Кончаловський Андрій Сергійович
КОНЧАЛО́ВСЬКИЙ Андрій Сергійович (Кончаловский Андрей Сергеевич; справж. — Михалков-Кончаловський Андрон Сергійович; 20. 08. 1937, Москва) — російський кіно- і театральний режисер, сценарист, актор, продюсер, письменник, публіцист. Онук П. Кончаловського. Народний артист РРФСР (1980). Академік Національної академії кінематографічних мистецтв і наук РФ (2002). Орден Почесного Легіону (Франція, 2010). У Москві навчався в консерваторії (1957–59; кл. фортепіано Л. Оборіна), закінчив режисерський факультет ВДІКу (1965; майстерня М. Ромма). Відтоді — на кіностудії «Мосфільм»: реж., сценарист, актор. Дебютував 1962 фільмом «Хлопчик і голуб» (співреж., сценарист; гол. приз Мкф фільмів для дітей та юнацтва у Венеції, 1962). Співавтор сценаріїв фільмів «Іванове дитинство» (1962; роль Солдата-червоноармійця; «Золотий лев» Мкф у Венеції, 1962), «Андрій Рубльов» (1966; приз Мкф у Каннах, 1969; обидва — реж. А. Тарковський). Створив у підкреслено жорсткій реалістичній манері фільми про азійського більшовика-фанатика «Перший учитель» за однойменною повістю Ч. Айтматова (1965, реж. і сценарист; премія за кращу жіночу роль Мкф у Венеції, 1966) та «Асине щастя» (ін. назва — «Історія Асі Клячин, яка любила, та не вийшла заміж»), який через цензурні та ідеологічні претензії поклали «на полицю» (прокат відбувся 1987; приз Мкф у Берліні, 1988; Державна премія РРФСР, 1990). Майстерно екранізував рос. літ. класику: «Дворянське гніздо» І. Тургенєва (1969), «Дядя Ваня» А. Чехова (1970; приз Мкф у Сан-Себастьяні, 1971). Під впливом укр. поет. кіно зняв фільми «Романс про закоханих» (1974, сценарій Є. Григорʼєва; гол. приз Мкф у Карлових Варах, 1974) та «Сибіріада» (1978, 4 серії; приз журі Мкф у Каннах, 1979). Попри глядацький успіх та підкреслено громадянсько-державний пафос обох фільмів, К. дедалі більше конфліктував із рад. істеблішментом.
Виїхав 1980 до США. Працював у Голлівуді, вимушено поєднуючи свій інтерес до поглибленого екранного відтворення людських характерів і ситуацій із комерційними конвенціями амер. кіно («Коханці Марії», 1984, за оповіданням А. Платонова «Ріка Потудань»; «Потяг-утікач», 1985, сценарій А. Куросави; «Гомер та Едді», 1989; Ґран-Прі Мкф у Сан-Себастьяні, 1990). Унаслідок конфлікту з продюсерами на зйомках фільму «Танго і Кеш» (1989) розірвав контракт. На поч. 1990-х рр. повернувся на батьківщину. У фільмі «Ближнє коло» (1991, спільно із США та Італією) відтворив пекельну атмосферу сталінського терору. У стрічці «Курочка Ряба» (1994, спільно з Францією) своєрідно продовжив колізії Асі Клячиної у післяперебудовних умовах. Про моторошні парадокси порадської дезорієнтованої нац. психології зняв фільм «Дім дурнів» (2002, спільно з Францією; гол. приз Мкф у Венеції). Працював сценаристом жанрового кіно на середньоазійських студіях рад. періоду («Ташкент — місто хлібне», 1967; «Кінець отамана», 1970, реж. Ш. Айманов; Державна премія Казах. РСР, 1972; «Лютий», 1973; «Пісня про Маншук», 1974; «Кров і піт», 1978). У царині театр. режисури поставив у «Ла Скала» (м. Мілан, Італія) опери «Євгеній Онєгін» (1985) та «Пікова дама» (1990) П. Чайковського, численні драм. вистави у Москві та С.-Петербурзі (гастролі в Італії, країнах Балтії, Ізраїлі, США). Для телебачення екранізував старогрецький епос Гомера «Одіссея» (1997, США). Реж. циклів д/ф «Генії» (2003–06), «Тягар влади» (2004), «Культура — це доля» (2006). Від 2013 — президент кіноакадемії «Ніка» (Москва). Автор публіцистичних роздумів про суспільну кризу порадської Росії, кн. «Парабола замысла» (1977), «Низкие истины» (1998), «Возвышающийся обман» (1999), «Низкие истины семь лет спустя» (2006), «На трибуне реакционера» (2007, співавт.; усі — Москва), кінороману «Белая сирень» (С.-Петербург, 2001, співавт.). Про К. 2007 знято д/ф «А. Кончаловський. Сцена» (реж. М. Тихонов), «А. Кончаловський. Екран» (реж. О. Колесников). Створив д/ф «Битва за Україну» (2012).
У березні 2014 К. підписав відкритий колективний лист-протест російської інтелігенції у відповідь на агресію путінської Росії проти України. Однак згодом він змінив свою позицію — виступив на захист анексії Криму і в подальшому підтримував політику Росії щодо України.