Розмір шрифту

A

Освіти соціологія

ОСВІ́ТИ СОЦІОЛО́ГІЯ — напрям галузевої соціології, що ви­вчає освіту як соціальний ін­ститут. У рамках О. с. досліджують також вплив освіти на соц. структуру су­спільства і соц. чин­ники формува­н­ня політики, практики та результатів навч. процесу. Класичні теорії О. с. сформовані європ. і амер. науковцями на­прикінці 19 ст. У Європі гол. ідеї О. с. роз­робив Е. Дюркгайм і виклав їх у серіях лекцій і статей «Педагогіка і соціологія» та «Моральне на­вча­н­ня». Ключові тези концепції Е. Дюркга­йма: транс­формація освіт. систем об­умовлена соц.-екон. змінами у су­спільстві; освітні соц. структури та їхній культур. зміст пере­бувають у тісному вза­ємозвʼязку з потребами су­спільства у культур. інтеграції та роз­поділі праці; зміни у шкіл. організації та пед. технологіях об­умовлені пере­ходом від мех. солідарності до органіч., коли стає необхідним ще більша індивідуалізація людей у су­спільстві.

На думку пред­ставника амер. прагматизму в О. с. Дж. Дьюї, метою вихова­н­ня є самореалізація особистості у су­спільстві, критерієм успіху — адаптація індивідуумів до соц. середовища, а школа повин­на максимально на­близитися до життя і від­ображати «су­спільство в мініатюрі». Заг. під­ходи до ви­вче­н­ня соц. про­блем у класич. О. с.: морал., згідно з яким освіта — гол. засіб досягне­н­ня соц. про­гресу (Дж. Пейн, Л. Ворд); ін­ституц. — ви­вчає пита­н­ня взає­мозвʼязку освіти та ін. соц. ін­ститутів (Дж. Сирьямакі, Дж. Дьюї); функціоналіст. — роз­глядає на­вча­н­ня як соц. ін­ститут із певними функціями (Е. Дюркгайм, Ф. Браун, Ф. Трешер, Д. Прескотт, Т. Парсонс, Р. Мертон); конфліктол. — роз­глядає на­вча­н­ня як певний механізм соц. диференціації (Г. Зім­мель, Т. Веблен). Після 2-ї світової вій­ни у США та Зх. Європі у різних наук. школах набуло пошире­н­ня ви­значе­н­ня предмета О. с. як певних взаємин соц. груп у системі освіти. З роз­витком концепції соц. стратифікації у 1950–60-х рр. змінилося ставле­н­ня до освіти — її почали роз­глядати не як окремий соц. ін­ститут, а як чин­ник формува­н­ня та під­тримки системи соц. ієрархії. Амер. дослідники (Т. Бакстон, К. Прічард та ін.) вважали, що О. с. ви­вчає від­носини між соц. класами, оскільки саме вони взаємодіють у сфері освіти. У центрі уваги опинилося дослідж. впливу освіти на соц. мобільність. У роботах пред­ставників «критич. теорії» О. с. (франц. філософи Л. Альтюс­сер, П. Бурдьє) від 1960-х рр. провід­не місце посідає ви­вче­н­ня селектив. функції школи, що перед­бачає виробництво нерівності освіт. можливостей для пред­ставників різних соц. верств. Таке баче­н­ня про­блем освіти сприяло роз­витку в О. с. теорій конфлікту, культур. капіталу та ре­продукції. Від­повід­дю системи освіти на запити сучас. економіки стала концепція «нового професіоналізму», сформульов. у роз­винутих країнах у 1980-х рр. Її мета — на­близити освіту до потреб роботодавців. З позицій «нового професіоналізму» цін­ність освіти залежить від того, на­скільки корисною вона може бути для майбут. роботи випускника. Від­повід­но до «нового професіоналізму» зна­н­ня, які студент може здобути влас. силами, і є критерієм його компетентності. На перший план виходять здібності вчитися, вибудовувати комунікацію та кооперуватися з іншими. Звідси виникає необхідність пере­будови процесу на­вча­н­ня та оцінюва­н­ня учнів на всіх рівнях освіт. системи (від шкіл до післявузів. освіти). Серед найістотніших змін у цій сфері — нова побудова навч. курсів (за­провадже­н­ня більш коротких та гнучких курсів замість специфіч. навч. предметів); формува­н­ня істотно нових для класич. системи освіти умінь і навичок (умі­н­ня знаходити інформацію, брати участь у вирішен­ні про­блеми тощо). Нині акцент роб­лять на актив. формах, що перед­бачають участь самого учня у процесі на­вча­н­ня замість простої пере­дачі інформації від викладача. Цей новий під­хід викликає багато критики з боку прихильників класич. освіти, але він більш від­повід­ає швидким транс­формаціям на сучас. ринку праці.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2022
Том ЕСУ:
24
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Наука і вчення
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
76850
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
23
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Освіти соціологія / Н. Б. Отрешко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2022. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-76850.

Osvity sotsiolohiia / N. B. Otreshko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2022. – Available at: https://esu.com.ua/article-76850.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору