Розмір шрифту

A

Монотипія

МОНОТИ́ПІЯ (від моно... і франц. type, від грец. τύpoς — від­биток, форма, зразок) — різновид естампної графічної техніки створе­н­ня художніх від­битків, що по­єд­нує елементи живопису та естампа. Ві­дома від 17 ст., проте роз­по­всюдже­н­ня набула від кін. 19 ст. Уперше М. у 17 ст. за­стосував італ. художник Дж.-Б. Ка­стіль­йоне. Англієць В. Блейк у 18 ст. малював на цупкому картоні жовтковою темперою, створював станк. роботи та книжк. ілюстрації в кольорі. У техніці М. у 19 ст. працювали франц. художники Е. Деґа, К. Піс­сар­ро, П. Ґоґен, швейцар. митець П. Клее. У 20 ст. М. стала популярнішою. Як правило, її виконують спонтан­но, без поперед. нарису; фарбу одного чи кількох кольорів наносять руками, пензлем, мастихіном, шпателями, валиками різноманіт. фактур на від­шліфов. поверх­ню метал. дошки або на товсте скло, пластик, зверху кладуть аркуш паперу з подальшим друком зображе­н­ня. Для друку з аркушів із пластику чи металу використовують офорт. вер­стат, із літогр. каменю — літогр. друкар. станок. Від­битки можна робити на папері (від звичай. до офортного), картоні, метал. пластинах (цинк, мідь, сталь, латунь), склі, оргаліті, фанері, дереві, камені, кольор. пластику, худож. полотні та ін. тканинах. Для М. характерні тонкість кольор. від­ношень, плавність і мʼ­якість окреслень форм. Цими рисами М. нагадує акварель. Для М. можна використовувати гуаш, акварель, темперу, акрил, олійні, офортні, друкар. фарби, за­стосовуючи їх не роз­бавлені та з роз­чин­никами. Під час викори­ста­н­ня фарби на олій. основі папір може бути сухим (зображе­н­ня буде контрастнішим) або вологим (це до­зволяє отримати при­близно на 10 % більше тональностей). Фарби можуть бути і на водяній основі. Образ на від­битку має випадковий характер, тому художник вибирає від­битки, які його задовольняють. М. до­зволяє отримати унікал. від­тиск; після притиска­н­ня більшість фарби залишається на папері. Іноді можна зробити подальші від­тиски, що істотно від­різнятимуться від першого; їх вважають нижчої якості; другий від­тиск із тієї самої плати називають «привидом». Виконаний у техніці М. цикл «Подорожі по Україні» (1975–85) І. Остафійчука від­значений золотою меда­л­лю на ви­ставці у м. Брно (нині Чехія, 1989). У техні­ці М. працювали В. Гарбуз, Т. Гончаренко, В. Гукайло, Н. Ніколайчук, Ю. Пшеничний, А. Чебикін та ін.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2019
Том ЕСУ:
21
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
69647
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
315
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 372
  • середня позиція у результатах пошуку: 8
  • переходи на сторінку: 6
  • частка переходів (для позиції 8): 53.8% ★★☆☆☆
Бібліографічний опис:

Монотипія / П. В. Нестеренко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2019. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-69647.

Monotypiia / P. V. Nesterenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2019. – Available at: https://esu.com.ua/article-69647.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору