Мілян Наталія
МІЛЯ́Н Наталія (12. 04. 1896, Львів — 29. 09. 1942, м. Краків, Польща) — скульпторка, графік. У Кракові закін. учител. семінарію (1915), навч. на приват. курсах рисунку ім. А. Баранецького (1913–16; кер. В. Водзінський, П. Стахевич), Худож.-пром. школі (1917–18) та АМ (1919–25; кер. К. Лящка). Викладала рисунок в укр. гімназії та семінарії василіянок у Дрогобичі (нині Львів. обл., 1926–28). Від 1929 — у Кракові. Член і учасниця виставок гуртка «Зарево» (від 1932). Створювала у глині, гіпсі та дереві портрети, погруддя, монум. композиції, барельєфи, побут. й алегор. сцени. У жін. образах надавала перевагу спокій. руху, тонкій емоційності заг. настрою, гармоній. пропорціям лаконіч. лінії силуету, гладкій фактурі. У 1920-і рр. це були «роденів.» статуї, після подорожі 1930 Італією створювала композиції під впливом А. Майоля, А. Бурделя. Іноді стилізувала зразки мистецтва флорентій. (рельєф «Мадонна», 1934; «Відпочинок», «Русалка», «Чекання») або давньоєгипет. («Адам і Єва», 1938) скульптури. У гіпс. портретах свідомо відмовлялася від психологізації, шукаючи синтет. форму й замкнену конструкцію. Учасниця львів. конкурсу проектів пам’ятника І. Франку на Личаків. цвинтарі (1928–31). Виконувала рисунки олівцем, чорною крейдою, сангіною, пером. Померла від тифу. Посмертно її скульптури експоновані 1943 на виставці Спілки праці укр. образотвор. митців у Львові. Деякі роботи зберігаються у Нац. музеї у Львові, Львів. галереї мистецтв.
Додаткові відомості
- Основні твори
- скульптура — «Андріянка» (1920-і рр.), «Пробудження» (1924), «Сестра», «О. Корвач», «Л. Цегляж», «Б. Лепкий», «Студент», «Рабиня» (усі — 1930-і рр.), «Материнство» (1930), «Лісовик» (1934), «На річці», «Чотири стихії» (обидва — 1937), «Страх» (1939); медальйони — з портретами Т. Шевченка, І. Франка, Лесі Українки, О. Кобилянської, В. Стефаника (усі — 1930-і рр.); графіка — «Автопортрет», «Жінка в хустині», «Подруга», «Старий єврей», «Гуцульські дівчата», «Танок», «Материнство» (усі — 1924–39).
Рекомендована література
- Денисюк О. Скульптор Наталія Мілян // ОМ. 2007. № 2.