (ж. «Прозри!», «Стяг», «Новий світ», переклади лютеран. творів) і культ.-осв. діяльності. За рад. часів поширення Л. знову призупинилося, від поч. 1990-х рр. відновлюється. Нині воно представлено декількома об’єднаннями (заг. кількість віруючих — 25 тис. осіб). Нім. Євангел.-Лютеран. Церква України (відновлена 1991 як складова Нім. Євангел.-Лютеран. Церкви Росії, України, Казахстану і Середньої Азії) має парафії у Києві (храм св. Катерини) та місцях колиш. нім. колонізації: у Львові, Луцьку, Одесі (суперінтендатура, храм св. Павла), Херсоні, Миколаєві, Сімферополі, Севастополі, Запоріз., Полтав., Харків., Дніпроп. обл. (на поч. 2015 — 41 громада і біблійна школа у с. Петродолинське Овідіопол. р-ну Одес. обл.). Репрезентує ліберал. Л., помітна у культ.-осв. діяльності, благодійництві, екуменізмі. Укр. Лютеран. Церква (поєднує лютеран. вчення і сх. літургію, дотримується юліан. календаря) включає Київ., Галиц. і Таврій. єпархії (єпископат у Києві) та семінарію св. Софії у Тернополі (на поч. 2015 — 41 громада). Видає ж. «Стяг», бере участь у підготовці укр. перекладів праць М. Лютера, лютеран. класики, ж. «Добра звістка». Представляє консервативне Л., хоча й відкрита до міжцерк. діалогу; зорієнтована на укр. культуру та мову, активна у філантропії. Синод Євангел.-Лютеран. Церков України об’єднує 17 громад (найбільші — на Пд. України) брат. лютеран, що тяжіють до пієтизму (рух у Л., прихильники якого виступають проти богослов. ортодоксії та церк. формалізму), має семінарію «Конкордія» (с. Усатове Біляїв. р-ну Одес. обл.), молодіжну спілку «Альфа та Омега» (Дніпро), місію у Сімферополі.