Педагогічний музей України
ПЕДАГОГІ́ЧНИЙ МУЗЕ́Й УКРАЇ́НИ Заснований 1983 у Києві. Попередниками вважають Педагогічний музей управління Київського навчального округу (діяв у Києві 1901–19, від 1912 — у спеціально зведеній будівлі по вул. Володимирська, № 57, де розташований і нині) та республіканські (від 1948 — постійнодіючі) педагогічні виставки. Від 1992 підпорядкований НАПНУ. Основний фонд налічує понад 36 тисяч одиниць зберігання. Архівна група — рукописні та друковані джерела («Збірка трактатів з філософії, історії та географії», Венеція, 1477; «Статут Литовський», Краків, 1570; «Фразеологічна антологія», Рим, 1598; «Октоїх осьмигласний», К., 1768 та ін.). Також зберігаються періодичні педагогічні видання, навчальна документація (плани, розклади, конспекти занять, правила для учнів, атестати, відзнаки вчителів і учнів тощо), фото діячів освіти, шкільних інтер’єрів (від 1885), навчальне приладдя, технічні засоби навчання, особисті речі, прижиттєві видання, рукописи відомих педагогів і психологів (Т. Лубенця, О. Астряба, Т. Бугайко, О. Мазуркевича, І. Соколянського та ін.). Першу чергу стаціонарної експозиції музею відкрито 1987 (висвітлює історію освіти і педагогічної думки України від найдавніших часів до середини 20 ст.). У виставковій залі експонують тимчасові всеукраїнські та міжнародні виставки («Шкільний музей: ретроспектива і сьогодення», 2013; «Шляхи освіти слов’янських народів», 2019 тощо). Результати досліджень фондів публікують у музейних видавничих серіях — «Бібліофонд Педагогічного музею» (6 випусків) та «Педагогічні републікації» (10 випусків). Співробітники беруть участь у Міжнародному симпозіумі музеїв історії освіти та колекцій шкільної історії. Перший директор — В. Чумак (до 1993), нині — О. Міхно (від 2013).
Рекомендована література
- Тимошенко И. Е. К устройству Педагогического музея при управлении Киевским учебным округом. К., 1902;
- Тригубенко В. Педагогічний музей України вчора і сьогодні // Початкова школа. 1995. № 2;
- Міхно О. Амбітний проект: Педагогічному музею України — 110 років // Освіта. 2012. № 46–47.