Мелітопольський моторний завод
МЕЛІТО́ПОЛЬСЬКИЙ МОТО́РНИЙ ЗАВО́Д — підприємство машинобудівної галузі промисловості. Історія М. м. з. розпочалося 1908, коли в м. Мелітополь Таврій. губ. (нині Запоріз. обл.) підприємець І. Заферман заснував чавуноливар. і маш.-буд. завод. Спочатку в невисокому довгому приміщенні були встановлені декілька токар., свердлил. і фрезер. верстатів, за допомогою яких виготовляли нафт. двигуни швед. конструкції потуж. 10 і 18 к. с. Згодом І. Заферман розширив виробництво нафт. двигунів, зокрема закупив у Варшаві нове обладнання, збільшив кількість працівників і робочий день до 12-ти год. На поч. 1-ї світової війни підприємство отримало замовлення від військ. мін-ва на виготовлення снарядів і мін. Тоді ж створ. фірму «Торг. дім Зафермана та Ко» (як співвласники залучені хліботорговці Палата, Хохловкін і Тамарін). Від 1916 на підприємстві працював стругальником М. Пахомов, який у грудні 1917 став першим головою Мелітоп. ради робітн. і селян. депутатів, а 1934–38 був нар. комісаром водного транспорту СРСР. 1918 більшовики націоналізували підприємство та перейменували його на Другий рад. завод. Відтоді працювало з перервами. 1925 на його базі організовано артіль «Перемога», яка продовжила випуск нафт. двигунів для с. господарства, буд. і рибал. галузей. Від 1931 — у складі об’єдн. «Союздизель». Відтоді підприємство випускало дизел. двигуни потуж. 20 і 25 к. с. лише для рибал. суден. Від 1936 — Дизелебуд. завод ім. А. Мікояна, який спеціалізувався на виробництві швидкохід. двигунів для рибал. суден. Під час нім.-фашист. окупації Мелітополя підприємство функціонувало в складі дизелебуд. заводу «Комуніст» у м. Маркс (Саратов. обл., РФ), де випускало міномети, снаряди та масляні насоси для танків Т-34. На заводі працювали учасники 2-ї світової війни, Герої Рад. Союзу С. Деменков, П. Середа та П. Одинець, повний кавалер ордена Слави В. Полупан. У листопаді 1943 повернуто з евакуації завод. обладнання, а у серпні 1944 підприємство випустило першу післявоєнну партію дизелів. Від 1958 — М. м. з. Тоді ж розпочато реконструкцію та модернізацію. 1959 налагоджено співпрацю з Запоріз. автомобілебуд. заводом (див. АвтоЗАЗ-ДЕУ), а виробництво дизелів переведено на Токмац. дизелебуд. завод (Запоріз. обл.). 1960 на М. м. з. випущено для легкового автомобіля «Запорожець» перший силовий агрегат з повітр. охолодженням МЕМЗ-965 потуж. 23 к. с.; 1963 створ. агрегат МЕМЗ-966 потуж. 27 к. с., 1965 — МЕМЗ-968 потуж. 40 к. с. (відзначений дипломом 1-го ступеня на ВДНГ СРСР). 1964 на базі стале- та кольороливар. цехів М. м. з. засн. завод «Автокольорлит». 1966 для автомобіля ЗАЗ-969В «Волинь» (див. Луцький автомобільний завод) на основі агрегату МЕМЗ-968 розроблено агрегат МЕМЗ-969В. 1967–71 споруджено гол. корпус, або майданчик «А», куди переведено з раніше зведених приміщень (майданчик «Б») виробництво агрегату МЕМЗ-968. У вересні 1974 випущено мільйон. силовий агрегат, а наприкінці жовтня того ж року агрегату МЕМЗ-968 присвоєно Держ. знак якості. 1975 М. м. з., «Автокольорлит», Запоріз. (як головне підприємство) і Луцький автомобіл. заводи увійшли до складу ВО «АвтоЗАЗ». 1975–79 для передньопривод. автомобілів особливо малого класу спроектовано силовий агрегат із двигуном рідин. охолодження МЕМЗ-245 потуж. 50 к. с. (відзначений дипломами ВДНГ СРСР і УРСР), який 1982 випробувано, а 1988 запроваджено в серійне виробництво для автомобіля ЗАЗ-1102 «Таврія». 1991 для вантажопасажир. автомобіля «Волинь» розроблено конструкції силового агрегату МЕМЗ-2452 і коробки передач МЕМЗ-969А. У рад. період відкрито завод. нар. музей і засн. завод. г. «Моторобудівник»; зведено 4 гуртожитки на 1200 місць, 5 дитсадків, дит. табір у смт Кирилівка Якимів. р-ну Запоріз. обл. Продукцію заводу експортували в Польщу, Угорщину, Болгарію, НДР, Італію, Грецію та ін. країни. 1998–2011 — госпрозрахунк. підприємство «АвтоЗАЗ-Мотор», від 2011 — вироб. підрозділ «М. м. з.». 2001 для автомобілів «Sens» і «Slavuta» освоєно ви-роб-во силового агрегату МЕМЗ-301 потуж. 63 к. с., 2002 для автомобіля «Sens» — МЕМЗ-307 потуж. 70 к. с. із системою розгорнутого вприскування палива й електрон. системою керування, 2003 для автомобіля «Slavuta» — МЕМЗ-3071 з нормами токсичності «Євро-2». 2004 систему менеджменту якості госпрозрахунк. підприємства «АвтоЗАЗ-Мотор» сертифіковано на відповідність міжнар. стандарту ISO 9001:2000. У тому ж році в рамках підготовки в Україні закону про приведення норм токсичності вихлоп. газів під стандарти «Євро-2» і «Євро-3» проведено роботи з доведення та сертифікації силових агрегатів об’ємом 1,1, 1,2 і 1,3 літрів із системою розгорнутого вприскування палива, для автомобіля «Sens» розроблено конструкцію та розпочато випуск зчеплення силового агрегату МЕМЗ-307. 2005 на базі агрегату МЕМЗ-307 сконструйовано, а 2006 введено у виробництво потужніший двигун з об’ємом 1,4 л для автомобіля Т-150 «Lanos». 2015 з Іллічівського заводу автомобільних агрегатів (нині м. Чорноморськ Одес. обл.) на М. м. з. переведено виробництво автобусів ЗАЗ А07, які нині є осн. продукцією. У 1970–97 працював на різних посадах фахівець у галузі автоматизації металург. виробництва Г. Слинько. Від 2013 М. м. з. очолює О. Москаленко.
Рекомендована література
- Гончар Н., Дан А., Крепышев Е. История родного завода. Мелитополь, 1958;
- Тимофеев В. Моторному заводу — 95 лет: От завода И. Ф. Зафермана до ХРП «АвтоЗАЗ-Мотор» // Новий день. 2003, 24 верес.;
- Левченко И. Здесь рождаются сердца автомобилей // Наш город Мелитополь. 2003, 15 мая;
- С Днем рождения, МеМЗ! // АвтоЗАЗ вісті. 2003, 12 верес.;
- Никоненко О., Іванов Я. Автомобіль піднімає регіони // Уряд. кур’єр. 2004, 7 серп.;
- Мелитопольский мотор-ный завод осваивает производство новой продукции // Транспорт. 2005. № 40;
- Проверено временем. История Мелитопольского моторного завода. Мелитополь, 2008;
- Кузнецова А. Новые гори-зонты моторного завода // Мелитоп. ведомости. 2008, 21 мая;
- Производители продукции: ХРП «АвтоЗАЗ-Мотор» // Машиностроение Украины. 2008. № 1.