ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Меса

МЕ́СА (франц. messe, від лат. mittere — відпускаю, missio — послання) — основна католицька церковна відправа (відповідник у право­слав’ї літургії); однойменний вокальний або вокально-інструментальний жанр чи твір на основі визначених текстів з церковного обряду. Перші зразки М. відрізнялися від літургій компакт­ністю. У 1-му вид. Сакраментарія папи Лева (Рим, 1735) є непов. кодекс змін. піснеспівів від січня до квітня, але немає Євхарист. канону. Продовжив реформування М. папа Геласій, який надав їй більшої стрункості («Vo­­lumen sacramentarium limato sen­mone», виданий за списком 7 ст., містив 17 М. для неділ. шкіл, 6 щоден., заупокійні та ін., а також змінні літург. молитви на цілий рік). Взірець М., підготований до Тридент. собору (1545), має структуру майже сучас. катол. М. Текст цієї служби був кодифікований папою Пієм V (1570) і проіснував до чергової реформи після 2-го Ватикан. собору (1970). Послідовність чинів та піснеспівів М.: Introitus (вхідні антифони), «Kyrie eleison» («Господи, помилуй», у дні Великого посту замінюють Літанією), «Gloria» («Слава»), «Collecta» або «Oratio» (змінні піснеспіви), «Gradual» (антифон), «Offettorium» (антифон перед Принесенням), «Super oblata» (з «Agnus Dei»). У 2 ст. М. відправляли двічі на тиждень: у середу і суботу (натомість у Церкві сх. обряду лише в неділю). Від 5 ст. на Заході у свята — двічі на день у тому самому храмі (ці дні називали багатолітургійними). У часи гонінь на християн М. відправляли вночі. Згодом час служби перенесено на день (о 12-й год.) і встановлено відправляти М. у ніч на Різдво Христове та у Велику Суботу. Існують такі різновиди М.: урочиста або велика, головна, канон.; домашня або таємна; М. на честь мучеників; М. за обітницею; М. за померлих. Складовою частиною М. є малі літург. форми. Основою пісне­співів різних частин М. є тексти Псалтиря (див. Богослужбові книги), проте використовували також небіблійні, автор. тексти. Відповідно до ритуал. практики вирізняють муз. цикли Ординарія і Пропрія. Існує також умов. поділ за типом вокалізації тексту — псалмод. й молитовно-гімногр. композиції. Більшість частин Пропрія, текст якого змінювався залежно від свята, в Середньовіччі розспівували за законами псалмодій. строфіки й рядка (структура й опорні точки конкрет. вір­ша псалма відігравали визначал. роль для мелодики наспіву). В М. побутували різні типи псалмодіювання: т. зв. безпосереднє — сольне або групове виголошення всіх віршів псалма; антифонне (поперемінне виголошення 2-ма хорами або групами хору) та респонсорне (зіставлення партій соліста — проголошення псалма священиком або дяком — та хору, який підхоплював цей виголос). За законами антифонно-рефрен. композиції будувалися інтройти (ввідні вірші, виголошувані в момент входження священика до вівтаря), оферторії (спів під час приношення та освячення Дарів) та комунії або причасні (піснеспіви обряду причастя). Характер співу визначався змістом і призначенням розділів. Склад і текст частин звичайної М. формувався упродовж кількох століть. Вважають, що остаточ. варіант прийнято на поч. 11 ст. Серед найстаріших піснеспівів — «Kyrie eleison», відомий з антич. часів; «Credo» («Вірую») — від 325 р. (Нікей. собор); «Sanctus» («Свят»), сформований у 2–5 ст. Заключну частину — «Agnus Dei» («Аґнець Божий») додано на поч. 11 ст. Початково музика М. — 1-голоса григоріан. (хоральна). Зразки перших багатоголосих частин звичайної М. дає пам’ят­ка 11 ст. «Wincester Troper». Розвиток багатоголосся М. у наступні століття знач. мірою пов’яза­ний з розвитком органуму (12 ст.), згодом — традиціями й технікою (модал. ритміка й метризація вертикалі) школи Нотр-Дам (12–13 ст.). Значно вплинули на М. мотет, балада та кондукт. Поступово сформувалася традиція об’єднання частин Ординарія: з’явилися пари «Kyrie» — «Gloria», або «Gloria» — «Credo», побудовані на спіл. муз. матеріалі. Об’єд­нан­ня частин Ординарія в самост. цикл відбулося в 14 ст.: анонімні 3- та 4-голосі М., одним із зразків повного циклу є «Messa de Nostre Dame» Ґ. де Машо, викона­на в стилі ars nova (ізоритм. техні­­ка з елементами модал. ритміки). Суттєві зміни в муз. стилі та архітектон. засадах М. відбулися у творчості митців доби Відродження — гол. чином внаслідок впливу регіонал. типів стилістики й побутуючих жанрів (мотети й шансони у Франції, качча в Італії). Так, в Англії розробляли тип т. зв. тенор. М., частини якої об’єднува­­ли­ся спіл. наспівом, розташ. у тенор. партії. Від серед. 15 ст. активізувалися уніфікац. тенденції в межах заг.-європ. стилю, водночас відбулося посилення автор. чинників. Провідну роль у розвитку М. того часу відіграла нідерланд. школа (Ґ. Дюфаї, Ж. Де­­пре, О. Лассо). Окремі зразки автор. М. отримали назви, де конкретизовано автор. задум («Sancti Jacobo» Ґ. Дюфаї або «Cuiusvis Toni» Й. Океґема). Із розробкою принципів архітектоніки, використанням мотивів-мотто значно посилилися риси циклічності; вдосконалювалася форма, урізноманітнювалися творчі завдання. Джерелами М. у той період були не тільки канон., а й світські тексти й мелодії. Посилення уваги до самобут. нац. рис у богослужіннях від 2-ї пол. 15 ст. спричинило використання нац. пісен. джерел (напр., пісня «Dunaj voda hluboka» у М. чес. композитора Я. Турновського). Культивувалися різновиди М.: М.-brevis (коротка), М.-пародія (термін, застосований Я. Пайксом). Вершина розвитку жанру М. доби Відродження — твори Дж. Палестрини, типи яких розрізняють за технікою виконання (канон., на cantus fir­­mus, наскріз., імітац. будови та ін.) і способом обробки темат. джерела (М.-пародії, М.-парафрази). Нові тенденції пов’язані з розвитком концерт., віртуоз. засад, насамперед у творчості композиторів венеціан. школи (А. і Дж. Ґабріелі). На відміну від акапел. М., вони включали в партитуру партії органа або ін. інструментів (функції від дублювання хор. партій до виконання самост. розділів). У М. від 14 ст. (зокрема у Франції) застосовувалася секвенція «Stabat Mater», але вже у 18 ст. перетворена у самост. жанр. Кантатна М. представлена у творчості Й.-С. Баха. У наступні століття різні види М. репрезентовано у творах Й. Гайдна, В.-А. Моцарта, Л. ван Бетговена, Ф. Шуберта, Ф. Ліста, Л. Яначека та ін. В укр. музиці перші згадки про М. належать до 16 ст. Збереглися відомості про М. Мартина Львівського («Missa de Resurrec­­tione», «Missa Rorate», «Missa di Paschalis», що було винятковим явищем в укр. і польс. муз. культурі того часу; користувалися популярністю ще у 18 ст.). «Німецька обідня» Д. Бортнянського — один із найяскравіших зразків М. у сх.-слов’ян. муз. мистецтві того часу. На поч. 19 ст. дві М. створив Я. Ілінський (є дані, що М. ре мінор мала успіх при виконанні у віден. соборі св. Петра, 1826). Існують відомості про М. у В. Малішевського. Інтерес до жанру М. в укр. музиці відновився наприкінці 20 ст.: «Заупокійна» М. Скорика, «In Excelsis Et In Terra» М. Шуха для солістів, хору, органа, фортепіано, ударних; «Messa» В. Польової на лат. канон. тексти для дит. хору й симф. оркестру та ін. твори, «Фрагменти з латинської меси» О. Щетинського тощо. Циклічну логіку цих творів суттєво оновлено на ґрунті закономірностей наскріз. розвитку інтонац. блоків, впливу світ. цикл. жанрів. Значно посилено чинники тембрал. драматургії, важливу роль надано колористиці. Часом композитори використовують тексти окремих частин М.: «Agnus Dei» І. Щербакова для сопрано, органа та ударних (1996), «Credo» — симф. № 3 В. Рунчака для баритона та оркестру (сл. Л. Кисельова, Л. Костенко, В. Симоненка).

Літ.: Катанский А. Очерк истории древних национальных Литургий Запада // Христиан. чтение. 1868. № 10; A. Schne­rich. Der Messentypus von Haydn bis Sсhu­­bert. Wien, 1892; Иванов-Борецкий М. История мессы. Москва, 1910; B. Botte. Le Canon de la Messe romaine. Louvain, 1935; A. Piovesan. La messa nella musica dalle origini al nostro tempo. Torino, 1949; A. Fortescue. The mass. New York, 1950; L. Schrade. 14-th century parody mass // Acta Musicologica. 1955. Vol. 27; The Mass of the Roman Rite. Its Origin and Develop­ment. New York, 1959; Баранова Т. Из истории органной мессы // Истор.-теор. вопр. западноевроп. музыки. Москва, 1978; Евдокимова Ю., Симакова Н. Му­­зыка эпохи Возрождения. Москва, 1982; L. Bouyer. Eucharistia. Theologie et spiritua­lite de la prierce eucharistique. Paris, 1990; Зосім О. Латинська літургічна традиція та українська духовна пісня // Старовинна музика — сучасний погляд: Наук. вісн. Нац. муз. академії України. К., 2003. Вип. 24; Беркій О. Stabat Mater в дзеркалі сучасної європейської музикознавчої думки // УМ. 2004. Вип. 33; Лебедева-Емелина А. «Немецкая обедня» Бортнянского. Загадочное произведение // Муз. академия. 2006. № 1.

Н. О. Костюк

Рекомендована література

  1. Катанский А. Очерк истории древних национальных Литургий Запада // Христиан. чтение. 1868. № 10;
  2. A. Schne­rich. Der Messentypus von Haydn bis Sсhu­­bert. Wien, 1892;
  3. Иванов-Борецкий М. История мессы. Москва, 1910;
  4. B. Botte. Le Canon de la Messe romaine. Louvain, 1935;
  5. A. Piovesan. La messa nella musica dalle origini al nostro tempo. Torino, 1949;
  6. A. Fortescue. The mass. New York, 1950;
  7. L. Schrade. 14-th century parody mass // Acta Musicologica. 1955. Vol. 27;
  8. The Mass of the Roman Rite. Its Origin and Develop­ment. New York, 1959;
  9. Баранова Т. Из истории органной мессы // Истор.-теор. вопр. западноевроп. музыки. Москва, 1978;
  10. Евдокимова Ю., Симакова Н. Му­­зыка эпохи Возрождения. Москва, 1982;
  11. L. Bouyer. Eucharistia. Theologie et spiritua­lite de la prierce eucharistique. Paris, 1990;
  12. Зосім О. Латинська літургічна традиція та українська духовна пісня // Старовинна музика – сучасний погляд: Наук. вісн. Нац. муз. академії України. К., 2003. Вип. 24;
  13. Беркій О. Stabat Mater в дзеркалі сучасної європейської музикознавчої думки // УМ. 2004. Вип. 33;
  14. Лебедева-Емелина А. «Немецкая обедня» Бортнянского. Загадочное произведение // Муз. академия. 2006. № 1.
завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Н. О. Костюк
Авторські права:
Cтаттю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Том ЕСУ:
20-й
Дата виходу друком тому:
2018
Дата останньої редакції статті:
2018
Тематичний розділ сайту:
EMUIDідентифікатор статті на сайті ЕСУ
66632
Вплив статті на популяризацію знань:
270

Меса / Н. О. Костюк // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2018. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-66632

Mesa / N. O. Kostiuk // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2018. – Available at : https://esu.com.ua/article-66632

Завантажити бібліографічний опис

Схожі статті

Київський камерний хор ім. Б. Лятошинського
Музика  |  Том 12  |  2012
Г. В. Степанченко
Дуда
Музика  |  Том 8  |  2008
С. Й. Грица
Джазові фестивалі
Музика  |  Том 7  |  2007
В. С. Симоненко, В. І. Романко

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагорунагору