Розмір шрифту

A

Мистецтво кібернетичне

МИСТЕ́ЦТВО КІБЕРНЕТИ́ЧНЕ — складова мультимедійного виду медіа-арт, що для створе­н­ня й роз­по­всюдже­н­ня художньої творчості за­стосовує компʼютерну та суміжну до неї копіювальну (ксерокс, факс) техніку. Ін. назви — компʼютерне, цифр. мистецтво, кібер-арт. М. к. виникло з появою перших компʼютерів у 1960-х рр. і від­тоді дедалі активніше використовує досягне­н­ня науки й техніки для роз­шире­н­ня арсеналу худож. засобів у мистецтві. На від­міну від нет-арту, що виникає в Інтернеті, М. к. майже не використовує масовість комунікац. мереж та інтер­активність під час презентацій. Перші ви­ставки творів, створ. за допомогою компʼюте-ра, — «Cybernetic Serendi Pity» (1968) та «Event one» (1969) за участі Р. Лендсдауна, А. Саткліфа та ін., від­булися в Лондоні. М. к. демонструє осн. риси постмодернізму (деканонізація, неви­значеність, фрагментація, сконстру­йованість, по­єд­на­н­ня протилеж. думок і стилів, ознаки іронії та гри), що загалом акцентують на ненормальності й проти­природності панівного в реальності способу життя. Естетика творів М. к. повʼязана з базовими властивостями цифр. технологій (нелінійність і морфінг), що до­зволяє митцям створювати віртуал. (ілюзорну) квазіреальність і спиратися на симулякри (образи від­сут. дійсності). Ці властивості полегшують оперува­н­ня мультимедійністю, тобто різними формами інформації: візуал., текс­товими, звуковими і тактильними, що загалом під­вищує естет. рівень і чут­тєвість сприйня­т­тя порівняно з поперед. видами мистецтва. На екрані дис­плея створюють композиції з ліній, обʼєм. елементів, візерунків, кольор. плям, крапок і друкують двовимірні або тривимірні зображе­н­ня на принтері або пере­дають у телекомунікац. мережі. М. к. (особливо його різновиди графіка компʼютерна і компʼютерна анімація) набуло широкого роз­по­всюдже­н­ня у візуал., некомерц., мистецтві, а також в ужитк. галузях, зокрема архітектурі, полі­графії, роз­ваг індустрії. М. к. роз­вивається в певних напрямах: ускладнюється роз­маї­т­тя фантаст. зображень віртуал. реальності та делалі частіше за­стосовується під час викори­ста­н­ня в різноманіт. проектах концептуал. мистецтва. Теор. об­ґрунтува­н­ня М. к. у контекс­ті роз­витку сучас. мистецтва здійснили О. Сидор-Гібелинда, Г. Вишеславський, О. Голуб, І. Зубавіна, О. Солов­йов, О. Чепелик, В. Бурлака, Я. Пруденко, О. Балашова та ін. Серед укр. митців, які практикують М. к.: І. Вештак-Остроменська, І. Ісупов, Д. Кавсан, І. Каленик, А. Кахідзе, О. Клименко, М. Маценко, Б. Михайлов, І. Подольчак, С. Рябченко, А. Савадов, В. та А. Сидоренки, А. Соломуха, О. Тістол, А. Федірко, В. Харченко, Г. Вишеславський, О. Голуб, О. Чепелик, С. Братков, О. Гнилицький, І. Дюріч, М. Недзельский, О. Сай, С. Петлюк.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2018
Том ЕСУ:
20
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
65376
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
389
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Мистецтво кібернетичне / Г. А. Вишеславський, О. Є. Голуб // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2018. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-65376.

Mystetstvo kibernetychne / H. A. Vysheslavskyi, O. Ye. Holub // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2018. – Available at: https://esu.com.ua/article-65376.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору