Марксизм
Визначення і загальна характеристика
МАРКСИ́ЗМ — філософська, політико-економічна теорія; ідеологічний напрям революційної класової боротьби. Виник у серед. 19 ст. Термін «марксизм» утворено від прізвища нім. економіста, філософа К. Маркса. Як система поглядів на природу, суспільство та знання, М. базується на засадах матеріалізму і діалектики; на трактуванні соціально-історичного процесу як послідовної і закономірної зміни суспільно-економічних формацій, що завершується переходом до комунізму шляхом радикальної соціальної (пролетарської) революції. У різні історичні періоди зміст поняття «марксизм» змінювався залежно від політичних, академічних, соціально-комунікативних запитів на його тлумачення, що є складником змін як глобального характеру, насамперед у політико-культурному, правовому й академічно-освітньому просторі, так і процесів, притаманних трансформаціям у локальних (національно-державних, регіональних, партійних та ін.) середовищах. Від 2-ї пол. 20 ст. та впродовж перших десятиліть 21 ст. утвердилася тенденція неухильного впливу інформаційних процесів і постійно вдосконалюваних новітніх інформаційних технологій, їх накопичення й передавання на суспільні процеси глобального і локального характеру, в результаті чого відмінності між останніми стали швидкоплинними та відносними. На академічно-освітньому рівні це виявилося у формуванні інтелектуального запиту на висвітлення філософських теорій та відповідних термінів у контексті колообігу і взаємовпливу тенденцій світової філософії, надбань філософської думки в річищі усталеної національно-культурної традиції та її оновлення шляхом уведення у світовий культурний простір. У 1920–30-і рр. на теренах української філософської, літературознавчої, художньо-естетичної, політико-публіцистичної, соціологічної думки початкові підвалини підходу до М. як відкритого до світової культури філософського явища закладено у працях когорти видатних інтелектуалів, серед яких М. Зеров, А. Кримський, В. Підмогильний, М. Семенко, М. Хвильовий, М. Шаповал, В. Юринець. Останній у своїх літературно-філософських діалогах («інтермедіях») та студіях над поезією П. Тичини залучав твори класиків світової літератури, а також звертався до творів К. Маркса для того, щоб захистити «особистісну природу творчості» і протистояти «тисячі призвиклих схем» (М. Шкандрій). Хронологія політично-ідеологічних репресій упродовж 1930-х рр. засвідчила, що сподівання інтелектуалів попереднього десятиліття на ренесансний розквіт національної культури шляхом розгортання її плюралістичного спектра, разом з ідеологічно неупередженим тлумаченням М., завершилися трагічними подіями «Розстріляного Відродження» (Ю. Лавріненко). У присвяченому цьому періоду дослідженні В. Петрова («Українська інтелігенція — жертва большевицького терору») висвітлено реальні події та політично-терористичний механізм діяльності державних органів і компартії, які офіційно декларували відданість філософії М. на її «вищому» щаблі, втіленому у марксистсько-ленінській ідеології. Філософія М., ідеологія марксизму-ленінізму і політичні репресії утверджувалися як функціонально єдине ціле. Ставлення до М. як лише до однієї з філософських теорій, з одного боку, а з другого, його виокремлення як привілейованого носія наукової істини й, відповідно, використання на службі репресивної ідеології лягли в основу тривалого поділу М. упродовж 20 ст. на «західний» та «совєтський» (марксизм-ленінізм і сталінізм). Початки «західного» М. закладено у працях таких послідовників філософської теорії К. Маркса, як угор. філософ Д. Лукач, нім. філософ К. Корш, італ. філософ А. Ґрамші, які, хоч і критикували К. Маркса, але були переконані, що належна інтерпретація його творів надасть М. нових імпульсів для розвитку. До провідних постатей на теренах «ревізіонізму» належали також філософи югославської групи «Praxis», польс. філософ Л. Колаковський, який після примусового вислання з Польщі 1968 викладав у провідних університетах США та Європи. В основу «ревізіоністських» інтерпретацій М. покладено кілька ідей: удосконалення та наукове застосування марксистського методу, згідно з яким тотальність і конкретність втілюються у практичних діях; обґрунтування класової гегемонії не у площині примусу, а тривалої позиційної боротьби та можливості мирної угоди між різними верствами суспільства; припущення ліворадикальної перспективи подолання самої ідеї держави; зростання ролі інтелектуалів у трансформаційних процесах у суспільстві. У 1960–70-х рр. франц. філософ Л. Альтюссер у низці праць обґрунтував теоретичні підстави поєднання М. і структуралізму. У кн. «Pour Marx» («За Маркса», Париж, 1965) розвивав ідеї структуралістської революції, «епістемологічного розриву» в теорії пізнання та неухильної тенденції гуманізації М. Його виразно «ревізіоністською» ідеєю було протиставлення багатоманітності практик уніфікованій моделі «центрованої тотальності». На теренах УРСР період засилля марксистсько-ленінської ідеології позначився не тільки вимушеним підпорядкуванням її догмам. Від кін. 1940-х рр. до 1991, коли здійснилося політично-юридичне утвердження самостійної Української Держави, в українських інтелектуальних колах на дослідницькому, соціально-комунікативному, політичному рівнях започатковувалися поступові зрушення у напрямку до подолання спектра підходів до М. як вузько ідеологічного явища та засобу викорінення інтелектуальної свободи. У філософському академічному середовищі здійснювалися спочатку слабкі й завуальовані, а згодом наполегливі й викличні спроби та намагання на студійно-викладацькому, а також політико-протестному рівнях (див. Шістдесятники) вийти за межі тиску адміністративних важелів офіційної ідеології, а також звільнитися від її явних і прихованих рецидивів у дослідницькій праці. Ці зусилля були спрямовані на подолання обмеженості і провінційності «всесвітніх» амбіцій марксизму-ленінізму та встановлення стійкого інтелектуального колообігу між українською національною і світовою філософією. У цьому відношенні знаковою є постать філософа В. Лісового, який із принципових міркувань 1967 написав українською мовою і захистив канд. дис., присвячену аналізу західної аналітичної філософії, а 1972 звернувся із «Відкритим листом до членів ЦК КПРС і ЦК КП України» із протестом проти політичних репресій; у результаті засуджений до тривалого увʼязнення. Конкретний перебіг академічних процесів на українському ґрунті у 1940–50-і рр. демонструє віхи впровадження авторитарного монологу «сталінізованого М.» (В. Білодід), а також прояви уникання цього монологу, які упродовж наступних десятиліть призвели до наростання тенденції діалогічності із західною філософією. Втіленням цієї тенденції стало розроблення нових філософських проблем у логіці наукового пізнання (логічні основи науки, ідея та гіпотеза як форми мислення та ін.), ідей цілепокладання у контексті гуманізованого М., досвіду та діяльнісно-практичної основи буття людини, пізнання й свободи як передумов творчого процесу, екзистенціалізму «на філософському роздоріжжі», проблематики плюралізму у працях «раннього» М., історико-філософських підвалин української культури та ін. Хоч обґрунтування цих проблем більшою чи меншою мірою супроводжувалося «критикою буржуазної ідеології», але факт порушення нових філософських проблем на ґрунті по-новому інтерпретованого М. відкривало перспективи для поступового звільнення від догматизму та входження української філософії у світовий інтелектуальний простір. Функціонування М. як філософської теорії у світовому контексті містить критичний аналіз і творчий діалог з ідеями низки авторитетних представників західного М. та теоретиків, близьких до нього. Ці ідеї стосуються тлумачень М. як філософії, яка в умовах глобалізованого суспільства обґрунтовує можливості радикальної заміни капіталізму на нові форми суспільних відносин. Вирізняються впливові функціональні, морально-етичні, культурно-інформаційні підходи до цього трансформаційного процесу. Перший акцентує увагу на невпинному рості продуктивних сил, отже, й економічної потуги капіталізму й тому переносить питання радикальної зміни суспільних відносин у площину врегулювання міжкласових стосунків через перерозподіл прибутків транснаціональних корпорацій на національно-державному, регіональному і глобальному рівнях. У центрі уваги другого підходу перебувають питання історичного поступу та морально-етичної складової М. Сучасна найвиразніша культурно-інформаційна тенденція спрямована на різку критику постмодерної культури та маніпулятивних можливостей високотехнологічних медійних засобів. Її чільний представник амер. філософ Ф. Джеймісон обґрунтовував критичний аналіз вад «пізнього капіталізму» необмеженою диверсифікацією постмодерної культури та маніпулятивним тиском на свідомість людей ЗМІ. Вихід вбачається у пошуках привабливої утопії нової всеосяжної тотальності, яка могла б бути альтернативою засиллю симулякрів в індивідуальній свідомості. Її створення покладається насамперед на художників і поетів, а не критиків і вчених.
Н. П. Поліщук
Марксизм — теорія і метод людино- та суспільствознавства, розроблені німецькими мислителями К. Марксом і Ф. Енгельсом у середині 19 ст., які були використані для пояснення історичного процесу. Теоретичні засади запропонованої ними доктрини, що отримала назву марксизм, були сприйняті частиною інтелектуальних кіл Європи і світу як метод вивчення і тлумачення суспільних явищ минулого з їхньою проєкцією в майбутнє. Центральною ідеєю марксизму стало утвердження універсального погляду на закономірний природно-історичний процес прогресивної еволюції людства від примітивної суспільної організації первісних спільнот («первісного комунізму») до вищого і гуманістичного суспільного устрою — комунізму, заснованого на усуспільненні засобів виробництва матеріальних благ, рівноправному їх розподілі між членами суспільства, свободі духовного удосконалення. Основні теоретичні засади марксизму склали матеріалістична філософія з її двома складовими — діалектичним матеріалізмом та історичним матеріалізмом. Перший стверджував первинність матерії й вторинність свідомості, переносив закони діалектики на природу, людину і суспільство. Другий — формулював поняття і теорії суспільного розвитку, засновані на економічному детермінізмі та соціальній боротьбі як рушіях суспільного поступу і змін. Незважаючи на те, що засновники марксизму вважали свою доктрину такою, що підлягає критиці, їхні послідовники, зокрема ідеологи і політики робітничих, соціалістичних, комуністичних та інших лівих соціальних рухів 19–20 ст., сприйняли її як форму «світської релігії» і завершену ідеологію «перебудови світу», як керівництво до соціальної практики. У 19 ст. розпочався перегляд деяких теоретичних положень марксизму, що призвело до появи у 20 ст. нових «розвинутих» різновидів марксизму, зокрема німецького ревізіонізму (Е. Бернштейн, К.-Й. Каутський), австромарксизму (М. Адлер, О. Бауер, К. Реннер, Р. Гільфердінґ), радянської версії під назвою «марксизм-ленінізм» (В. Ленін, Й. Сталін), неомарксизму на Заході (Д. Лукач, К. Корш, А. Ґрамші, Франкфуртська школа), китайської версії марксизму (Мао Цзедун), низки лівацьких марксистських доктрин у країнах так званого третього світу. У середині та другій половині 20 ст. видозмінений марксизм або його різновиди використовували багато суспільних рухів та ідеологій для досягнення політичних цілей. Ідеї марксизму, що послужили стимулом для поглиблення наукових суспільствознавчих досліджень у 20 ст., виявилися трансформованими відповідно до нових пізнавальних здобутків у так званому постмарксизмі, представники якого на базі критики теоретичних засад марксизму сформували постмодерністські підходи до соціальної реальності (Ж. Деррида, Ф. Лакан, Ф. Бодріяр, М.-П. Фуко), заперечивши його головні теоретичні постулати — обʼєктивний універсалізм, детермінізм і монізм. На їхнє місце вони запровадили суспільство як «уявний конструкт», «гегемонізм» як результат спрямованої політичної дії, «логіку рівності» замість боротьби суперечностей та «радикальну демократію» замість «диктатури класу». На початковому етапі поширення марксизму в 19 ст. його методологічні настанови спрямовувалися на подолання обмеженості попередніх ідеалістичних філософсько-історичних схем і зосередження уваги на вивченні реальних суспільних відносин в їх інтегрально-соціологічному вимірі. Привабливою стороною матеріалістичного підходу до історії був аналіз соціальних структур в їхній конкретній взаємодії в певних часових і просторових рамках із посиленою увагою до економічних питань. Це дало підстави академічним ученим тогочасних європейських країн скептично поставитися до марксизму, запозичаючи тільки окремі компоненти його вчення про капіталізм і економічний детермінізм. Більшу популярність матеріалістичне розуміння історії знайшло серед діячів соціал-демократичного руху, які пропагували його вчення серед мас (П. Лафарґ у Франції, А. Бебель, В. Лібкнехт, К.-Й. Каутський, Е. Бернштейн у Німеччині, А. Лабріола в Італії, Г. Плеханов у Росії, Ф. Зорґе в США, Л. Кшивицький у Польщі). Наприкінці 1860-х років марксистські ідеї зʼявилися в українських землях із Заходу. Київський професор економіки М. Зібер, а також деякі інші професори Київського та Харківського університетів увели марксів аналіз капіталізму до своїх лекцій, а праця М. Зібера про Д. Рікардо була позитивно оцінена К. Марксом і Ф. Енгельсом, з якими він зустрічався особисто. Учень М. Зібера С. Подолинський під впливом марксизму написав кілька праць про капіталістичну промисловість в Україні, а молоді галицькі інтелектуали І. Франко і М. Павлик перекладали українською мовою і популяризували в західноукраїнських землях праці його основоположників. Під впливом марксизму певний час перебували відомі українські економісти і соціологи, так звані легальні марксисти — Б. Кістяківський, М. Ковалевський, М. Туган-Барановський та ін. Прибічником марксистської інтерпретації історії до кінця життя залишався діяч західноукраїнського комуністичного руху Р. Роздольський (залишив праці з історії марксизму, робітничого руху, опубліковані переважно після Другої світової війни на еміграції в США, зокрема «Zur Entstehungsgeschichte des Marxschen “Kapitals”» — «Створення К. Марксом “Капіталу”», Франкфурт, 1968–69, т. 1, 2).
Зміна суспільних умов в індустріальних країнах Заходу на початку 20 ст., нові наукові відкриття спричинили початок ревізії марксистських підвалин, зокрема в трактуванні історичних явищ. З одного боку, в Російській імперії прихильники марксизму поряд із пропагандою марксизму розпочали його застосування до аналізу історичного минулого і теоретичного «удосконалення». Найбільшою активністю вирізнявся лідер більшовицького крила російської соціал-демократії В. Ленін, який залишив багато пропагандистських і теоретичних творів, в яких розвивав «активістичні» сторони марксизму, доповнюючи їх теорією «партії нового типу», покликаної завоювати владу і встановити диктатуру пролетаріату. З цих позицій він аналізував історичне минуле Росії та інших країн, підганяючи його під висновок про «закономірність» соціалістичної революції. Підсумком його теоретичних розвідок стало жорстке підпорядкування науки і культури ідеологічним канонам («партійність»), а теоретичні і практичні висновки послужили підставою для виникнення доктрини «марксизму-ленінізму», сформульованої та догматизованої його наступником Й. Сталіним. На початках існування СРСР марксистська методологія ще давала певний простір для творчого розгляду історичних проблем і відобразилася у творчості деяких її адептів (М. Бухаріна, М. Покровського, Є. Тарле), але після початку «соціалістичного наступу по всьому фронту» будь-які відхилення від встановлених партійних догм каралися репресивними органами. Розпочалася розробка «марксистсько-ленінської» версії радянської і світової історії, яка ґрунтувалася на препарованому на догоду правлячій партії висвітленні і тлумаченні минулого. Радянська історична наука аж до краху СРСР перебувала під жорстким ідеологічним контролем комуністичної партії, а історики виконували «партійні завдання» ідеологічної обробки мас. Це не заперечувало окремих успішних творчих здобутків радянських істориків, зокрема у вивченні багатьох соціально-економічних питань минулого. Але партійний диктат і відірваність від світового струменя історичної думки негативно відбилися на їхній фаховій підготовці, що не дозволяла на рівних із закордонними колегами виступати на міжнародній арені. Подібна ситуація, з певними відмінностями, склалася й у країнах так званої соціалістичної системи, які опинилися під ідеологічним контролем комуністичних партій. З другого боку, на Заході марксизм став в епіцентрі дискусій щодо можливості суспільно-політичного оновлення капіталістичного світу. Критиці піддано схематичні положення марксизму про автоматизм соціальних змін, про невідворотність революційних форм перетворення суспільства та ін. Західні марксисти реагували на критику й намагалися осмислити нові тенденції трансформації суспільних відносин, що стали помітні наприкінці 19 ст. Ревізію низки основоположних засад марксизму здійснено в працях німецьких та австрійських марксистів, діячів соціал-демократії. К.-Й. Каутський одним із перших відмовився від економічного детермінізму в поясненні суспільних змін («Материалистическое понимание истории / Пер. с нем.», Москва; Ленинград, 1931, т. 1, 2). Е. Бернштейн протиставив революційному шляху зміни устрою — еволюційний. Австрійські марксисти поставили питання про доповнення марксизму здобутками соціології, психології, етнології, а також морально-етичними ідеалами. Після воєнних і революційних потрясінь 1917–23 виник напрям «неомарксизм», повʼязаний з іменами угорського комуніста Д. Лукача, німецького соціал-демократа К. Ко-рша, італійського комуніста А. Ґрамші. Згодом напрям розгалузився на кілька самостійних угруповань — філософів Франкфуртської школи (В. Беньямін, Т. Адорно, Ю. Габермас), фрейдомарксистів (В. Райх, Г. Маркузе, Е. Фромм), екзистенціальних марксистів (Ж.-П. Сартр, А. Камю, М. Мерло-Понті), феноменологічних марксистів (Е. Пачі, П. Піконе, група югославського часопису «Praxix»), аналітичних марксистів (Л. Альтюссер, Л. Коен, Д. Елстер, Д. Ремер). Спільним для них було критичне переосмислення всіх складових марксистського вчення з «діалектико-гуманістичних» позицій і здобутків соціальних та гуманітарних наук. Їхні теоретичні напрацювання незначною мірою вплинули на історіописання на Заході, де прихильники марксизму надалі дотримувалися структурно-соціологічної моделі інтерпретації минулих явищ з особливою увагою до немайнових соціальних груп (Е. Гобсбаум, Л. Ґолдман, А. Лефевр, А.-В. Ґоулднер, І.-Л. Горовіц, Н. Бірнбаум, Л. Левенталь, Р. Фридерікс, Ч.-Р. Міллс). Натомість методологічні корективи в творчість марксистів внесли теоретичні напрацювання французької школи «Анналів», в яких соціальні виміри історичного процесу органічно поєднували зі свідомісними (історична памʼять, ментальність) та природно-географічними (час і середовище), а історичні явища досліджували із залученням методів та інструментів інших соціальних і гуманітарних наук.
У середині та другій половині 20 — на початку 21 ст. значний вплив на трансформацію історичної парадигми марксизму на Заході вчинили зміни епістемологічних засад історіографічної творчості, повʼязані з «когнітивним поворотом», постструктуралізмом і деконструктивізмом, «лінгвістичним зворотом», «культурно-антропологічним викликом», виникненням «наративної філософії історії» та іншими новаціями в розумінні соціальних процесів. Загальним спрямуванням ситуації постмодерну є «культурницький» підхід до всіх здобутків людського розуму, усунення (або визнання) ідеологічного забарвлення творів людської думки, акцент на культурному плюралізмі як основі соціального співжиття людей і спільнот, відмова від надмірних амбіцій раціоналізму на користь чуттєвості. Хоча внаслідок «постмодерністського виклику» наукові ідеї та ідеали попереднього часу зазнали потужного струсу, парадигми, запропоновані ним, відкрили нові обрії та можливості пізнання. Марксистська парадигма поступово розчинилася в нових напрямах і школах суспільствознавства, що виникли під впливом постмодерну, — «новій історичній науці», психоісторії, інтелектуальній історії, культурно-антропологічній історії, мікроісторії, ґендерній історії, усній історії, постколоніальних студіях, історії понять, історії речей тощо. Усі вони відкидають можливість наукового синтезу суспільних процесів у вигляді «метаоповідей», надають перевагу аналізу субʼєктивності в реконструкції минулих подій та явищ, яка дає змогу глибше проникнути в минулий людський світ мислення, світобачення і діяння. У такому ж ракурсі досліджується також соціальна історія різних суспільних груп та осіб. Марксизм для історичної науки перетворився з методології на обʼєкт історичного аналізу.
Л. О. Зашкільняк
Карл Маркс в українському контексті
Українську проблематику в творчості К. Маркса репрезентовано переважно у контексті його історико-філософських зацікавлень європейською минувшиною доби пізнього середньовіччя та ранньомодерної доби. Крім того, її порушено в межах провідної проблематики студій, присвячених зовнішній політиці Російської імперії та дипломатичній історії Європи, а найбільше — у робочих і підготовчих нотатках. У видовому плані матеріали К. Маркса представлені у вигляді конспектів, підготовчих записів та хронологічних виписок із низки історичних праць, зокрема книги «Dzieje Polski» (Wrocław, 1843) Й. Лелевеля (вважається, що вперше українське козацтво згадується на сторінках конспекту К. Маркса із цієї книги), «Бунт Стеньки Разина» // «Отечественныя записки» (1858, т. 121, кн. 11) і «Гетманство Выговскаго» // «Основа» (1861, № 4, 7; С.-Петербургъ, 1862) М. Костомарова. Українську тематику К. Маркс інколи порушував у межах провідної проблематики деяких інших студій. К. Маркс відзначив участь полку низових козаків у Тридцятилітній війні 1618–48 на боці австрійських Габсбурґів, стисло висвітлив війну Б. Хмельницького з Річчю Посполитою. У конспекті К. Маркса з праці «Бунт Стеньки Разина» представлено кілька виписок про соціальне розшарування запорозьких козаків. У конспекті К. Маркса зі студії «Гетманство Выговскаго» подано нотатки про походження козаків, запозичені, мабуть, у західно-європейських авторів, розлогі відомості про розподіл соціально-політичних сил після смерті Б. Хмельницького (на 2 партії — пропольську і проросійську), соціальну диференціацію козацтва та становлення старшинської ієрархії, коментарі про обрання гетьманом І. Виговського та інше. К. Маркс означив тогочасну боротьбу за гетьманську булаву як громадянську війну на українських землях. Низка нотаток про Україну міститься у дослідженні «A Chronological study» («Хронологічні виписки») К. Маркса, де представлено відоме його визначення: «Запорозька Січ — християнська козацька республіка» (можливо, запозичено з праць М. Костомарова; див. Костомарознавство), яке подавали майже в усіх радянських працях з історії українського козацтва. Українську тематику репрезентовано і в студії К. Маркса «Secret diplomatic history of eigh-teen century» («Викриття дипломатичної історії 18 ст.», Лондон, 1899), де висвітлив переважно англо-російські взаємини і принагідно подав низку коментарів, зокрема вказав на спадкоємність політики Російської держави та Російської імперії, спрямованої на ліквідацію республіканських державних утворень (Новгородської республіки, республіки козаків). Ймовірно, К. Маркс виявляв певну зацікавленість й іншими українськими справами, зокрема у його особистій бібліотеці зберігалася написана французькою мовою розвідка М. Драгоманова «La littérature oukrainienne pro-scrite par le gouvernement russe» («Українська література, заборонена російським урядом», 1878) із численними помітками про поезію Т. Шевченка, Кирило-Мефодіївське товариство. Праці К. Маркса зʼявилися на українських землях наприкінці 1860 — у 1870-х рр. І. Франко 1879 уперше переклав українською мовою 24-й розділ із 1-го тому «Das Kapital» («Капітал»), але не зміг опублікувати. У 1890-х рр. кілька україномовних перекладів праць К. Маркса зʼявилися в Галичині. У 1880–90-х рр. чимало праць К. Маркса в російськомовних перекладах поширювали на теренах підросійської України. 1902 у Львові видано українською мовою «Маніфест Комуністичної партії». Учення К. Маркса справило певний вплив на погляди й світосприйняття низки відомих українських інтелектуалів, зокрема Ю. Бачинського, М. Драгоманова (див. Драгоманови), Б. Кістяківського, Лесі Українки, М. Павлика, М. Порша, М. Туган-Барановського, І. Франка, Л. Юркевича. Із М. Зібером, С. Подолинським (підтримував епістолярний звʼязок) та І. Фесенком він був особисто знайомий. Наприкінці 19 — на початку 20 ст. ортодоксальний М. був суттєво трансформований В. Леніним та іншими більшовицькими теоретиками до російських соціокультурних передумов і політичних обставин. Водночас зʼявилася низка реформаторських і ревізіоністських візій учення К. Маркса (австромарксизм, «легальний марксизм»), які справили певний вплив на політичних діячів та інтелектуалів (С. Булгаков, М. Ратнер, М. Туган-Барановський, Л. Юркевич). Зокрема М. Туган-Барановський прагнув сполучити М. із неокантіанством. На початку 20 ст. різноманітні проблеми М. порушували у студіях українські учені, публіцисти, громадсько-культурні діячі (І. Бондаренко, В. Панейко, П. Понятенко та ін.). З офіційною канонізацією М. як державної ідеології за радянських часів праці К. Маркса не раз перевидавали. У 1920-х рр. мали місце паліативні спроби академічного вивчення М. як в УСРР (І. Дашковський, В. Юринець та ін.), так і взагалі СРСР. Утім, хвиля сталінських репресій на початку 1930-х рр. проти учених та інтелігенції поклали край навіть поміркованому вивченню спадщини К. Маркса. Від 1930-х і до кін. 80-х рр. студіювання М., зокрема інтерпретація та видання творів К. Маркса, здійснювали виключно в межах ідеологічних потреб і партійних вимог. Від 1930-х рр. за межами СРСР істотно розширилося коло критиків М., передусім із позицій українського націоналізму (Н. Грицюк, Д. Донцов, М. Сціборський та ін.). На культурній хвилі хрущовської лібералізації 1960-х — початку 70-х рр. деякі українські інтелектуали намагалися переосмислити й реконцептуалізувати марксистську спадщину в УРСР. Приміром, історик О. Компан прагнула висвітлити й витлумачити марксистське учення у світлі гуманістичної традиції європейської суспільної думки та запропонувати його національно-культурне прочитання і застосування. Втім, на початку 1972 ці обережні спроби обірвано внаслідок чергової репресивної кампанії проти дисидентів і чистки установ АН УРСР від учених із т. зв. неблагонадійною репутацією. Натомість радянське керівництво впровадило практику тотального вивчення офіційної догматичної версії вчення К. Маркса. У межах канонічної радянської інтерпретації М. 1985 завершене україномовне видання праць К. Маркса та Ф. Енгельса в 50-ти т. Однак публікація конспектів К. Маркса з праць М. Костомарова та деяких інших матеріалів, здійснювали на обширах СРСР вибірково, позаяк обмежували ідеологічними міркуваннями та директивами керівництва КПУ та КП СРСР. Зокрема, російськомовний переклад конспекту К. Маркса з праці «Гетманство Выговскаго» М. Костомарова підготовлений Є. Шабліовським, В. Сарбеєм та К. Соловйовою 1968 для багатотомного збірника «Архив Маркса и Энгельса» так і не був надрукований. Україномовний переклад цього конспекту оприлюднено В. Сарбеєм 1993 у збірнику «Праці Центру памʼяткознавства» (вип. 2) АНУ та Українського товариства охорони памʼяток історії та культури. 1989 опубліковано російськомовний переклад студії К. Маркса «Викриття дипломатичної історії 18 ст.». Твори К. Маркса українською мовою видавали і за кордоном, зокрема товариство «Космос» у Берліні у 1920-х рр. Уперше 1927–29 за редакцією Андрія Річицького видано «Капітал» українською мовою. За межами УРСР праці та спадщину К. Маркса вивчали українські учені В. Голубничий, Р. Роздольський, П. Феденко, Р. Шпорлюк та ін. Із розпадом СРСР зацікавлення постаттю К. Маркса та його спадщиною обмежуються переважно спеціальними академічними студіями та сферою публіцистики, зокрема різні проблеми студіювання М. висвітлено у працях А. Гальчинського, Є. Герасимова, Ж. Котова, В. Матвієнка.
О. В. Ясь