Меморіальна народна скульптура
МЕМОРІА́ЛЬНА НАРО́ДНА СКУЛЬПТУ́РА — вид художньої творчості, що ґрунтується на світогляді, традиційних естетичних засадах народу. М. н. с. виникла в первіс. суспільстві, набагато раніше професійної. М. н. с. поділяють на світську та релігійну. На землях України до найдавніших памʼяток М. н. с. належить камʼяна стела епохи бронзи з контррельєф. спрощеним зображенням людини. Збереглися також камʼяні надмогильники з антропоморф. фігурами з часів перебування на укр. землях скито-сармат. племен (7 ст. до н. е. — 2 ст. н. е.), а про існування на Пд. України колоній антич. держав свідчать надмогил. чол. погруддя (2–3 ст. н. е.). М. н. с. 11–13 ст. представлено т. зв. камʼяними бабами. Від 14 ст. на мемор. пластиці позначено вплив катол. церкви. Відтоді прослідковують й окремі елементи, характерні для профес. мистецтва, особливо на знакуванні місць поховання знаті (скульптурні надмогильники 16–17 ст. К. Гербурта в с. Скелівка Старосамбір. р-ну Львів. обл., князя Костянтина Острозького в Києво-Печер. лаврі, членів сімʼї Сенявських у м. Бережани Терноп. обл.). Найдавніші памʼятні поклінні придорожні, присадибні хрести й фігури встановлено на місцях поган. капищ, поклоніння ідолам. Збереглися записи про придорожні хрести 1470, 1530, 1642 з Поділля. Розповсюдженню цих знаків сприяли етнокультурні звʼязки з Європою. Придорожні та поклінні хрести з розпʼяттями встановлювали при вʼїздах до міста чи села, при лісових дорогах тощо; у народі їх називали фігурами. Після скасування кріпос. права в Галичині 1848 селянство почало відзначати цю подію спорудженням памʼятників свободи (панщизн. хрестів), їх масово встановлювали і 1858; поступово збагачували форми та розміри — зʼявився постамент, архіт. оздоблення, напис «За святую волю. 1848». Багато таких памʼятників встановили в ювіл. 1898; на Львівщині панщизн. хрести споруджували до 1909. Памʼятні знаки мали форму надмогил. хреста або погруддя імператора Олександра ІІ. Більшість із них знищено після 1917, особливо в 1930-х рр. Щоб урятувати ці хрести, їх переносили в інше місце, переважно побл. церкви; кілька збереглося на Хмельниччині. Крім сутніс. наповнення, ці памʼятники є виявом естет. уподобань певної сільс. спільноти. На поч. 20 ст. на Поділлі було бл. 4,5 тис. придорож. та присадиб. хрестів і фігур; у Галичині на гол. шляхах упродовж 1 км можна було побачити їх більше 10-ти. Споруджують їх і нині. На поч. 21 ст. у с. Недільна Старосамбір. р-ну на одній з вулиць було бл. 10 хрестів. У 2-й пол. 20 ст. на волин.-поліс. землі зʼя- вився новий тип придорож. фігури — деревʼяний хрест до 4 м заввишки, встановлений біля дороги, часто при садибі, з обох боків від верх. кінця додолу прикріплені численні різноколірні стрічки, а на середохресті — іконка з літограф. зображенням голови Спасителя (с. Нобель Зарічнен. р-ну Рівнен. обл.). У 16–18 ст. на укр. землях зʼяви- лося багато козац. могил, курганів із християн. символікою; у 1930-х рр. та 1950-х рр. більшість знищено. Могили збереглися в м. Кременець Терноп. обл. — Козац. (Пʼятниц.) цвинтар, м. Берестечко Горохів. р-ну Волин. обл., с. Усатове Біляїв. р-ну (Куяльниц. цвинтар) та с. Миколаївка Овідіопол. р-ну (обидва — Одес. обл.). Збереглися камʼяні козац. могил. хрести в с. Марʼян- ське Апостолів. р-ну Дніпроп. обл. Знаковими є ті, на яких збережено символи, написи, дати, — надмогил. памʼятник кошовому отаману Іванові Сірку (стела з контррельєф. розпʼяттям, символами та чотирикут. хрестом у с. Капулівка Нікопол. р-ну Дніпроп. обл.; 1967 перенесено на курган Сторожова Могила), хрест на могилі кошового отамана Костянтина Гордієнка (1733) у Камʼянській Січі з рельєф. розпʼяттям. Відомі поховання окремих гетьманів Запороз. Січі та кошових отаманів (м. Збараж, с. Озерна Зборів. р-ну Терноп. обл.). Взірцевим є памʼят. комплекс у м. Зборів (битва 1649) — високий, увінчаний хрестом насип. курган та камʼяна стела з барельєф. таблицею та патріот. текстом, обʼєм. козац. шаблею та булавою. Надгробки з елементами скульптури відомі від 18 ст. (більш ранніх памʼятників збереглося дуже мало), а в 19 ст. на сільс. кладовищах Прикарпаття та Поділля їх зʼявилося багато. За образно-худож. композицією та виразністю вони близькі до нар. ікон, особливо на склі (див. Малювання на склі). Якщо укр. сакрал. живопис, створений анонім. нар. майстрами, досліджували від 19 ст., то нар. скульптурні памʼятники ще довго не були обʼєктом наук. вивчення. У с. Буша Ямпіл. р-ну Вінн. обл. на старому цвинтарі збереглися хрести 19 ст., виготовлені з місц. пісковику; їхня поверхня ретельно оброблена, форми — вишукані й відносно складні. Хрести 1-ї пол. 19 ст. — великі, монументальні, у вигляді мальтій. хреста, комбінов. з колом; у серед. 19 ст. вони набули вигляду квадрата із заокругленими кутами; трапляються також зі скульптур. зображенням роз- пʼяття. Такі камʼяні хрести збережено на Дніпропетровщині, Рівненщині, Черкащині. Творці надгробків часто зверталися до образів давнього фольклор. походження. Так, дуб використовували не лише як міцний матеріал, а й відомий в укр. культурі символ. На Волині та Поліссі з нього виготовляли надгробні хрести й надгробки у вигляді хреста зі стовбура дуба без кори, але з сучками, іноді зі зрізаними пеньками (особливого поширення набули наприкінці 19 — на поч. 20 ст.). Іноді надгробки робили у вигляді дубового деревця зі зламаним верхівʼям, що символізувало сімей. стан небіжчика (напр., на кладовищі в с. Горожанка Монастирис. р-ну Терноп. обл. на поч. 1960-х рр.: у центрі надгробка — фотокерам. портрет небіжчика, унизу — кілька розгорнутих книг, барельєфи з епітафіями). Камʼяні надгробки склад. форм із мотивом дуба фіксують на Тернопільщині та Львівщині. Своєрід. і поширений в Україні тип надгробків — розпʼяття з фігурами (прототипом була придорожна фігура, поширена в 17–18 ст.; збереглися зразки поч. 19 ст.). Цей тип памʼятника побутує донині. Типовим був памʼятник із камʼяним хрестом із фігурою розіпʼятого Христа у варіантах, що відповідали канонам різних конфесій. Пластичне й образне трактування фігури зумовлені манерами нар. майстрів. Найбільш глибоко й правдиво ідею беззахисності селянина передано в обʼєднаних (із незнач. відмінностями) єдиною іконогр. схемою скульптурах «Христос Скорботний» (збережено значну кількість) — фігура чоловіка, який сидить, схиливши голову в терновому вінку на руку (сюжет відомий і в сусід. та більш віддалених країнах). Передаючи від покоління до покоління іконогр. схему, майстри втілювали в цьому образі колективне уявлення про люд. страждання. Такі скульптури встановлювали біля церков і каплиць, обабіч доріг, на кладовищах. Про фігуру Христа, який захищає від ударів обличчя руками, залишив свідчення араб. історик П. Алепський, подорожуючи Лівобереж. Україною в серед. 17 ст. Згодом замість фігур Марії, Марії-Маґдалини, Івана Хрестителя на надмогил. па- мʼятниках дедалі частіше ставили ангелів із великими крилами, що в останні десятиліття замінили на фігури дітей із книгою, квіткою чи букетом. У Нац. музеї у Львові зберігся невисокий камʼяний надмогил. хрест від 18 ст. із барельєф. зображенням фігури Ісуса Христа з піднесеним догори хрестом у правій руці із с. Верин Микол. р-ну Львів. обл. Від 19 ст. найпоширеніший тип надмогил. па- мʼятника — хрест із фігурою розі- пʼятого Ісуса Христа. Зʼявляються варіанти розпʼяття з двома та чотирма фігурами, інколи зображували рим. воїнів (с. Старе Місто Підгаєц. р-ну Терноп. обл.; с. Опори Дрогоб. р-ну, с. Горбачі Пустомитів. р-ну Львів. обл.). У 2-й пол. 19 — поч. 20 ст. споруджували надмогил. памʼятни- ки з фігурами святих на високих постаментах, переважно св. Марії та святих небес. покровителів небіжчиків (с. Вербіж Микол. р-ну, смт Щирець Пустомитів. р-ну; с. Присліп Міжгір. р-ну Закарп. обл.; м. Збараж, с. Нове Cело Підволочис. р-ну Терноп. обл.; с. Смодна Косів. р-ну Івано-Фр. обл.). У Пд.-Зх. Україні збереглися надгробні памʼятники з розпʼяттям на масив. чотирикут. пʼєдесталі, а в його нішах — фігурки святих, яких вважали заступниками, захисниками небіжчиків (найчастіше — св. Миколай, св. Катерина, архангел Михаїл, св. Юрій); їх встановлювали і на пʼєдесталі. Зображення архангелів Михаїла та Гавриїла, св. Миколая, Богородиці особливо поширені в Карпат. регіоні. Переважають зображення Богоматері та Христа, іноді розміщують символічні фігури лебедів чи плакальниць. На кладовищі с. Старе Місто є кілька таких памʼятників, напр., А. Папіжу (1930-і рр.): на високому прямокут. пʼєдесталі розміщено фігуру літнього селянина в традиц. поділ. одязі — свиті, постолах, вишитій сорочці. Крім етнографічно достовірно відтвореного одягу, зафіксовано портретні риси небіжчика: худорляве обличчя, короткі вуса, довге волосся. Тенденція до відтворення зовнішності небіжчиків зростає разом зі змінами форм надгробків; осн. компонентом стає стела з хрестом і написом. Типовим зразком є памʼятник місц. нар. скульптору Н. Саранчуку з дружиною на кладовищі с. Передмістя Бучац. р-ну Терноп. обл.: у ніші з піщанику — парний портрет. Дедалі частіше зображують символи; серед найбільш поширених — знаки хреста, кола, розетки, зірки, спіралі, виноград. лози, пальм. гілки, келиха, дуба, лілеї, троянди, соняха, якоря. Їх могли по-різному тлумачити. Напр., на надмогильниках трапляється рельєфне зображення лілеї (м. Пустомити, с. Демня Микол. р-ну Львів. обл.), яка в кн. «Пісня Пісень» асоціюється з образом прекрасного, довершеного; символом чистоти й праведності виступає в Євангелії від Матвія; вона є втіленням непорочності Діви Марії. Серед зображених символів — келих (чаша): у Старому Заповіті — символ гніву Господнього, у Новому Заповіті — страждання, євхаристія, наслідування Христа. Якір у християнстві — образ духов. сили, надії на спасіння. Гілки з дубовим листям — символ передчас. відходу людини з життя (с. Горожанка, с. Джурин Чортків. р-ну, с. Язлівець Бучац. р-ну Терноп. обл.). Інколи на надмогил. рельєф. фризах є барельєфні зображення квітів (троянда, соняшник, лілея, маківка); популяр. мотив вишитого рушника. Серед найдавніших і найпростіших графіч. накреслень на памʼятниках — шестикутна зірка (с. Чернятин Городенків. р-ну, села Бортники та Підвербці Тлумац. р-ну Івано-Фр. обл.; с. Луковиця Глибоц. р-ну Чернів. обл.; с. Касперівці Заліщиц. р-ну, м. Почаїв Терноп. обл.). У різних народів ідейна семантика цього знака не збігається: у Біблії зірки — це печатки Соломона, ключ до Небес. царства; у християн. світі — модифікація сонця. Поширеним мотивом є виноградна лоза. У християн. релігії — символ рослини, з коріння якого виростає Бог-людина. В Україні виноградна лоза як християн. символіка набула поширення наприкінці 15 ст. Найчастіше цей мотив виступає як рельєф на постаменті, під хрестом (с. Дроговиж Микол. р-ну, м. Пустомити, села Горбачів, Звенигород і Щирець Пустомитів. р-ну; м. Заліщики). М. н. с. в Україні має глибокі традиції. Над створенням надмогил. камʼяних скульптур. па- мʼятників працювали покоління талановитих майстрів, чиї імена в основному залишилися невідомими. Майстерність переймали здебільшого від батьків. Наприкінці 19 — на поч. 20 ст. формувалися осередки виробництва переважно надмогил. памʼятни- ків. Найвідоміший в Україні — у с. Демня (1912 жило 100 камʼяно- тесів), де прославилися: З. Дзиндра, А. Лаврентів із синами, Я. На- двірний, Михайло та Микола Верещинські, М. Марусяк, Є. Дзиндра; нині працюють О. Шабатура, Микола та Богдан Скварки. Виготовляти мемор. памʼятники в цьому селі почали після скасування панщини. Від поч. 20 ст. осередками створення памʼятників стали с. Лапшин Бережан. р-ну (серед найвідоміших майстрів — В. Бідула), с. Колиндяни Чортків. р-ну Терноп. обл. (відомий майстер — Д. Білинський), м. Теребовля, с. Струсів Теребовлян. р-ну, с. На- раїв Бережан. р-ну, с. Гущанки Підволочис. р-ну Терноп. обл. (у них працювали майстри М. Саранчук, Г. Корчинський, Й. Рибницький, В. Логуш, Я. Пастушенко). Відомий осередок М. н. с. — с. Старе Місто, де на поч. 20 ст. працювала родина Папіжів. Одними з перших надмогил. скульптур. портретів, створених А. Папіжем, була фігура батька Гавриїла, що символізує узагальнений образ селянина-подолянина, про що свідчать етногр. компоненти його одягу. Т. Дзиндра із с. Демня надавав портрет. фігуратив. памʼятникам дещо ін. характеру. У памʼятнику З. Дзиндрі (поч. 20 ст., с. Демня) — постать із деформов. від болю обличчям; водночас у цьому памʼятнику акцент зроблено на монум. знаку тризуба-хреста, що його увінчує. У рад. час виготовленням надгробків займалися нар. скульптори, які працювали в підпіллі, щоб не потрапити в поле зору фіскал. органів. У 1970-х рр., коли скульптур. памʼятники від нар. майстрів набули більшого поширення, надгробки встановлювали здебільшого у вигляді високих тонких плит (стел) із вигравіюваними портретами й символами: виноградна лоза, троянда (чисті почуття, краса), мальва (туга за батьківщиною, рідними), мак (вічний сон). Часто трапляються й пластичні зображення рушника з орнам. мотивами. У памʼятниках, повʼязаних із воєн. тематикою, виокремлюють такі, що присвяч. УСС. Їхню ідейно-образну основу частково запозичено з козац. високих могил. Подібний споруджено в 1930-х рр. на цвинтарі колиш. с. Збойська (нині у складі Львова). Символ. могилу у памʼять про УСС 1942 зведено в с. Добромірка Збараз. р-ну. Це піраміда з місц. каменю з масив. хрестом зверху. На ній — хрест, графічно подібний до однієї з бойових нагород УСС, рельєфно підкреслені слова пісні стрілец. поета М. Кураха («Коли ми вмирали»). Зображено також тризуб і викарбувано слова з пісні В. Яніва. У рад. часи, рятуючи памʼятник від знищення, його частково змінили; у 1990-х рр. відновили первіс. вигляд. Подіб. памʼятник воїнам УГА в 1940-х рр. споруджено в м. Миколаїв Львів. обл. На поч. 1990-х рр. монум. памʼятники УСС постали на г. Ма-ківка та Лисоня, за формою вони нагадують високі козац. могили. Уже в перші роки незалежності України памʼятниками відзначено місця поховань воїнів УПА або споруджено такі в па- мʼять про них (с. Красів Микол. р-ну, смт Рудне Львів. обл., с. Мужилів Підгаєц. р-ну, с. Чернихів Зборів. р-ну, м. Збараж). За ідейно-конструктив. формою вони уподібнені до памʼятників УСС (с. Чернихівці Збараз. р-ну, Лопушани Зборів. р-ну, с. Яблунів Турків. р-ну Львів. обл.). Відомі й нетрадиц. форми надмогил. памʼятників борцям за волю України, жертвам тоталітар. режиму (м. Збараж, 1990-і рр.; це памʼятник у формі високої дзвіниці з дзвоном, відповідно художньо оформленою інформацією про загиблих). 1994 зведено памʼятник на місці перепоховань укр. повстанців у с. Яблунів. У смт Славськ Сколів. р-ну Львів. обл. 1993 збудовано мемор. каплицю з патріот. атрибутикою. Серед відзначених памʼят. місць, повʼяз. із героїкою боротьби УПА, виокремлюють місцевість Гурби на межі Рівнен. і Терноп. обл. У мемор. комплекс увійшло декілька обʼєктів, серед яких — на високій колоні встановлено світлу фігуру Пресвятої Богородиці Покрови, яка тримає невидимий омофор. У складі мемор. комплексу є також засн. тут після 1990-х рр. чол. монастир. На жаль, не всі памʼятні місця, повʼязані з героїкою Визв. змагань 1917–21 та в період 1940–60-х рр., ідентифіковано та впорядковано.