Розмір шрифту

A

Торгівля

ТОРГІ́ВЛЯ

— ін­ституційно структурований взаємовигідний обмін товарами або послугами між їхніми власниками. Вона охоплює великі групи людей, які у ролі продавців і покупців вступають між собою у від­носини обміну на основі взаємно ви­знаних правил та обмежень. Т. можуть здійснювати у реальному чи віртуальному ринковому просторі, за допомогою грошей або договору міни (бартеру), між товаровиробниками та споживачами без­посередньо або опосередковано — через посередника, який систематично веде професійну торговельну діяльність, спрямовану на закупівлю та продаж товарів проміжним або кінцевим споживачам чи на­да­н­ня агентських, пред­ставницьких, комісійних та інших послуг у просуван­ні товарів від виробника до споживача. Згідно з поширеними критеріями класифікації Т. поділяють на цифрову (електрон­ну) та традиційну (аналогову), що, залежно від контр­агентів комерційних угод (резидентів, нерезидентів), роз­діляють на зовнішню та внутрішню Т., у складі яких також ви­окремлюють оптову і роз­дрібну Т. Одна з основних ознак цифрової Т. — способи здійсне­н­ня операцій купівлі-продажу продукції: онлайн замовле­н­ня, онлайн до­ставка, онлайн оплата; зовнішньої — угоди з іноземними партнерами на при­дба­н­ня товарів і послуг; оптової — угоди про продаж великих партій продукції її проміжним споживачам для викори­ста­н­ня у виробничих процесах; роз­дрібної — реалізація товарів і послуг без­посередньо кінцевим споживачам через магазин­ну мережу та позамагазин­ну (продаж з лотків і торгових місць на ринках, за поштовим замовле­н­ням, через мережу Інтернет, за допомогою торгових автоматів тощо). Динаміку Т. вимірюють результатами торговельної діяльності юридичних і фізичних осіб. В Україні за­значені види діяльності систематизовано за допомогою Класифікації видів економічної діяльності (ДК 009:2010) та обʼ­єд­нано у торговельну галузь. До її складу входять Т. автомобілями та мотоциклами, їхнє технічне обслуговува­н­ня і ремонт, оптова Т. і посередництво у ній, роз­дрібна Т., ремонт побутових виробів і предметів особистого вжитку. Для аналізу динаміки торговельної галузі національної економіки використовують систему показників, головні серед яких — частка торгової галузі у структурі ВВП, оптовий товарообіг (вартість про­даних товарів у межах країни та на екс­порт юридичними особами, основним видом діяльності яких є оптова Т.); оборот роз­дрібної Т. (вартість про­даних споживчих товарів населен­ню юридичними особами та фізичними особами-під­приємцями, основним видом економічної діяльності яких є роз­дрібна Т.); частка продажу товарів, вироблених на території країни; структура оптового та роз­дрібного товарообігу. У країнах із роз­виненими економіками частка торговельної галузі у структурі ВВП складає 15—25 %, в Україні 2019—21 цей показник становив близько 13—14 %, при цьому в структурі випуску сфери послуг Т. мала найбільшу частку. Основними промисловими користувачами послуг Т. були сільське господарство, нафтопереробна, хімічна, фармацевтична, металургійна промисловості. Повномас­штабне вторгне­н­ня РФ 2022 на територію України та набу­т­тя нею статусу кандидата на вступ до ЄС зумовили нові тенденції роз­витку торговельної галузі. Спричинена війною економічна криза при­звела до скороче­н­ня обсягу послуг оптової та роз­дрібної Т. на 31,7 %. Від­новлювальне зро­ста­н­ня галузі роз­почалося 2023 і су­проводжувалося появою нових позитивних тенденцій її роз­витку. 2021—23 кількість під­приємств, що здійснювали електрон­ну Т., зросла з 5,0 до 6,9 %, а їхня частка у загальному обсязі реалізованої продукції — з 5,3 до 5,7 %. Роз­почалася пере­орієнтація зовнішньої Т. на країни ЄС, серед яких найбільшими торговельними партнерами України стали Польща, Румунія, Німеч­чина, Іспанія, Італія. З-поміж негативних тенденцій роз­витку Т. в умовах воєн­ного стану, виникне­н­ня яких не вдалося попередити органам влади, — зро­ста­н­ня 2021—23 у структурі оптового товарообороту під­приємств частки продовольчих товарів з 15,6 до 19,0 % та зменше­н­ня питомої ваги продукції, виробленої на території України, з 43,3 до 36,1 %.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
серп. 2025
Том ЕСУ:
стаття має лише електронну версію
Дата опублікування статті онлайн:
Тематичний розділ сайту:
Господарство
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
890685
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
8
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Торгівля / О. В. Пустовойт // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2025. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-890685.

Torhivlia / O. V. Pustovoit // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2025. – Available at: https://esu.com.ua/article-890685.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору