Маніпуляція соціальна
МАНІПУЛЯ́ЦІЯ СОЦІА́ЛЬНА — спосіб соціального управління, який полягає у прихованому впливі (найчастіше через формування ілюзорних уявлень) на масову свідомість і поведінку людей з метою примусити їх діяти (або не діяти) в інтересах певних соціальних сил. Під впливом М. с. люди можуть діяти і проти власних інтересів.
М. с. зʼявилася внаслідок зменшення ролі насильства в управлінні соціальними процесами. Лібералізація та демократизація політичного і соціального простору, розвиток техніки й ЗМІ призвели до того, що насильство перестало бути адекватним засобом вирішення соціальних завдань, і виникла потреба в нових формах впливу, основною з яких є маніпуляція. На відміну від насильства, маніпулятивні форми передбачають наявність більш активного та самостійного обʼєкта впливу, який не потребує постійного контролю і, піддавшись впливу один раз, здатний самостійно вирішувати покладені на нього завдання.
Головна особливість М. с. полягає в тому, що маніпулятор може обійти небажані для нього ситуації та проблеми, позбутися зайвих витрат сил і досягти поставленої мети найменшими зусиллями та найкращим чином. Основний інструмент подібних взаємодій — інформація, здатна впливати на дії та вчинки людей, що передбачає наявність достатньо розвиненого обʼєкта впливу і засобів комунікації. На відміну від інструментів насильства, М. с. характеризується високою швидкістю впливу, більшою доступністю та безмежністю у відтворенні.
Нині маніпулятивні засоби впливу дуже розвинені й присутні практично в усіх соціальних сферах. Існують навіть окремі галузі діяльності, основним завданням яких є М. с., зокрема реклама, маркетинг, політичні технології. Завдяки їм встановлюються і відтворюються відносини, без яких уявити сучасне суспільство неможливо. Разом із позитивними, маніпулятивні форми мають і негативні якості: типізація та монополізація світоглядних уявлень, слабкість або відсутність реальної критики, небезпека узурпації влади тощо.
М. с. — прихований вплив, якого не повинен помітити обʼєкт маніпуляції. Для цього потрібна «фальшива» дійсність, створена за допомогою ЗМІ. Вони є ретранслятором авторитетних думок, які люди засвоюють, а потім сприймають як власні висновки. Якщо спробу маніпуляції розкривають і викриття стає загальновідомим, акцію зазвичай згортають, оскільки розкритий факт такої спроби завдає маніпулятору значної шкоди. Головну мету приховують так, щоб навіть викриття самого факту спроби маніпуляції не призвело до зʼясування глобальних намірів організаторів.
Передумова успішної маніпуляції — небажання переважної більшості громадян витрачати душевні та розумові сили й час на критичне осмислення повідомлень. Пасивно зануритися у потік інформації набагато легше, ніж обдумувати кожен сигнал. Маніпуляція свідомістю, вироблена завжди приховано, набагато більше позбавляє індивіда свободи, ніж прямий примус. Жертва маніпуляції повністю втрачає можливість раціонального вибору, оскільки її бажання програмуються ззовні. Фактично, процес М. с. означає ліквідацію основних громадянських прав як ідеальної основи західної цивілізації. На її місці виникає новий вид тоталітаризму, який замінив насильство набагато ефективнішим й антигуманнішим інструментом — «індустрією масової культури», що перетворює людину в програмованого робота.
У 20 — на поч. 21 ст. відомі приклади значного впливу масових настроїв на спектр політичних процесів і явищ. Дії великих груп людей, охоплених тими чи іншими ідеями, можуть призвести до зміни політичної системи. Швидко поширюючись у суспільстві, масові настрої незадоволеності здатні створювати кризові політичні ситуації та спричинювати нові, часом несподівані політичні процеси. Катастрофічна інформація змушує членів суспільства з острахом (і водночас із цікавістю) чекати повідомлень про нові, ще більш страшні нещастя та катастрофи, формуючи емоційний стан постійного тривожного очікування, посилюючи незадоволеність дійсністю.
Для маніпулювання масовими настроями також використовують релігію — незадоволення пояснюють відступом від істинної віри або підступами її ворогів і трансформують у дії зі знищення або вигнання іновірців чи відступників.