Розмір шрифту

A

Миколаївський авіаремонтний завод НАРП

МИКОЛА́ЇВСЬКИЙ АВІАРЕМО́НТНИЙ ЗАВО́Д «НАРП»  — державне підприємство авіаційної промисловості, що спеціалізується на ремонті й модернізації військових літаків та авіаційного обладнання. Засн. 1939 як авіаремонтні майстерні при Микол. військ.-мор. авіац. училищі ім. С. Леваневського (нині Миколаївський спеціалізований центр бойової підготовки авіаційних фахівців Повітряних сил Збройних сил України). До 1941 у майстернях виконували ремонт літаків У-2, Р-5, -6, -10, МБР-2 та авіац. двигунів М-11, -17, -22, що перебували на озбро­єнні військ.-мор. авіації. У липні 1941 авіаремонтні майстерні евакуйовано на ст. Безенчук (Куйбишев., нині Самар. обл., РФ). Упродовж 1942–43 тут складали, випробовували й відправляли на фронт літаки Р-10 і -12, Пе-2. Після звільнення України від нацистів майстерні передислоковано в с. Степанівка (нині Суворов. р-ну Херсон. обл.), де від вересня–грудня 1944 до 1949 ремонтували літаки Ту-2, Іл-4, По-2, двигуни М-17, -11, -105, -100. У січні 1947 авіаремонтні майстерні при військ.-мор. авіац. училищі переформовано в 793-ю авіаремонтну базу, а у вересні 1949 її перебазовано до Миколаєва на ст. Кульбакине. Ремонт літаків Пе-2, Іл-4, Ту-2 і двигунів АШ-82, -88Б здійснювали 250 військовослужбовців і бл. 150 вільнонайманих робітників. На поч. 1950-х рр. освоєно ремонт літаків Лі-2, Іл-28 і двигуна ВК-1, що спонукало до розширення вироб. бази. Знаковими в житті підприємства стали кін. 1950-х — поч. 60-х рр., коли розпочато ремонт нового покоління літаків Ту-16 і двигунів РД-3М-500, зростали вироб. потужності, завод став одним із провід. підприємств авіації ВМФ СРСР. 1960 авіарембазу реорганізовано в 328-й авіаремонт. завод (в/ч 69 223) з підпорядкуванням нач. 33-го навч. центру авіації ВМФ. Враховуючи вироб. можливості, підготовленість фахівців, розташування неподалік Пд. турбін. заводу (див. «Зоря»-«Маш-проект»), 1965 підприємство розпочало ремонт мор. газотурбін. установок (ГТУ). Відтоді 328-й завод ремонтував літаки Ту-16 різних модифікацій, а також авіац. двигуни АМ-3, РД-3М, -3М-500, мор. двигуни ГТУ-2, -2А, -2М, Д-2Б, М-2. Наступ. важливим етапом у розвитку підприємства стало освоєння від 1972 ремонту літаків Ту-95, а від 1978 — Ту-142. У зв’язку з важливістю поставлених завдань, зростанням обсягів ремонт. робіт значно розширено вироб. базу, оновлено верстатне й стенд. обладнання, проведено підготовку та навч. фахівців, побудовано житло та об’єк­ти соц. сфери. Поч. 1980-х рр. уві­йшов в історію заводу як новий етап в освоєнні ремонту літака 3-го покоління — Ту-22М. У жовтні 1985 підприємство перепідпорядковано головнокомандувачу ВМФ СРСР. 1992 завод увійшов у структуру ремонт. мережі МО України, підпорядкований ВПС ЗС України. У зв’язку з втратою замовників значно скоротилися обсяги з ремонту авіатехніки й обладнання, окрім осн. призначення, підприємство розпочало випуск товарів нар. вжитку. Від 1993 колектив заводу в рекордно короткі терміни освоїв ремонт літака Су-24 всіх модифікацій, авіац. двигунів НК-8-2У, Д-30КП, АІ-8, ТА-6А, М-14П, -14В26, обладнання літаків цивіл. авіації (Ан-12, -24/26, -32, Іл-18, -38, -62, Як-40/42, Ту-134, -154) тощо. 1996 в/ч 69 223 перейм. у в/ч А 4475, від 1998 — сучасна назва. 1999–2000 КБ заводу сконструювало надлегкий літак «НАРП-1», 2002 розпочато його серійне виробництво на підприємстві. Від 2006 завод — у складі Держ. госп. об’єд-нання концерну «Авіавоєнремонт». У цьому ж році за розпорядженням КМ України на тер. заводу відкрито пункт пропуску через держ. кордон, що дозволило приймати й відправляти літаки з-за кордону, які прибувають для ремонту та тех. обслуговування на аеродром базування підприємства «Кульбакине». Від 2008 М. а. з. «НАРП» освоїв контрол.-відновлюв. ремонт літаків Іл-76МД, -78, а також кап­ремонт двигунів Д-30КП (КП-2). Від 2011 підприємство входить до складу держ. концерну «Укроборонпром». У структурі — 6 підрозділів осн., 3 — допоміж. вироб-в, 15 відділів і служб. Нині підприємство виконує: контрол.-відновлюв. ремонт літаків Іл-76МД, -78 і серед. ремонт агрегатів заправки УПАЗ, для чого створ. унікал. стенд. базу; серед. ремонт літаків Су-24 всіх модифікацій (розширено вироб. потужності, що дозволило здійснювати складання комплектів обладнання для модернізації літаків цього типу); розширений серед. ремонт двигунів Д-30КП (КП-2); капремонт допоміж. силових установок ТА-6А (А1, Б, В), ТГ-16М, АІ-8, газотурбін. установок М2БЕ, Д2Е, Д2К, М8Г, Д3Е, М5Е, М7К, газотурбін. двигунів ДР59Л, ДО-14, ДЖ-59Л2 (Л3). За період діяльності на заводі створ. потужну вироб. базу, освоєно капремонт 28-ми типів літаків і 26-ти типів двигунів. Співпрацює із замовниками Китаю, Пакистану, Алжиру з ремонту авіац. техніки. Утримує базу відпочинку у с. Рибаківка (Березан. р-н Микол. обл.). У 1980-і рр., коли завод працював з макс. завантаженням, кількість працівників сягала 3500 осіб, 2018 — понад 600. У різні роки підприємство очолювали полковники М. Пархоменко (1947–65), Л. Блейхер (1965–71), Е. Трофимов (1974–85), О. Стряупис (1985–92), О. Нечаєв (1992–2004), від 2014 дир. — В. Кирницький.

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
20
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Підприємcтва
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
65276
Вплив статті на популяризацію знань:
51
Бібліографічний опис:

Миколаївський авіаремонтний завод НАРП / В. Г. Капітанець // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2018, оновл. 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-65276.

Mykolaivskyi aviaremontnyi zavod NARP / V. H. Kapitanets // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2018, upd. 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-65276.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору