Моцак Михайло Андрійович
МОЦА́К Михайло Андрійович (21. 11. 1923, с. Кагамлик Кременчуцького р ну Полтавської обл. — 08. 10. 2017, м. Полонне Хмельницької обл.) — скульптор, майстер художнього фарфору. Закінчив відділ кераміки Миргородського керамічного технікуму (Полтавська обл., 1957; викладач В. Панащатенко). Відтоді (до 1993) працював на Полонському заводі художньої кераміки (м. Полонне Хмельницької обл.): спочатку художником, від 1964 — скульптором. Автор скульптурних творів подарункових наборів, бокалів і штофів з фарфору. Працював в історичному, етнографічно-побутовому та анімалістичному жанрах. У другій половині 1960 х — у 1980 х роках розробляв переважну більшість асортименту заводу, зокрема фігурки тварин і композиції на тему полювання, у яких часто продовжував традицію гончарної іграшки. Своєрідність національного колориту втілив у ліричних композиціях з фігурами закоханих, в дівочих і дитячих образах. Враховуючи специфіку фарфору як матеріалу, митець вміло передавав його пластичні властивості: стилізував і узагальнював форми, акцентував силует, компактно поєднував фігури в єдину композицію. Власні моделі скульптур розмальовував м’якими тональними переходами підполив’яного розпису, акцентуючи деталі надполив’яними фарбами та золотом. Роботи М., зокрема скульптура «Оксана» (1964), чайно-кавові набори, ваза, чайник (авторка розпису — Т. Шуляк), на Республіканських та Всесоюзних художніх радах 1964, 1971—72, 1977 визнані одними з найкращих зразків кераміки. Твори зберігаються в Хмельницькому обласному краєзнавчому музеї, Полонському історичному музеї.
Тв.: «Жниця» (1964), «Червоний витязь» (1967), серія «Тварини Африки» (1968), «Пастушок» (1960 і рр.), «Зустріч на полонині», «Лісова пісня» (обидва — 1970), «Рись» (1972), «Мисливець», «Калинонька» (обидва — 1980), «Дівчина» (1985), «Цвіте терен» (1987); декоративні вази — «Світанок», «Горицвіт», «Барвінок»; набори чайні — «Лужок», «Перлина»; бокал «Подарунковий»; фляга «Ювілейна».
Літ.: Полонский завод художественной керамики: [Каталог]. [Б. м.]. 1986; Полонський завод художньої кераміки. Полонский завод художественной керамики. Polonsky decorative ceramics plant. 1895—1995: [Каталог]. Полонне, 1995; Козак М. З любов’ю до життя. Скульптор Михайло Моцак // Порцеляна. 2017. № 2; Корусь О. П. Фарфорова пластика України кінця XIX — початку XXI століття (тенденції, художні особливості, митці). К., 2019.
М. І. Козак, О. П. Корусь
Основні твори
«Жниця» (1964), «Червоний витязь» (1967), серія «Тварини Африки» (1968), «Пастушок» (1960 і рр.), «Зустріч на полонині», «Лісова пісня» (обидва — 1970), «Рись» (1972), «Мисливець», «Калинонька» (обидва — 1980), «Дівчина» (1985), «Цвіте терен» (1987); декоративні вази — «Світанок», «Горицвіт», «Барвінок»; набори чайні — «Лужок», «Перлина»; бокал «Подарунковий»; фляга «Ювілейна».
Рекомендована література
- Полонский завод художественной керамики: [Каталог]. [Б. м.]. 1986;
- Полонський завод художньої кераміки. Полонский завод художественной керамики. Polonsky decorative ceramics plant. 1895—1995: [Каталог]. Полонне, 1995;
- Козак М. З любов’ю до життя. Скульптор Михайло Моцак // Порцеляна. 2017. № 2;
- Корусь О. П. Фарфорова пластика України кінця XIX — початку XXI століття (тенденції, художні особливості, митці). К., 2019.