Роздрібні ціни
Визначення і загальна характеристика
РОЗДРІБНІ́ ЦІ́НИ — ціни, за якими підприємства роздрібної торгівлі та заклади ресторанного господарства реалізують товари домогосподарствам для кінцевого, невиробничого споживання. Від рівня Р. ц. залежить рентабельність підприємств роздрібної торгівлі. Водночас величина Р. ц. є одним із факторів, що визначає рівень життя домогосподарств. Їх встановлюють на рівні, який забезпечує підприємствам роздрібної торгівлі покриття витрат (закупівля товарів за оптовими цінами, витрати на транспортування, зберігання товарів, на рекламу тощо) і гарантує їм прибуток. На практиці підприємства роздрібної торгівлі застосовують різні стратегії Р. ц.: рекомендована ціна виробника, динамічна ціна, keystone pricing, низькі ціни, преміальні ціни, конкурентні ціни тощо. На величини Р. ц. впливають внутрішні та зовнішні фактори. Внутрішні фактори перебувають під контролем підприємств (цінова стратегія, витрати на персонал, витрати на рекламу тощо), зовнішні — за межами їхнього впливу (оптові ціни, тарифи на комунальні послуги, плата за оренду, купівельна спроможність домогосподарств, державне регулювання цін тощо). Серед інструментів державного регулювання Р. ц. — граничні ціни, граничні торговельні надбавки (націнки), граничний норматив рентабельності, акцизний податок, ввізне мито.