ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Мощі

МО́ЩІ – муміфіковані рештки людини, наявність яких є однією зі необхідних умов (поряд із здійсненням чудес) проголошення її святості. М. можуть бути кістяк, окремі кістки, будь-які залишки тіл, зокрема й попіл. Вони є предметом вшанування чи реліг. поклоніння і використання у культі катол., православ., греко-катол., коптських та деяких ін. Церков. М. часто виконують функції фетишів (див. Фетишизм) — у де­яких Церквах їх наділяють здатністю зцілення від хвороб, захисту від раптової чи насильниц. смерті тощо. Звідси й практика носіння часток мощів у натіл. хрестиках-мощовиках чи руків’ї холодної зброї, «омивання мощей» і зцілення цією водою віруючих та ін. Згідно з рішенням християн. 7-го Вселен. Собору (787) М. є носіями благодаті, їх необхідно вшановувати і використовувати для освячення храму та здійснення літургії, а кліриків, які відмовляються визнавати святість М., наказано позбавляти сану чи навіть відлучати від Церкви. Тому у всіх Церквах, де вшановують М., наявність часток святих — необхідна умова культової діяльності: здійснення чину освячення храмів, надання дозволу (антимінсів) на здійснення богослужіння тощо. У церк.-сло­в’ян. богослужб. текстах (напр., чині відспівування) поняттям «М.» можуть бути позначені й останки будь-якої людини. У різних православ. Церквах історично існували різні підходи до вшанування М.: від визначення умовою необхідності для проголошення святості повної нетлінності тіла (моск. традиція до 19 ст.) до спри­йняття нетлінності як прояву грішності чи отримання церк. покарань небіжчиком — для унормування ситуації пропонували читати спец. молитви, щоб тіло «перетворилося у прах» (грец. тра­диція, де М. сприймають виключно як кістяк). Деякі Церкви мають свята на честь «віднайдення» чи перенесення М. шанованих святих (Миколая, Марка, Спиридона та ін.), що символізує поширення святості, підносить авторитет і матеріал. доходи регіону (завдяки паломникам), у якому зберігаються М. Проте намагання отримати М. відомих святих інколи призводило до фальсифікацій чи видавання одних М. за інші. В Україні зберігаються М. всесвітньо відомих св. Валентина (на його честь святкують День св. Валентина) та Варвари, більш відомої на Заході як св. Бар­бара. М. тримають, зазвичай, у спец. хранительницях, різних за формою, оздобленням, розміром, матеріалами виготовлення. Найбільш відомі серед них — рака, мощевики, релікварії, міні-ковчеги. Вшанування муміфіков. реш­ток людини чи підготовлених за відповід. правилами мумій відоме не лише у християнстві, зокрема такі обряди існують і в буддизмі (поклоніння природ. чином муміфіков. буддам, бодхісатвам чи ламам). У давньоєгипет. віруваннях правильно збережені М. є умовою майбут. воскресіння.

О. Н. Саган

завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
О. Н. Саган
Авторські права:
Cтаттю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Том ЕСУ:
21-й
Дата виходу друком тому:
2019
Дата останньої редакції статті:
2019
Тематичний розділ сайту:
EMUIDідентифікатор статті на сайті ЕСУ
68850
Вплив статті на популяризацію знань:
178

Мощі / О. Н. Саган // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2019. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-68850

Moshchi / O. N. Sahan // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2019. – Available at : https://esu.com.ua/article-68850

Завантажити бібліографічний опис

Схожі статті

Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Світ-суспільство-культура  |  Том 22  |  2020
О. В. Горностай
Декларація прав народів Росії 1917
Світ-суспільство-культура  |  Том 7  |  2007
О. М. Мироненко
Базиліка святої Софії
Світ-суспільство-культура  |  Том 2  |  2003
А. Баб’як

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагорунагору