Меркель Єжи-Давид
МЕ́РКЕЛЬ Єжи-Давид (1881, Львів — 24. 11. 1976, Відень) — живописець, графік. Учасник 1-ї світової війни. Навч. на відділі архітектури Львів. політех. школи (1900–01), у Львів. худож.-пром. школі (1902–03), Краків. АМ (1903–07; викл. С. Виспянський, Ю. Мегоффер, Ю. Фалат). Часто відвідуючи Львів, жив у Парижі (1905–14, від 1938) та Відні (1918–38, від 1972). Під час 2-ї світової війни перебував у концтаборах. Учасник худож. виставок від 1907. Персон. — у Львові (1920, 1929, 1935). Член об’єдн. «Гаґенбунд» (1919–38), почес. чл. спілки «Віден. сецесіон» (1945). Малював фігурні композиції, портрети, автопортрети, краєвиди. У ранній період творив під впливом імпресіонізму, постімпресіонізму у дусі П. Сезанна, сецесії та символізму, часто застосовував акцентов. ліній. контур і силуетність фігур. Пропагував ідеї сецесії у виголошеній 1904 у Львові доповіді «О stosunku przyrody do sztuki». 1909–10 звертався до архаїзації (контактував із М. Бойчуком), малював ідилічні, симетричні за композицією та холод. колоритом сцени зі спрощено трактов. фігурами на пейзаж. тлі, зі стилізов. мотивами живопису Візантії, італ. й нім. ренесансу та Н. Пуссена. Експериментував зі стриманим колоритом і лірич. формою. Деякі роботи зберігаються у Львів. галереї мистецтв, Нац. музеї у Львові, музеях Франції, Австрії.
Додаткові відомості
- Основні твори
- «Дівчинка» (1905), «А. Маркевич», «Старий селянин», «Єврейка» (усі — 1906), «Дівчина з вазоном і кішкою» (1908), «Дівчина з кроликом» (1909), «Дружина», «Етапи життя», «Адам і Єва», «Циганка з дитиною» (усі — 1910), «Руф» (1910; 1928), «Автопортрет» (1911; 1925), «Знайдення Мойсея», «Літня ідилія», «Мати з дітьми і метеликом», «Під кінець дня» (усі — 1912), «Срібний вік» (1915), «Ангел і Товія» (1920), «Краєвид із мостом» (1923), «Суд Париса» (1924), «Літній ранок», «Дафніс і Хлоя» (обидва — 1925), «Ребека» (1926), «Вулиця у Каннах», «Краєвид із дорогою» (обидва — 1927), «Жінка з папугою», «Палестина» (обидва — 1930-і рр.), «Жінка з гітарою» (1930), «Класична ідилія» (1933).