Мирецький Давид Борисович
МИРЕ́ЦЬКИЙ Давид Борисович (18. 05. 1939, Київ) — живописець, графік. Закін. Київський художній інститут (1969; викл. О. Басанець). Заарешт. органами КДБ 1973 у Москві за проведення несанкціонов. андеґраунд. персон. виставки на квартирі пись-менника Ю. Китаєвича; 1974 — у Києві під час покладання квітів у Бабиному Яру у зв’язку з убивством євр. спортсменів 1972 на Олімпійських іграх у Мюнхені; за відмову підписати неправдиві свідчення ув’язн. на 15 діб. Звільн. з посади кер. худож. гуртка Палацу піонерів. 1975 виїхав із родиною до США. Спочатку мешкав у Цинциннаті (шт. Огайо), від 1979 — у Нью-Йорку. На еміграції отримав високу оцінку мистецтвознавців. Персон. виставки — у провід. галереях США (1975–2015), зокрема Нью-Йорку (1983) та Чикаґо (1986–98), а також Києва (2006). Влас. стиль визначає як неопримітивізм. Вивчав стародавні мініатюри Ірану й Індії, іконопис та нар. мистецтво Росії й України. Чимало творів 1960–70-х рр. виконав на дереві із застосуванням левкасу, сусал. золота. Відтворював диспути шістдесятників, обличчя рідних, побачених у натовпі людей. Спостережливість і філософічність у зображенні сценок з життя городян і селян надають творам М. соц.-крит. спрямованості. У композиціях гармонійно розташовано фігури й узгоджено кольор. гаму; наявна драматургія контраст. зіставлень багатих і бідних, веселих та сумних, старих і молодих тощо. Значну кількість робіт присвяч. темі сім’ї. Деякі картини зберігаються у НХМ (Київ), ДРМ (С.-Петербург), Музеї мистецтв у Цинциннаті, Євр. музеї мистецтв у Нью-Йорку.
Додаткові відомості
- Основні твори
- живопис — «Диспут» (1965), «Побачення» (1969), «Адам і Єва» (1971), «Шістдесятник», «Гравець у доміно» (обидва — 1972), «З днем народження, Клаво!» (1979), «Американська мрія» (1980), «М’ясна лавка» (1987), «Сім’я» (1994; 2001), «Пророк», «Бесіда» (обидва — 1997), «На пляжі» (1998), «Автопортрет», «Промовець», «Кабаре» (усі — 1999), «Пікнік біля річки», «Старенькі з песиком», «Українська пастораль» (усі — 2004), «Тост», «Чоловік і дружина» (обидва — 2005), «У ресторані» (2007), «Натюрморт на підвіконні», «Місячне сяйво», «Старий» (усі — 2009), «Жінка на прогулянці з собачкою», «Сільський гармоніст» (обидва — 2010), «Сімейна вечірка» (2012), «Кадиш для Мойсея» (2016).
Рекомендована література
- D. Brown. Bovine Burgers: Miret-sky’s Fat City // Dialogue. 1985. Jule/Aug.;
- Петровский М. Киевское притяжение Давида Мирецкого // Егупец. 1999. № 5;
- Капелян Г. Таинство живописи // Новое рус. слово. 1999, 8 дек.;
- Дульфан Л. Мир Давида Мирецкого // Там само. 2002, 6 фев.;
- Голуб О. Кітч із задзеркалля // День. 2006, 20 жовт.;
- E. Robinson.David Miretsky’s Allegory of Painting // Aeqai. 2012. March.