ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Обласна військова адміністрація

ОБЛАСНА́ ВІЙСЬКО́ВА АДМІНІСТРА́ЦІЯ  — тимчасовий державний орган. О. в. а. створюють на тер. областей, де введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, запровадження та здійснення разом із військ. командуванням заходів правового режиму воєн. стану, оборони, цивіл. захисту, громад. безпеки і порядку, захисту критич. інфраструктури, охорони прав, свобод і закон. інтересів громадян. Правові засади організації та діяльності О. в. а., а також їхні повноваження визначені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» (2015). Рішення про утворення О. в. а. ухвалює Президент України за поданням облдержадміністрацій або військ. командування. Цього статусу набувають відповідні обл­держадміністрації, а їхні голови — статусу нач. О. в. а. Вони здійснюють свої повноваження протягом дії воєн. стану та 30-ти днів після його припинення чи скасування. Зі створенням відповід. О. в. а. у день набрання чинності акту Президента України про їхнє утворення припиняють повноваження обл. військ.-цивіл. адміністрацій, що діяли відповідно до Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» (2015). Залежно від функціонал. мети розрізняють О. в. а. 2-х видів: для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громад. безпеки і порядку; для виконання на тер. відповід. областей повноважень органів місц. самоврядування (обласних рад) у випадках нескликання сесії відповід. облради у встановлені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» (1997; остання ред. — 2020) строки або припинення їхніх повноважень згідно із законом, тимчас. окупації або оточення адм. центру області, прийняття ВР України за поданням Президента України рішення про здійснення такими військовими адміністраціями повноважень відповід. облради. Фінансування діяльності О. в. а. із виконання повноважень облрад здійснюють за рахунок коштів відповід. місц. бюджетів, а з виконання ін. функцій — за рахунок коштів держ. бюджету України. Спрямування, координацію та контроль за діяльністю О. в. а. з питань забезпечення оборони, громад. безпеки і порядку, захисту критич. інфраструктури, здійснення заходів правового режиму воєн. стану здійснює Генштаб ЗС України, з ін. питань — КМ України у межах своїх повноважень.

Нині діють 24 обл. і Київ. міська військ. адміністрації, створені згідно з відповід. Указом Президента України від 24 лютого 2022. Посади держ. службовців у таких адміністраціях можуть заміщати військовослужбовці, особи рядового і начальниц. складу правоохорон. органів, служби цивіл. захисту, яких відряджають до них у встановленому законодавством порядку без виключення їх зі списків особового складу попереднього місця проходження служби. О. в. а. здійснюють повноваження відповід. облради, зокрема із: складання та затвердження відповідно рай., обл. бюджетів, внесення змін до них, затвердження звітів про їхнє виконання; розподілу переданих з держ. бюджету коштів у вигляді дотацій, субвенцій відповідно між рай. бюджетами, місц. бюджетами міст обл. значення, сіл, с-щ, міст рай. значення; здійснення управління об’єктами спіл. власності територ. громад сіл, с-щ, міст, р-нів у містах, що перебувають в управлінні облрад (крім вирішення питань відчуження, зокрема шляхом приватизації, таких об’єктів); призначення і звільнення їхніх кер.; вирішення відповідно до закону питань регулювання земел. відносин (окрім вирішення питань відчуження з комунал. власності земел. ділянок); вирішення згідно із законом питань про надання дозволу на спец. використання природ. ресурсів обл. значення, а також про скасування такого дозволу; встановлення правил користування водозабір. спорудами, признач. для задоволення питних, побут. та ін. потреб насел., зон сан. охорони джерел водопостачання, обмеження або заборони використання підприємствами питної води у пром. цілях; прийняття у межах, визначених законом, рішень із питань захисту насел. і тер. від надзвичайних ситуацій і ліквідації їхніх наслідків, боротьби зі стихій. лихом, епідеміями, епізоотіями; встановлення посиленої охорони об’єк­тів критич. інфраструктури і тих об’єктів, що забезпечують життєдіяльність насел.; прийняття рішень про звернення до суду щодо визнання незакон. актів місц. органів виконав. влади, підприємств, установ та організацій, що обмежують права територ. громад у сфері їхніх спільних інтересів; заслуховування інформації прокурорів та керів. органів Нац. поліції про стан законності, боротьби зі злочинністю, охорони громад. безпеки і порядку та результати діяльності на відповід. тер.; встановлення у порядку та межах, визначених законодавством, тарифів на житл.-комунал. послуги; прийняття рішень про заборону торгівлі зброєю, сильнодіючими хім. і отруй. речовинами, а також алкогол. напоями та речовинами, виробленими на спирт. основі; забезпечення в умовах воєн. стану реалізації держ. гарантій, визначених законами України. Нач. О. в. а., який керує за принципом єдиноначалля, забезпечує дотримання Конституції і законів України на відповід. тер., виконання актів Президента України та відповід. органів виконав. влади; організовує роботу відповід. військ. адміністрації та здійснює керівництво її діяльністю, несе персонал. відповідальність за виконання О. в. а. покладених на неї повноважень; призначає та звільняє посад. і служб. осіб, ін. працівників відповід. обл. О. в. а.; є розпорядником бюджет. коштів; представляє О. в. а. і територ. громаду у відносинах із держ. органами, органами місц. самоврядування, громад. об’єднан­нями, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, громадянами; звертається до суду щодо визнання незакон. актів органів місц. самоврядування, місц. органів виконав. влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територ. громади; укладає від її імені договори згідно із законодавством; видає накази та розпорядження у межах своїх повноважень, що мають таку ж юрид. силу, як і рішення відповід. облради; веде особистий прийом громадян та забезпечує на тер. області додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян і громад. об’єднань. Накази, видані у межах повноважень облрад, мають бути оприлюднені, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом.

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2022
Том ЕСУ:
24
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Військо і зброя
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
74590
Вплив статті на популяризацію знань:
261
Бібліографічний опис:

Обласна військова адміністрація / О. В. Константий // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2022. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-74590.

Oblasna viiskova administratsiia / O. V. Konstantyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2022. – Available at: https://esu.com.ua/article-74590.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору