Розмір шрифту

A

Обласна військова адміністрація

ОБЛАСНА́ ВІЙСЬКО́ВА АДМІНІСТРА́ЦІЯ — тимчасовий державний орган. О. в. а. створюють на тер. областей, де введено воєн­ний стан, для забезпече­н­ня дії Кон­ституції та законів України, за­провадже­н­ня та здійсне­н­ня разом із військ. командува­н­ням заходів правового режиму воєн. стану, оборони, цивіл. захисту, громад. без­пеки і порядку, захисту критич. інфра­структури, охорони прав, свобод і закон. інтересів громадян. Правові засади організації та діяльності О. в. а., а також їхні повноваже­н­ня ви­значені Законом України «Про правовий режим воєн­ного стану» (2015). Ріше­н­ня про утворе­н­ня О. в. а. ухвалює Президент України за по­да­н­ням облдерж­адміністрацій або військ. командува­н­ня. Цього статусу набувають від­повід­ні обл­держ­адміністрації, а їхні голови — статусу нач. О. в. а. Вони здійснюють свої повноваже­н­ня протягом дії воєн. стану та 30-ти днів після його припине­н­ня чи скасува­н­ня. Зі створе­н­ням від­повід. О. в. а. у день на­бра­н­ня чин­ності акту Президента України про їхнє утворе­н­ня припиняють повноваже­н­ня обл. військ.-цивіл. адміністрацій, що діяли від­повід­но до Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» (2015). Залежно від функціонал. мети роз­різняють О. в. а. 2-х видів: для здійсне­н­ня керівництва у сфері забезпече­н­ня оборони, громад. без­пеки і порядку; для викона­н­ня на тер. від­повід. областей повноважень органів місц. самоврядува­н­ня (обласних рад) у випадках несклика­н­ня сесії від­повід. облради у встановлені Законом України «Про місцеве самоврядува­н­ня в Україні» (1997; оста­н­ня ред. — 2020) строки або припине­н­ня їхніх повноважень згідно із законом, тимчас. окупації або оточе­н­ня адм. центру області, прийня­т­тя ВР України за по­да­н­ням Президента України ріше­н­ня про здійсне­н­ня такими військовими адміністраціями повноважень від­повід. облради. Фінансува­н­ня діяльності О. в. а. із викона­н­ня повноважень облрад здійснюють за рахунок коштів від­повід. місц. бюджетів, а з викона­н­ня ін. функцій — за рахунок коштів держ. бюджету України. Спрямува­н­ня, ко­ординацію та контроль за діяльністю О. в. а. з питань забезпече­н­ня оборони, громад. без­пеки і порядку, захисту критич. інфра­структури, здійсне­н­ня заходів правового режиму воєн. стану здійснює Ген­штаб ЗС України, з ін. питань — КМ України у межах своїх повноважень.

Нині діють 24 обл. і Київ. міська військ. адміністрації, створені згідно з від­повід. Указом Президента України від 24 лютого 2022. Посади держ. службовців у таких адміністраціях можуть заміщати військовослужбовці, особи рядового і начальниц. складу право­охорон. органів, служби цивіл. захисту, яких від­ряджають до них у встановленому законодавством порядку без виключе­н­ня їх зі списків особового складу попереднього місця проходже­н­ня служби. О. в. а. здійснюють повноваже­н­ня від­повід. облради, зокрема із: скла­да­н­ня та затвердже­н­ня від­повід­но рай., обл. бюджетів, внесе­н­ня змін до них, затвердже­н­ня звітів про їхнє викона­н­ня; роз­поділу пере­даних з держ. бюджету коштів у ви­гляді дотацій, субвенцій від­повід­но між рай. бюджетами, місц. бюджетами міст обл. значе­н­ня, сіл, с-щ, міст рай. значе­н­ня; здійсне­н­ня управлі­н­ня обʼєктами спіл. власності територ. громад сіл, с-щ, міст, р-нів у містах, що пере­бувають в управлін­ні облрад (крім виріше­н­ня питань від­чуже­н­ня, зокрема шляхом приватизації, таких обʼєктів); при­значе­н­ня і звільне­н­ня їхніх кер.; виріше­н­ня від­повід­но до закону питань регулюва­н­ня земел. від­носин (окрім виріше­н­ня питань від­чуже­н­ня з комунал. власності земел. ділянок); виріше­н­ня згідно із законом питань про на­да­н­ня до­зволу на спец. викори­ста­н­ня природ. ресурсів обл. значе­н­ня, а також про скасува­н­ня такого до­зволу; встановле­н­ня правил користува­н­ня водозабір. спорудами, при­знач. для задоволе­н­ня питних, побут. та ін. потреб насел., зон сан. охорони джерел водопо­стача­н­ня, обмеже­н­ня або заборони викори­ста­н­ня під­приємствами питної води у пром. цілях; прийня­т­тя у межах, ви­значених законом, рішень із питань захисту насел. і тер. від над­звичайних ситуацій і ліквідації їхніх наслідків, боротьби зі стихій. лихом, епідеміями, епізоотіями; встановле­н­ня посиленої охорони обʼєк­тів критич. інфра­структури і тих обʼєктів, що забезпечують жит­тєдіяльність насел.; прийня­т­тя рішень про зверне­н­ня до суду щодо ви­зна­н­ня незакон. актів місц. органів виконав. влади, під­приємств, установ та організацій, що обмежують права територ. громад у сфері їхніх спільних інтересів; заслуховува­н­ня інформації прокурорів та керів. органів Нац. поліції про стан закон­ності, боротьби зі злочин­ністю, охорони громад. без­пеки і порядку та результати діяльності на від­повід. тер.; встановле­н­ня у порядку та межах, ви­значених законодавством, тарифів на житл.-комунал. послуги; прийня­т­тя рішень про заборону торгівлі зброєю, сильнодіючими хім. і отруй. речовинами, а також алкогол. напоями та речовинами, виробленими на спирт. основі; забезпече­н­ня в умовах воєн. стану реалізації держ. гарантій, ви­значених законами України. Нач. О. в. а., який керує за принципом єдинонача­л­ля, забезпечує дотрима­н­ня Кон­ституції і законів України на від­повід. тер., викона­н­ня актів Президента України та від­повід. органів виконав. влади; організовує роботу від­повід. військ. адміністрації та здійснює керівництво її діяльністю, несе персонал. від­повід­альність за викона­н­ня О. в. а. покладених на неї повноважень; при­значає та звільняє посад. і служб. осіб, ін. працівників від­повід. обл. О. в. а.; є роз­порядником бюджет. коштів; пред­ставляє О. в. а. і територ. громаду у від­носинах із держ. органами, органами місц. самоврядува­н­ня, громад. обʼ­єд­нан­нями, під­приємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності, громадянами; звертається до суду щодо ви­зна­н­ня незакон. актів органів місц. самоврядува­н­ня, місц. органів виконав. влади, під­приємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територ. громади; укладає від її імені договори згідно із законодавством; видає накази та роз­порядже­н­ня у межах своїх повноважень, що мають таку ж юрид. силу, як і ріше­н­ня від­повід. облради; веде особистий при­йом громадян та забезпечує на тер. області додержа­н­ня законодавства щодо роз­гляду звернень громадян і громад. обʼ­єд­нань. Накази, ви­дані у межах повноважень облрад, мають бути оприлюднені, крім тих, що містять інформацію з обмеженим до­ступом.

О. В. Кон­стантий

Додаткові відомості

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2022
Том ЕСУ:
24
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Військо і зброя
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
74590
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
336
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 77
  • середня позиція у результатах пошуку: 9
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 9): 103.9% ★★★★☆
Бібліографічний опис:

Обласна військова адміністрація / О. В. Константий // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2022. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-74590.

Oblasna viiskova administratsiia / O. V. Konstantyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2022. – Available at: https://esu.com.ua/article-74590.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору