Розмір шрифту

A

Бердяєв Микола Олександрович

БЕРДЯ́ЄВ Микола Олександрович (06 (18). 03. 1874, Київ — 25. 03. 1948, Кламар, Франція) — філософ, публіцист. Брат С. Бердяєва, двоюрідний брат О. Кудашева. З походже­н­ня дворянин. На­вчався у кадетському корпусі, Університеті св. Володимира у Києві (1894–98). Членство у Київському союзі боротьби за визволе­н­ня робітничого класу й участь у студентських заворуше­н­нях спричинили арешт (1898) і засла­н­ня (1900–02 — Вологда, 1903 — Житомир). Світо­глядні пошуки цих років завершуються пере­ходом Б. від марксизму до ідеалізму. 

1904–08 мешкав у Санкт-Петербурзі, редагував журнал «Новый путь» і «Во­просы жизни», ви­ступаючи теоретиком «нової релігійної сві­домості» («неохристиянства»). 1908 пере­їхав до Москви, де зблизився з колом філософів, обʼ­єд­наних православним книговидавництвом «Путь» (Є. Трубецькой, В. Ерн, С. Булгаков та інші), разом з якими ви­ступає одним із засновників Релігійно-філософського товариства памʼяті В. Солов­йова. В числен­них працях перед­революційної доби виявив себе оригінальним мислителем. Більшовицький пере­ворот 1917 сприйняв як трагедію, але історично неминучу. 1919 ви­ступив засновником Вільної академії духовної культури, де читав лекції з філософії історії, філософії релігії та релігійної філософії. Одночасно був професором Московського університету. 

Після кількох арештів його разом з великою групою російських письмен­ників і науковців вислано за кордон (1922). У 1922–24 жив у Берліні, де заснував Релігійно-філософську академію (пере­ведену 1925 до Парижа), вів активну лекційну і наукову діяльність. Від 1924 жив у Парижі (згодом у Кламарі — перед­місті Парижа). Продовжував активну наукову і викладацьку діяльність, спів­працював з видавництвом «YMCA-Press», був редактором журналу «Путь» (1925–40). 

Автор числен­них праць, пере­кладених багатьма мовами, Б. ще за життя здобув європейську і світову славу. Дослідники зараховують його до шеренги най­значніших мислителів 20 ст. Твори Б. — перед­усім екс­плікація та філософська інтер­претація світо­глядних основ містерії життя та вче­н­ня Ісуса Христа. Продовжуючи традицію ір­раціоналістичного філософствува­н­ня (Блажен­ніший Авґустин, Б. Паскаль, С. Кʼєркеґор, Ф. Ніцше та інші), Б. проти­ставляє філософію особистості раціоналістично-сцієнтистській філософії гносеологічного субʼєкта. Філософія Б. — це філософія:

  • «в межах людини», персоналізм, але своєрідний — христоцентричний, уґрунтований на го­строму від­чут­ті не­справедливості, принизливості та ворожнечі «цього світу» щодо людини й «нудьги за транс­цендентним»; 
  • на усві­домлен­ні людини «найбут­тєвішим» у бутті, його фокусом (антропоцентризм); 
  • на бачен­ні за «вторин­ною і неістин­ною» природно-соціальною людиною первин­ної й істин­ної, такої, що пере­буває поза поділом на субʼєкт і обʼєкт, духовної «транс­цендентальної людини» — Боголюдини (духоцентризм); 
  • на інтуїції про два корені універсуму — «несотворену», «без­дон­ну» першосвободу і Бога (свободоцентризм); на пов­стан­ні проти космо­історичних засад вʼязничного (щодо духу) буття (прометеїзм і неогностицизм) і активно творчому на­ближен­ні (через вогонь «актів свободи» в «паперовому» бутті несвободи) «кінця світу» (есхатологізм). 

Свобода — домінанта життя і ключове поня­т­тя його творчості. Від­повід­но до нього Б. вирізняв 2 типи філософії (перший виходить з примату буття над свободою, другий — з примату свободи над бу­т­тям) та 2 стратегії людського життя (перша — самопохова­н­ня в «обʼєктиваціях»; друга — роз­обʼєктивація людини й світу, прорив із «царства кесаря» в «царство духу»), наголошуючи на істин­ності другої. Стояв на позиціях християнсько-персоналістського соціалізму. Боровся з комуністичним тоталітаризмом, але не при­ймав і капіталізм. Був чужий для більшовиків, але не став «своїм» і для російської еміграції. Закликав до революції, але небувалої — персоналістичної. До євразійців не при­єд­нався, від 1920 міркував у ключі євразійського баче­н­ня Росії «Сходу–Заходу» і тлумачив російську ідею як вираз душі всієї Росії (перед­усім великоруського, але й українського, білоруського та інших народів). Звідси негативне ставле­н­ня до «сепаратиських» рухів, до роз­паду «Великої Росії» на «штати Великоросії, Малоросії, Білорусії та інших областей».

Пр.: Новое религиозное со­знание и обществен­ность. С.-Петербург, 1907; Москва, 1999; Смысл творчества. Опыт оправ­дания человека. Москва, 1916; 1989; 1994; Национализм и империализм. Москва, 1917; Возможна ли социальная революция? Москва, 1917; Народ и клас­сы в рус­ской революции. Москва, 1917; Свободная церковь. Москва, 1917; Национализм и империализм. Москва, 1917; Судьба Рос­сии: Опыты по психологии войны и национальности. Москва, 1918; 1990; 1998; Смысл истории. Опыт философии человеческой судьбы. Берлин, 1923; Москва, 1990; Философия неравенства. Письма к недругам по социальной философии. Берлин, 1923; Новое средневековье. Размышление о судьбе Рос­сии и Европы. Берлин, 1924; Москва, 1991; Философия свободного духа. Про­блематика и апология христианства: В 2 ч. Париж, 1927–28; Москва, 1994; О на­значении человека. Опыт парадоксальной этики. Париж, 1931; Москва, 1993; Судьба человека в современ­ном мире. К пониманию нашей этики. Париж, 1934; Москва, 1994; Дух и реальность. Основы богочеловеческой духовности. Париж, 1937; Москва, 1994; О рабстве и свободе человека (Опыт персоналистической философии). Париж, 1939; Москва, 1995; Опыт эсхатологической метафизики. Творчество и объективация. Париж, 1947; Москва, 1995; Самопо­знание. Опыт философской автобио­графии. Париж, 1949; Москва, 1990; 1991; Москва; Х., 1999; Экзистенциальная диалектика божествен­ного и человеческого. Париж, 1952; Москва, 1993; Истоки и смысл рус­ского ком­мунизма. Париж, 1955; Москва, 1990; Со­брание сочинений: В 4-х т. Париж, 1983–91.

Літ.: Полторацкий Н. П. Бердяев и Рос­сия. Философия истории Рос­сии Н. А. Бердяева. Нью-Йорк, 1967; T. Klepinina. Bibliographie des œuvres de Nikolas Berdiaev. Paris, 1978; Вадимов А. Жизнь Бердяева: Рос­сия. Oakland, 1993; Дмитриева Н. К., Моисеева А. П. Философ свободного духа (Николай Бердяев: жизнь и творчество). Москва, 1993; Н. А. Бердяев: pro et contra. Антология. Кн. 1. (Рус. мыслители о Н. А. Бердяеве). С.-Петербург, 1994; A. Ostrowski. Bierdiajew: egzystencja w perspektywie eschatologicznej. Lublin, 1999.

В. Д. Білодід

Додаткові відомості

Основні праці
Новое религиозное сознание и общественность. С.-Петербург, 1907; Москва, 1999; Смысл творчества. Опыт оправдания человека. Москва, 1916; 1989; 1994; Национализм и империализм. Москва, 1917; Возможна ли социальная революция? Москва, 1917; Народ и классы в русской революции. Москва, 1917; Свободная церковь. Москва, 1917; Национализм и империализм. Москва, 1917; Судьба России: Опыты по психологии войны и национальности. Москва, 1918; 1990; 1998; Смысл истории. Опыт философии человеческой судьбы. Берлин, 1923; Москва, 1990; Философия неравенства. Письма к недругам по социальной философии. Берлин, 1923; Новое средневековье. Размышление о судьбе России и Европы. Берлин, 1924; Москва, 1991; Философия свободного духа. Проблематика и апология христианства: В 2 ч. Париж, 1927–28; Москва, 1994; О назначении человека. Опыт парадоксальной этики. Париж, 1931; Москва, 1993; Судьба человека в современном мире. К пониманию нашей этики. Париж, 1934; Москва, 1994; Дух и реальность. Основы богочеловеческой духовности. Париж, 1937; Москва, 1994; О рабстве и свободе человека (Опыт персоналистической философии). Париж, 1939; Москва, 1995; Опыт эсхатологической метафизики. Творчество и объективация. Париж, 1947; Москва, 1995; Самопознание. Опыт философской автобиографии. Париж, 1949; Москва, 1990; 1991; Москва; Х., 1999; Экзистенциальная диалектика божественного и человеческого. Париж, 1952; Москва, 1993; Истоки и смысл русского коммунизма. Париж, 1955; Москва, 1990; Собрание сочинений: В 4-х т. Париж, 1983–91.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2016
Том ЕСУ:
2
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
філософ
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
39197
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
354
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 4
  • середня позиція у результатах пошуку: 5
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 5):
Бібліографічний опис:

Бердяєв Микола Олександрович / В. Д. Білодід // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2003, оновл. 2016. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-39197.

Berdiaiev Mykola Oleksandrovych / V. D. Bilodid // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2003, upd. 2016. – Available at: https://esu.com.ua/article-39197.

Завантажити бібліографічний опис

Євдокименко
Людина  |  Том 9  |  2009
В. Д. Білодід
Євтушенко
Людина  |  Том 9  |  2009
В. Д. Путятін
Єленський
Людина  |  Том 9  |  2009
В. Д. Бондаренко
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору