Розмір шрифту

A

Миколаївський суднобудівний завод Океан

МИКОЛА́ЇВСЬКИЙ СУДНОБУДІВНИ́Й ЗАВО́Д «ОКЕА́Н» — під­приємство у галузі суднобудува­н­ня. Засн. 1951 із введе­н­ням у дію 1-ї черги осн. вироб. потужностей. Мав також назви — «завод № 872», «під­приємство п/с 151». У 1955 введено в есплуатацію сліп — технол. лінію з боковим пере­давал.-спуск. при­строєм. 1951–56 споруджено серію несамохід. барж і мор. суден. 1957–70 під­приємство випускало мор. транс­порт­ні рефрижераторні судна (водотон­нажність 5,5 тис. т), пром.-вироб. рефрижератори (6,4 тис. т), суховантажні судна-лісовози. Загалом за перші 20 р. роботи завод випустив понад 200 од. суднобуд. продукції, зокрема 7 мор. суховантажів типу «Іргиз» (довж. 75 м, водотон­нажність 1915 т), 46 рефрижераторів типу «Таврія» (99 м, 5203 т), 2 лісовози типу «Малоярославець», 12 лісовозів типу «Сибірліс» (104 м, 6370 т), 15 траулерів типу «Алтай» (108 м, 6470 т; для Мурман. трал. флоту). У 1970-і рр. на заводі проведено мас­штабну рекон­струкцію, що до­зволило роз­почати будівництво якісно нових суховантаж. та комбінов. суден і вийти на зовн. ринок. 1972 введено в екс­плуатацію один з найбільших в Європі сухий док, запущено 2-у технол. лінію для будівництва великотон­наж. суден (роз­почато випуск серії з 8-ми рудовозів типу «Зоя Космодемʼян- ська» (215 м, 62,5 тис. т, два з яких на екс­порт). 1974 спущено на воду гол. судно серії з 18-ти супертраулерів нового поколі­н­ня типу «Горизонт» (110,8 м, 8933 т; замовник — Мурман. траловий флот). Від 1977 на замовле­н­ня Чорномор. мор. пароплавства М. с. з. «О.» почав будівництво серії (4 судна) нафторудовозів типу «Борис Бутома» (258,2 м, 130 тис. т), що не мали аналогів у світ. суднобудуван­ні. У 1980-і рр. зросли обсяги виробництва, освоєно випуск мор. плавучих напів­занурюв. установок для бурі­н­ня нафт. свердловин глиб. до 6 тис. м. Наймолодший суднобуд. завод України «Океан» став одним з найкращих під­приємств галузі з випуску продукції, що користувалася попитом на світ. ринку. 1982–94 побудував 26 рудовозів типу «Харитон Греку» (215,4 м, 66 тис. т) для Чорномор. мор. пароплавства (проект судна роз­роблено у микол. ЦКБ «Чорноморсудно­проект»). По­стійно удосконалюючи будівництво рудовозів і оснащуючи корпусозбирал. виробництво новими механізов. лініями та ділянками, М. с. з. «О.» будував також технічно складні н.-д. судна для «ЧорноморНДІ­проекту» (Одеса). Для Моск. гідро­акуст. ін­ституту завод побудував н.-д. судна, на яких здійснювали ви­вче­н­ня Світ. океану (також проект «Чорноморсудно­проекту»). Підпр-во роз­почало будівництво серії нових рибооб­роблюв. баз для екс­плуатації в Далеко­схід. регіоні. Це зумовило введе­н­ня в дію технол. лінії зі спуск. при­строєм через плавучий пере­давал.-спуск. док вантажопід­йомністю до 6 тис. т. 1997 і 2003 завод випустив по одному балкеру типу «Панамакс», спроектов. «Чорноморсудно­проектом». 2000 під­приємство приватизовано, 78 % акцій, що належали державі, викупив нідерланд. суднобуд. концерн «Damen Shipyards Group», а завод перейм. у ВАТ «Дамен Шипярдс Океан». 2000–06 спущено на воду для замовників з України, Німеч­чини, Великої Британії, Норвегії, Нідерландів 55 суден, зокрема 24 самохід. повнокомплектних водотон­нажністю 6–24 тис. т (контейнеровози, балкери, танкери-хімовози, буксири-по­стачальники льодового класу, багатоцільові вантажні судна тощо). 2006–08 завод пере­бував у власності норвез. суднобуд. групи «Aker Yards ASA». За цей час на під­приємстві побудувано 13 суден, проведено модернізацію, освоєно нові технології будівництва суден. Восени 2008 70 % акцій під­приємства про­дано рос. інвестиц. фонду «FLC West» і створ. компанію «Wadan Yards Group AS», а завод у Миколаєві став її частиною. 2009–10 побудовано 24 несамохід. суховантаж. двотрюм. судна змішаного («річка–море») плава­н­ня (замовник — микол. компанія «Нібулон» — один з найбільших зернотрейдерів в Україні). 2010 від­ремонтовано понад 20 суден. 2011 заводу повернуто його істор. назву — ПАТ «М. с. з. “О.”». У цьому ж році із сухого доку виведено гол. судно серії багатофункціонал. буксирів-штовхачів для флоту компанії «Нібулон» та завершено будівництво 13-ти плавзасобів (понтонів, земснарядів, пульпо­проводів) для рос. компанії «Техногарант»; на ремонт стали 4 танкери водотон­нажністю понад 100 тис. т кожен — це найбільші судна, які заходили на ремонт у М. с. з. «О.». Нині у структурі під­приємства — дві технол. лінії середньо- і великотон­наж. суден. Великотон­нажну лінію використовують для будівництва танкерів та контейнеровозів, середньотон­нажну — барж, понтонів та буксирів. Середньотон­нажна лінія складається із закритого елінгу, від­критого буд. май­данчика, плавучого дока і 120-метр. добудов. причалу (2 крани вантажопід­йомністю 10 і 15 т). Ця поток. лінія уможливлює будівництво суден з макс. роз­мірами 135 × 18 м, при цьому спуск. вага може досягати 6 тис. т. До складу великотон­наж. лінії входять складал.-зварюв. цех, док (354 × 60 × 14 м) з 2-ма кранами вантажопід­йомністю 320 т кожен. За роки існува­н­ня під­приємства тут побудовано понад 400 різних суден сумар. водотон­нажністю бл. 4 млн т. З-ду належить земел. ділянка пл. бл. 101 га та ділянка водної акваторії пл. 42 га; заг. довж. добудов. набережних — понад 600 м. У 2000-і рр. на під­приємстві працювали бл. 2,5 тис. осіб. 2015 ПАТ «М. с. з. “О.”» ви­знано банкрутом, нерухоме й рухоме майно заарештовано й пере­дано на зберіга­н­ня ліквідатору до заверше­н­ня процедури ліквідації.

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
20
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Підприємcтва
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
65298
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
141
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 15
  • середня позиція у результатах пошуку: 13
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 13): 888.9% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Миколаївський суднобудівний завод Океан / Т. В. Шуліченко, О. Л. Шевченко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2018, оновл. 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-65298.

Mykolaivskyi sudnobudivnyi zavod Okean / T. V. Shulichenko, O. L. Shevchenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2018, upd. 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-65298.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору