Чолган Іларіон Іванович
ЧОЛГА́Н Іларіон Іванович (псевдоніми: І. Алексевич, В. Наглоч, І. Головацький; 24. 12. 1918, с. Сапогів, нині Чортківського р-ну Тернопільської обл. — 13. 02. 2004, Нью-Йорк, похований у м-ку Бавнд Брук, шт. Нью-Джерсі, США) — драматург, прозаїк, лікар-геніколог. Батько І.-І. Чолгана та Р.-Х. Чолган-Ленчур. Член НСПУ. Доктор медицини. Навчався на медичному факультеті Познанського університету (Польща), Львівського медичного інституту (від 1939), закінчив медичні студії у Віденському університеті (1944). Співпрацював від середини 1930-х рр. із львівськими газетою «Діло» та журналом «Назустріч» (у Відні був його власкором, писав статті про мистецьке життя столиці Австрії та Західної Європи), в яких дебютував новелами та оповіданнями. Під час 2-ї світової війни опинився у таборах для переміщених осіб у м. Ландек (Австрія), де почав писати драматичні твори. Співпрацював із Театром-студією Й. Гірняка та О. Добровольської, Театром В. Блавацького. 1945 написав першу пʼєсу в жанрі замаскованого літературно-театрального кабаре — «Замотеличене теля», в якій з гумором відобразив табірне життя. Виступав у різних жанрах — переважно комедійних: «Блакитна авантюра», «Сон української ночі», «Замотеличене теля-2», «Хождєніє Мамая». Усі вони були поставлені в Театрі-студії й з успіхом йшли 1946—48 в українських таборах, де гастролював театр, а роль Мамая грав сам Й. Гірняк. Писав комедії у стилі «ревʼю» й мотивував це тим, що він дуже зручний для вишколу актора в усіх театральних жанрах. Пʼєса «Провулок Святого Духа» 1949 була поставлена Театром В. Блавацького в Мюнхені, а згодом у Реґенсбурзі (обидва — Німеччина), «Загублений скарб» 1953 поставив брат Мирон Ч. в Українському театрі в Америці. Інші пʼєси: «Діти Дажбога» (1949), «Мамай невмирущий» (1956), «Дума про Мамая» (1989). Остання була своєрідним мистецьким символом усієї творчості Ч., в ній автор справедливо дав підзаголовок «сюрреалістична панорама американської України другої половини 20 століття». Стилістична й тематична своєрідність драматургії письменника повʼязана із класичною травестійно-бурлескною українською культурною традицією, з ігровим полістилістичним методом театру Л. Курбаса «Березіль». У ній сконцентрувалися тогочасні ритми й настрої, захоплення цирком, кіно і мюзик-голлом. У цих пʼєсах безліч іронічних збивок, гри словами та їхнім змістом, що властиві сучасному постмодернізму. Проза Ч. цілком розбудовується на любовних історіях, в яких стільки життя, молодості, бажання. 1990 у Нью-Йорку вийшла друком збірка його драматичних творів «Дванадцять пʼєс без однієї», 1993 у Києві — книга прози «Дванадцять львівських оповідань». Пʼєса «Провулок Святого Духа» опублікована також в антології «Близнята ще зустрінуться» (К.; Л., 1997). Від 1949 — у США. Здобувши спеціалізацію у Пенсильванському університеті (м. Філадельфія), займався приватною лікарською практикою в Нью-Йорку (1956—88).