Нижанківський Богдан Амвросійович
Визначення і загальна характеристика
НИЖАНКІ́ВСЬКИЙ Богдан Амвросійович (псевд. — Бабай; 24. 11. 1909, м. Золочів, нині Львів. обл. — 19. 01. 1986, м. Детройт, шт. Мічиґан, США) — письменник, гуморист. Син А. Нижанківського, брат Д. Нижанківської-Снігурович. Походить із родини акторів, народився, коли театр був на гастролях у Золочеві. Навч., за деякими даними, у нар. школі ім. Т. Шевченка, а пізніше — в торг. школі. Належить до письменників, які створили образ Львова у літературі, все життя відчував себе львів’янином, хоча більшу частину свого життя прожив поза його межами. З юних років приєднався до літ. життя міста, учасник групи молодих письменників «Дванадцятка». Писав нариси, репортажі, фейлетони, оповідання та вірші, що друкували часописи «Неділя», «Дзвони», «Вістник», «Назустріч». 1936 у Львові вийшли кн. «Актор говорить…», що містить розповіді про цікаві пригоди з театр. життя, та зб. оповідань «Вулиця», що привернула увагу тематикою і типажем. Після вступу в Галичину Червоної армії у вересні 1939 працював на львів. радіо. 1941 у видавництві «Рад. письменник» (Київ) видруковано зб. «Новели», спотворену редактор. втручанням. У роки нім. окупації — в «Укр. видавництві» (Краків–Львів), де доводилося зважати на цензуру й на ґестапо. Разом із колиш. «дванадцятниками» З. Тарнавським, Р. Купчинським, І. Керницьким та Е. Козаком писав ревю та скетчі для створ. тоді у Львові театру малих форм «Веселий Львів». Після війни емігрував до Німеччини, працював у мюнхен. тижневику «Українська трибуна» та літ.-мист. часописі «Арка». Від 1949 — у США, жив у м. Детройт, де засн. вид. сатир.-гуморист. ж. «Лис Микита» за ред. Е. Козака. З його появою з’явилося нове ім’я письменника — Бабай (за іменем одного з персонажів поеми І. Франка «Лис Микита»). Н. став чл. Об’єдн. укр. письменників у діаспорі «Слово». У твор. доробку — проз., поет. та гуморист. твори. Герої оповідань — переважно декласов. елементи львів. вулиці, люмпен-пролетаріат: злодії, картярі, авантюрники. Але автор намагався побачити в них прояви людяності, передати психол. почуття. У прозі еміграц. періоду місто колиш. реальності стає містом-спогадом. Передаючи цю візію Львова, Н. вдається до прийомів худож. умовності, перетасовуючи час і простір: в оповіданні «Я повернувся до мого міста» реальність і спомин об’єднує наскріз. образ «рожевого пилу». Автор зб. поезій — «Терпке вино» (Краків; Львів, 1942), «Щедрість» (Реґенсбурґ, 1947) та «Вагота» (Детройт, 1953) і 3-х «бабаїст.» творів — «Вірші іронічні, сатиричні і комічні» (Буенос-Айрес, 1959), «Каруселя віршів» (Нью-Йорк, 1976) та «Марципани і витребеньки» (Детройт, 1983). Поета цікавили ґротеск і бурлеск, поєднання трагічного й гумористичного, в них відбилася глибина погляду на світ. Вірші Н. пройняті спокійно-мудрим сприйняттям життя в усій його складності та драматизмі.
Додаткові відомості
- Основні твори
- Вирішальні зустрічі. К.; Нью-Йорк, 1995; «Вулиця» та інші твори. Л., 2016; Унікальний квиток до Львова: Вірші іронічні, сатиричні, комічні, ліричні, а також придибашки, баляндраси, словокрутки, присіканки та чиста правда. Л., 2018; Життя як театр... Л., 2019.