Розмір шрифту

A

Мелітопольський моторний завод

МЕЛІТО́ПОЛЬСЬКИЙ МОТО́РНИЙ ЗАВО́Д — під­приємство машинобудівної галузі промисловості. Історія М. м. з. роз­почалося 1908, коли в м. Мелітополь Таврій. губ. (нині Запоріз. обл.) під­приємець І. Заферман заснував чавуноливар. і маш.-буд. завод. Спочатку в невисокому довгому приміщен­ні були встановлені декілька токар., свердлил. і фрезер. вер­статів, за допомогою яких виготовляли нафт. двигуни швед. кон­струкції потуж. 10 і 18 к. с. Згодом І. Заферман роз­ширив виробництво нафт. двигунів, зокрема закупив у Варшаві нове обладна­н­ня, збільшив кількість працівників і робочий день до 12-ти год. На поч. 1-ї світової вій­ни під­приємство отримало замовле­н­ня від військ. мін-ва на виготовле­н­ня снарядів і мін. Тоді ж створ. фірму «Торг. дім Зафермана та Ко» (як спів­власники залучені хліботорговці Палата, Хохловкін і Тамарін). Від 1916 на під­приємстві працював стругальником М. Пахомов, який у грудні 1917 став першим головою Мелітоп. ради робітн. і селян. депутатів, а 1934–38 був нар. комісаром водного транс­порту СРСР. 1918 більшовики націоналізували під­приємство та пере­йменували його на Другий рад. завод. Від­тоді працювало з пере­рвами. 1925 на його базі організовано артіль «Пере­мога», яка продовжила випуск нафт. двигунів для с. господарства, буд. і рибал. галузей. Від 1931 — у складі обʼ­єдн. «Союздизель». Від­тоді під­приємство випускало дизел. двигуни потуж. 20 і 25 к. с. лише для рибал. суден. Від 1936 — Дизелебуд. завод ім. А. Мікояна, який спеціалізувався на виробництві швидкохід. двигунів для рибал. суден. Під час нім.-фашист. окупації Мелітополя під­приємство функціонувало в складі дизелебуд. заводу «Комуніст» у м. Маркс (Саратов. обл., РФ), де випускало міномети, снаряди та масляні насоси для танків Т-34. На заводі працювали учасники 2-ї світової вій­ни, Герої Рад. Союзу С. Деменков, П. Середа та П. Одинець, повний кавалер ордена Слави В. Полупан. У листопаді 1943 повернуто з евакуації завод. обладна­н­ня, а у серпні 1944 під­приємство випустило першу післявоєн­ну партію дизелів. Від 1958 — М. м. з. Тоді ж роз­почато рекон­струкцію та модернізацію. 1959 налагоджено спів­працю з Запоріз. автомобілебуд. заводом (див. АвтоЗАЗ-ДЕУ), а виробництво дизелів пере­ведено на Токмац. дизелебуд. завод (Запоріз. обл.). 1960 на М. м. з. випущено для легкового автомобіля «Запорожець» перший силовий агрегат з повітр. охолодже­н­ням МЕМЗ-965 потуж. 23 к. с.; 1963 створ. агрегат МЕМЗ-966 потуж. 27 к. с., 1965 — МЕМЗ-968 потуж. 40 к. с. (від­значений дипломом 1-го ступеня на ВДНГ СРСР). 1964 на базі стале- та кольороливар. цехів М. м. з. засн. завод «Автокольорлит». 1966 для автомобіля ЗАЗ-969В «Волинь» (див. Луцький автомобільний завод) на основі агрегату МЕМЗ-968 роз­роблено агрегат МЕМЗ-969В. 1967–71 споруджено гол. корпус, або май­данчик «А», куди пере­ведено з раніше зведених приміщень (май­данчик «Б») виробництво агрегату МЕМЗ-968. У вересні 1974 випущено міль­йон. силовий агрегат, а на­прикінці жовтня того ж року агрегату МЕМЗ-968 присвоєно Держ. знак якості. 1975 М. м. з., «Автокольорлит», Запоріз. (як головне під­приємство) і Луцький автомобіл. заводи уві­йшли до складу ВО «АвтоЗАЗ». 1975–79 для пере­дньо­привод. автомобілів особливо малого класу спроектовано силовий агрегат із двигуном рідин. охолодже­н­ня МЕМЗ-245 потуж. 50 к. с. (від­значений дипломами ВДНГ СРСР і УРСР), який 1982 ви­пробувано, а 1988 за­проваджено в серійне виробництво для автомобіля ЗАЗ-1102 «Таврія». 1991 для вантажопасажир. автомобіля «Волинь» роз­роблено кон­струкції силового агрегату МЕМЗ-2452 і коробки пере­дач МЕМЗ-969А. У рад. період від­крито завод. нар. музей і засн. завод. г. «Моторобудівник»; зведено 4 гуртожитки на 1200 місць, 5 дитсадків, дит. табір у смт Кирилівка Якимів. р-ну Запоріз. обл. Продукцію заводу екс­портували в Польщу, Угорщину, Болгарію, НДР, Італію, Грецію та ін. країни. 1998–2011 — госп­розрахунк. під­приємство «АвтоЗАЗ-Мотор», від 2011 — вироб. під­роз­діл «М. м. з.». 2001 для автомобілів «Sens» і «Slavuta» освоєно ви-роб-во силового агрегату МЕМЗ-301 потуж. 63 к. с., 2002 для автомобіля «Sens» — МЕМЗ-307 потуж. 70 к. с. із системою роз­горнутого вприскува­н­ня палива й електрон. системою керува­н­ня, 2003 для автомобіля «Slavuta» — МЕМЗ-3071 з нормами токсичності «Євро-2». 2004 систему менеджменту якості госп­розрахунк. під­приємства «АвтоЗАЗ-Мотор» сертифіковано на від­повід­ність між­нар. стандарту ISO 9001:2000. У тому ж році в рамках під­готовки в Україні закону про приведе­н­ня норм токсичності вихлоп. газів під стандарти «Євро-2» і «Євро-3» проведено роботи з доведе­н­ня та сертифікації силових агрегатів обʼємом 1,1, 1,2 і 1,3 літрів із системою роз­горнутого вприскува­н­ня палива, для автомобіля «Sens» роз­роблено кон­струкцію та роз­почато випуск зчепле­н­ня силового агрегату МЕМЗ-307. 2005 на базі агрегату МЕМЗ-307 сконстру­йовано, а 2006 введено у виробництво потужніший двигун з обʼємом 1,4 л для автомобіля Т-150 «Lanos». 2015 з Іл­лічівського заводу автомобільних агрегатів (нині м. Чорноморськ Одес. обл.) на М. м. з. пере­ведено виробництво автобусів ЗАЗ А07, які нині є осн. продукцією. У 1970–97 працював на різних посадах фахівець у галузі автоматизації металург. виробництва Г. Слинько. Від 2013 М. м. з. очолює О. Москаленко.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2018
Том ЕСУ:
20
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Підприємcтва
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
65543
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
156
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 4
  • середня позиція у результатах пошуку: 7
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 7):
Бібліографічний опис:

Мелітопольський моторний завод / С. О. Бойко, М. О. Семікін // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2018. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-65543.

Melitopolskyi motornyi zavod / S. O. Boiko, M. O. Semikin // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2018. – Available at: https://esu.com.ua/article-65543.

Завантажити бібліографічний опис

Євпаторійський авіаційний ремонтний завод (ЄАРЗ)
Підприємcтва  |  Том 9  |  2009
О. П. Пергат
Бериславський машинобудівний завод
Підприємcтва  |  Том 2  |  2003
П. В. Тищенко
Верхньодніпровський машинобудівний завод
Підприємcтва  |  Том 4  |  2005
О. М. Латиш
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору