Опортунізм
ОПОРТУНІ́ЗМ (франц. opportunisme — пристосовництво, угодовство; від лат. opportunus — зручний, вигідний) — термін, який використовують у політиці, політичній науці, економіці, психології та юриспруденції. Таке широке використання зумовлене тим, що у найширшому значенні опортунізм трактують як тип поведінки (людини, групи, організації), за якого пріоритетним є здобуття вигоди за будь-яких обставин, навіть ціною нехтування моральними принципами, юридичними нормами та інтересами інших (людей, груп, організацій). Отже, опортунізм має здебільшого негативні конотації, асоціюючись із безпринципною діяльністю.
До широкого суспільного обігу термін «опортунізм» увійшов у 19 ст. Зокрема, в італійській політиці він означав «використання наявних обставин або можливостей для отримання негайної переваги для себе або своєї групи». На початку 1870-х рр., з проголошенням у Франції Третьої республіки, цим терміном почали називати обережний реформізм і націоналізм групи французьких республіканців (франц. Républicains opportunistes), які виступали за помірковану політику консолідації Третьої республіки після вигнання монархістів. Сама ця група себе так не називала. Таке означення щодо них використовували радикальні республіканці для опису їхньої центристської та лівоцентристської політики.
Найбільшого поширення та вжитку, саме в чітко негативному сенсі, термін «опортунізм» набув наприкінці 19 — на початку 20 ст. у контексті розвитку лівого політичного руху на ідеологічних засадах, сформульованих К. Марксом, Ф. Енгельсом (див. Марксизм) та В. Леніним. Тут він став означати «пристосування політики та ідеології робітничого руху до інтересів і потреб непролетарських (буржуазних і дрібнобуржуазних) прошарків». Зокрема, 1891 р. Ф. Енгельс так визначав опортунізм: «Це забуття великих, корінних міркувань через хвилинні інтереси дня, це гонитва за хвилинними успіхами та боротьба через них без урахування подальших наслідків, це принесення майбутнього руху в жертву теперішньому, — можливо, й відбувається через “чесні” мотиви. Але це і є опортунізм та залишається опортунізмом…». Подібне визначення опортунізму дав В. Ленін: «Опортунізм полягає в тому, щоб жертвувати корінними інтересами, видумуючи тимчасові часткові вигоди. Ось у чому суть, якщо брати теоретичне визначення опортунізму». Ці негативні характеристики представники марксистського «канону» застосовували до «відступників». Йдеться про два типи опортунізму:
- правий — немарксистські варіанти соціалізму та розвитку робітничого руху (зокрема, лассальянство, прудонізм, тред-юніонізм) та «ревізіонізм» (реформізм) всередині марксистського руху (передусім — Е. Бернштейн та його послідовники), представники якого відмовлялися від концептуалізації шляху до соціалізму в категоріях міжкласових антагонізмів, диктатури пролетаріату, насильства та революційних методів боротьби, виходячи з пріоритету ідей мирного, ненасильницького перетворення капіталістичної системи засобом реформ і розвитку демократичних інститутів (виборів та парламентаризму);
- лівий — ультрареволюційні теорії соціалізму та розвитку робітничого руху (напр., анархо-колективізм М. Бакуніна — бакунізм), а також ультрареволюційні інтерпретації марксизму (йдеться насамперед про «лівий» комунізм та троцькізм), представники якого категорично відкидали будь-які варіанти тимчасових компромісів і співробітництва з буржуазією, ведення політичної діяльності в рамках буржуазно-капіталістичної системи (засобом створення політичних партій та участі у виборах), виступаючи натомість за невідкладну соціалістичну революцію та встановлення диктатури пролетаріату.
Послідовну критику правого та лівого опортунізму В. Ленін здійснив у праці «Детская болезнь “левизны” в коммунизме» (Петроград, 1920). Причому лівий опортунізм він уважав меншою загрозою для всесвітнього комуністичного руху, ніж правий: «помилка лівого доктринерства є на сьогоднішній момент у тисячу разів менш небезпечною та менш значущою, ніж помилка правого доктринерства…, оскільки лівий комунізм — течія зовсім молода… тому цю хворобу можна легко вилікувати». Таке вкрай негативне ставлення В. Леніна до представників правого опортунізму (насамперед до Е. Бернштейна та К.-Й. Каутського) характерне для всіх етапів його політико-ідеологічної діяльності. Саме російські ліві соціал-демократи на чолі з В. Леніним відігравали на початку 20 ст. провідну роль у суперечці між революційними марксистами та реформістами. Протиставляючи себе та своїх послідовників правому опортунізму, В. Ленін проводив паралелі з якобінцями та жирондистами: «Якобінець, нерозривно повʼязаний з організацією пролетаріату, який усвідомив свої класові інтереси, це і є революційний соціал-демократ. Жирондист, який тужить за професорами, гімназистами, який боїться диктатури пролетаріату та зітхає про абсолютну цінність демократичних вимог, це і є опортуніст». Тому він нещадно критикував Е. Бернштейна за те, що з його подачі ревізіоністи відкинули як політичний атавізм основоположні ідеї марксизму про соціальну революцію, диктатуру пролетаріату та повну ліквідацію приватної власності. Згодом ця критика поширилася й на К.-Й. Каутського, який спочатку категорично не сприйняв ідеї Е. Бернштейна, але згодом поступово еволюціонував у політико-ідеологічному плані вправо, у бік бернштейніанства (особливо на тлі вкрай негативної оцінки Жовтневого перевороту 1917, через що В. Ленін звинуватив його у зраді марксизму, назвавши «ренегатом»).
Попри те, що у публічному дискурсі на тривалий час закріпився саме цей політико-ідеологічний контекст розуміння терміна «опортунізм», нині його використання поширене також у психології — для позначення панівної моделі у стилі життєдіяльності людини, що виявляється у навмисному уникненні навіть мінімальних труднощів, а також прагненні індивідуума змінити укладені домовленості та наявні умови для власної зручності та вигоди. Саме в такому розумінні цей термін використовують також в економіці. Зокрема, американський економіст, лауреат Нобелівської премії О. Вільямсон визначає це поняття як найсильнішу форму егоїстичної поведінки або відстоювання власних інтересів: «Під опортунізмом я розумію відстоювання своїх інтересів, у тому числі засобом обману, включно з такими явними формами обману, як брехня, злодійство, шахрайство… Найчастіше опортунізм передбачає більш витончені форми обману, які можуть набувати активної та пасивної форми, виявлятись ex ante та ex post… Загалом опортунізм означає надання неповної або спотвореної інформації, особливо коли йдеться про навмисний обман, введення в оману, спотворення або приховування істини або інші типи заплутування партнера».
В юриспруденції терміном «правовий опортунізм» позначають маніпулювання правовими механізмами для їх використання з метою, для якої вони не призначені. Тобто, власне, це означає зловживання юридичними нормами для власної вигоди. Типовим прикладом правового опортунізму є схвалення людьми чи організаціями таких правових норм, що задовольняють їхні інтереси, та неприйняття тих, що їм суперечать.