Крим Генеральний округ
«КРИМ» Генеральний округ (Krim Generalbezirk). 17 липня 1941 А. Гітлер підписав указ про заснування у складі «Україна» Райхскомісаріаті «К.» Г. о., формально його створ. 1 вересня того ж року. Згідно з планами, він охоплював тер., що нині перебувають у складі Херсон. і Запоріз. обл. й АР Крим. Центр округу – Сімферополь, найвищий орган цивіл. адміністрації – ген. комісаріат (див. Генерал-комісаріати) на чолі з ген. комісаром (А. Фрауенфельд).
Ген. округ поділено на 14 округів, кожен з яких територіально об’єднував 2–3 р-ни (за рад. адм.-тер. поділом). У округах заплановано створити окружні комісаріати на чолі з окруж. комісарами. Адм. центрами округів визначено населені пункти Цюрупинськ, Каховка, Генічеськ (усі – Херсон. обл.), Якимівка (нині смт), Мелітополь (обидва – Запоріз. обл.), Джанкой, Євпаторія, Курман-Кемельчі (нині смт Красногвардійське), Ічки (нині смт Совєтський), Судак, Керч, Ялта (нині усі – АР Крим), Сімферополь, Севастополь. У Мелітополі, Сімферополі, Керчі та Севастополі мали бути створені міські комісаріати, кер. яких користувалися б правами окруж. комісарів.
Однак фактично «К.» Г. о. остаточно так і не сформовано, оскільки до літа 1942 його тер. залишалася ближнім тилом військ вермахту. А. Фрауенфельд до обов’язків ген. комісара зміг приступити тільки 1 вересня 1942 і лише на частині тер. ген. округу: 9 округів Криму так і не перейшли під його юрисдикцію, тер. п-ова залишалася під подвій. упр. – цивіл. (номінально) і військ. (фактично). У зв’язку з цим адм. центр ген. округу перенесено у Мелітополь, а сама адм. одиниця отримала назву ген. округ «Таврія». Упродовж усього періоду окупації реал. влада на Крим. п-ові належала командувачеві місц. частин вермахту, підпорядк. командувачеві групою армій «А» (від квітня 1944 – група армій «Пд. Україна»). Ними були: генерал піхоти Ф. Маттенклотт (серпень 1942 – квітень 1943), генерал піхоти Х. Аулеб (квітень–липень 1943), генерал-майор Ф. Кехлінґ (липень–листопад 1943), генерал-полковник Е. Йенеке (листопад 1943 – травень 1944), генерал піхоти К. Альмендінґер (травень 1944). З метою здійснення необхід. влад. функцій при командувачі військами вермахту в Криму створ. штаб, що складався з кількох відділів, гол. серед яких – оператив. (1-й), розвідув. (2-й) і адм. (7-й). Оператив. відділ займався упр. усіма військами окупац. угруповання на п-ові (нім., румун. і словац. польові частини та з’єднання), розвідув. опікувався підрозділами абверу (нім. військ. розвідки), адм. – військ.-адм. органами, які поділяли на польові і місц. комендатури, наділені усією повнотою влади на закріпленій за ними території.
Польові комендатури створювали зазвичай у межах 1–2 р-нів. Їм підпорядк. місц. комендатури – у містах, рай. центрах, великих вузлах залізнич. і шосей. доріг та місцях дислокації військ. гарнізонів. Усі комендатури виконували охоронну (забезпечення спокою в окупов. р-нах, охорона тилів вермахту) та управлін. (створення органів місц. упр., контроль за ними, мобілізація резервів для ведення війни) функції. До кожної комендатури прикріплювали підрозділи армій. служби порядку – таєм. польової поліції та польової жандармерії (виконували в зоні юрисдикції військ. адміністрації відповідно слідчі та карал. функції). Загалом 1941–44 у Криму функціонувало 4 польові і 23 місц. комендатури. У липні–листопаді 1943 на тер. Криму діяла ще одна адм. служба, сформов. на поч. боїв за Таман. п-ів для охорони тилу військ, що вели воєнні дії. Окрім зайнятої німцями частини тер. Кубані, її влада розповсюджувалася також і на Керчен. п-ів. Військ. адміністрацію тут очолював командувач військ вермахту Керчен. дороги генерал-лейтенант В. Лухт. Його владні повноваження не залежали від військ. адміністрації на решті тер. Криму і мали такий само статус. У листопаді–грудні 1943, після евакуації Кубан. плацдарму та звільнення військами рад. армії Керчен. п-ова, посаду командувача військ вермахту Керчен. дороги ліквідовано, а персонал відповід. адміністрації переведено в ін. подібні структури. З часом кожна з гілок окупац. адміністрації почала залучати до співпраці насел. Криму.
Відразу ж після встановлення на тій чи ін. тер. нім. військ. або цивіл. адміністрації там створювали органи т. зв. місц. самоврядування – сільс., рай. і міські управління. Їх очолювали відповідно старости, нач. рай. і міських упр., підпорядк. нім. чиновникам (окруж. або міським комісарам). Коли органи самоврядування створювали у зоні дії військ. адміністрації, їхніх кер. підпорядковували шефам польових або місц. комендатур. При цьому органи місц. самоврядування повністю позбавлено політ. прав. Для налагодження системи адм. упр. у Криму активно використовували фактор багатонац. складу місц. населення. Паралельно з влад. органами самоврядування виникали представниц. органи – нац. комітети. 1941–42 на п-ові з’явилися татар., вірм., болгар., укр. й ін. комітети. Через них нац. групи могли обстоювати перед окупац. владою свої культурні, реліг. та екон. інтереси. У свою чергу окупац. влада використовувала нац. комітети у влас. інтересах, оскільки їхню діяльність повністю контролювала поліція безпеки і СД (Гол. упр. імпер. безпеки Німеччини). Фінансування органів місц. самоврядування відбувалося за рахунок зібраних із насел. податків. Очолити органи місц. самоврядування міг представник будь-якої нац. групи, яка населяла відповідну територію.
Нац. комітети утримували виключно на кошти від діяльності підвідом. культур. установ (зокрема театрів і муз. ансамблів), а також за рахунок добровіл. пожертвувань. Займатися будь-якою підприємн. діяльністю чл. комітетів заборонено. Найбільші повноваження отримали від німців татар. нац. комітети. Незважаючи на повну заборону політ. діяльності, лідери кримськотатар. націоналістів вели з окупац. владою переговори про проголошення в Криму татар. держави й організацію влас. нац. армії. У січні 1944 генерал-полковник Е. Йенеке наказав розпочати підготовку до створення в Криму місц. земел. уряду. Він мав складатися з представників 3-х осн. національностей, які населяли п-ів: росіян, українців і татар. Основа уряду – органи місц. самоврядування і деякі нац. комітети. До компетенції земел. уряду (при заг. нагляді з боку нім. військ. адміністрації) планувалося передати: адм. керівництво органами цивіл. влади, командування частинами допоміж. поліції, доброчинність і судочинство, питання релігії та освіти. До березня 1944 всю місц. адміністрацію загалом переформовано згідно з цим планом. Однак земел. уряд так і не приступив до роботи, оскільки у квітні–травні 1944 Крим повністю звільнено частинами рад. армії.
Літ.: G. Tessin. Verbände und Truppen der deutschen Wehrmacht und Waffen-SS im Zweiten Weltkrieg 1939–1945. Bd. 1. Osnabrück, 1977; N. Kunz. Die Krim unter deutscher Herrschaft (1941–1944). Germanisierungsutopie und Besatzungsrealität. Darmstadt, 2005; Романько О. В. Крым, 1941–1944: Оккупация и коллаборационизм: Сб. ст. и мат. Сф., 2005; Його ж. Органы управления на оккупированной территории Крыма (1941–1944) // Сторінки воєн. історії України: Зб. наук. ст. Вип. 10, ч. 1. К., 2006; Його ж. Немецкая оккупационная группировка и силовые структуры на территории Крыма (1941–1944): организация, структура, численность // Истор. наследие Крыма. 2006. № 12–13; Його ж. Крым под пятой Гитлера. Москва, 2011.
Національний рух кримських татар в роки Другої світової війни
Військ.-політ. керівництво нацист. Німеччини не мало чіткого плану щодо майбут. статусу Крим. п-ова: існувало кілька проектів, які передбачали його приєднання до «васал. України» або перетворення на частину «Третього райху», але з особл. статусом «нім. Ґібралтару». У другому проекті Крим мав бути повністю очищений від місц. насел. і заселений німцями з Трансністрії, Тироля й Палестини.
Ці плани ухвалювали і знову змінювали впродовж окупації п-ова, але вони так і не стали реальністю, проте навіть у незавершеному стані значно впливали на кримськотатар. нац. рух. Наприкінці грудня 1941 у Бахчисараї створ. т. зв. мусульман. комітет на чолі з колиш. чл. кримськотатар. партії Міллі-Фірка Дж. Абдурешидовим. Через кілька днів комітет переїхав до Сімферополя. За задумом його засновників, ця установа мала представляти всіх крим. татар і керувати всіма сферами їхнього життя. Сімфероп. мусульман. комітет складався з 18-ти осіб: президента, 2-х заст. і 15-ти чл., кожен з яких відповідав за певну сферу діяльності. Член комітету затверджували нач. поліції безпеки і СД (Гол. упр. імпер. безпеки Німеччини) «К.» Г. о. Гол. мета діяльності – сприяння нім. окупац. адміністрації. Вирішенням конкрет. питань займалися відповідні відділи: по боротьбі з рад. партизанами, з комплектування добровол. формувань, із надання допомоги сім’ям добровольців, пропаганди й агітації (при цьому відділі перебувала ред. г. «Azat Kirim» – гол. друк. органу мусульман. комітетів), релігії. У січні–березні 1942 подібні комітети створ. в Алушті, Бахчисараї, Євпаторії, Карасубазарі (нині Білогірськ), Старому Криму, Судаку і Ялті. Місц. мусульман. комітети мали таку саму структуру й у своїх діях неофіційно керувалися вказівками столич. комітету.
Окупац. адміністрація суворо заборонила мусульман. комітетам вести будь-яку політ. діяльність, проте лідери кримськотатар. націоналістів не полишали надії отримати ширші повноваження. Боротьба за поширення повноважень мала два етапи, які за місцем дії умовно називають крим. (тривав до квітня–травня 1944) і нім. (літо 1944 – весна 1945). У квітні 1942 Дж. Абдурешидов, І. Керменчикли, Гж. Аппаз та ін. розробили новий статут і програму діяльності Сімфероп. мусульман. комітету, що передбачали у кінц. підсумку створення Кримськотатар. держави під протекторатом Німеччини (документи подано на розгляд до мін-ва у справах окупов. сх. областей). Після негатив. реакції окупантів кер. руху поділилися на 2 угруповання: колабораціоністів (див. Колабораціонізм), роль яких зведено до звич. посібництва нім. адміністрації, і прихильників «третьої сили», які відтепер вважали своїм ворогом не тільки сталінізм, а й гітлеризм. Перших очолив Дж. Абдурешидов, діяльність їхніх опонентів – один із лідерів нац. руху 1917–20 А. Озенбашли.
Свої погляди на програму співпраці з Німеччиною він відобразив у меморандумі, написаному в листопаді 1942. Хоча цей документ був поміркованішим за поперед., окупац. влада не надіслала його до Берліна. Боротьба між угрупованнями нац. руху тривала з перемін. успіхом ще рік. У листопаді 1943 прихильники «третьої сили» зазнали поразки, а їхній лідер, побоюючись репресій, виїхав до Румунії. Мусульман. комітети припинили політ. активність, їхню діяльність зведено до вирішення госп. і добродійн. питань. Другий етап боротьби за політ. права (літо 1944 – весна 1945) пов’яз. з ім’ям Е. Киримала – емігранта з СРСР, який від 1932 мешкав у Туреччині. У грудні 1941 він і М. Улькюсаль (емігрант із Румунії) за підтримки нім. посла в Туреччині Ф. фон Папена прибули до Берліна, де спробували вступити в переговори з представниками нім. політ. кер-ва. У ході зустрічей вони висловили побажання отримати гарантії щодо майбут. незалежності Криму і попросили допустити їх у табори для військовополонених на тер. Пд. України і Криму, де утримували крим. татар. Розмови про незалежність Криму німці залишили без коментарів, відвідати табори не дозволили під приводом карантину. Однак цим емігрантам вдалося залишитися в Німеччині та закласти тут підґрунтя для майбут. кримськотатар. представництва (навесні 1942 з Е. Кирималом уже працювало 12 осіб).
У липні 1942 ген. комісар «К.» Г. о. А. Фрауенфельд повідомив Е. Киримала про те, що уряд Німеччини визнає його штаб повноваж. представництвом крим. татар, але тільки в екон. і гуманітар. сферах. У листопаді 1942 Е. Киримал отримав дозвіл приїхати до Криму. Гол. мета візиту – зустріч із представниками місц. кримськотатар. громадськості. 16 грудня берлін. делегація провела спільне засідання з чл. Сімфероп. мусульман. комітету. Е. Киримал і А.-Х. Баліч інформували про роботу свого представництва актив комітету, який схвалив діяльність берлін. штабу, визнав його керівну роль і обрав до свого складу обох доповідачів. У січні 1943 штаб Е. Киримала визнаний мін-вом у справах окупов. сх. областей єдиним представником інтересів кримськотатар. народу і почав офіційно називатися Кримськотатар. нац. центром. У листопаді 1943 при цьому мін-ві виник кримськотатар. відділ, який мав давати вказівки Е. Кирималу та його людям. Навесні 1944 Кримськотатар. нац. центр взяв активну участь у порятунку чл. мусульман. комітетів.
Йому вдалося евакуювати 60 осіб, ще бл. 2-х тис. (переважно кадри поліцей. формувань) вивезено морем на поч. боїв за Крим. Восени 1944 Е. Киримал залишився єдиним лідером кримськотатар. нац. руху, якого визнавала Німеччина, але фактично він уже нікого не представляв (на той час Крим був звільнений рад. армією). Та навіть у таких умовах ключовим пунктом його програми залишалося досягнення незалежності Криму в межах п-ова. У листопаді 1944 така позиція спричинила конфлікт із генералом А. Власовим, оскільки Кримськотатар. нац. центр Е. Киримала відмовився приєднуватися до Комітету визволення народів Росії. Натомість Е. Киримал активно пропагував ідею «тюрк. єдності» – крим. татари не тільки повинні отримати незалежність, а й відчути себе частиною «єдиного тюрк. світу». З цими ідеями він виступав на сторінках г. «Kirim», перший номер якої вийшов у Берліні 25 листопада 1944. Е. Киримал надавав допомогу під час створення бойової групи «Крим» Сх.-тюрк. з’єднання військ СС.
17 березня 1945 уряд Німеччини зробив офіц. заяву, в якій Кримськотатар. нац. центр визнавав єдиним представником кримськотатар. народу. Його головою залишався Е. Киримал, але склад повністю оновлено. Перший крок оновленого Кримськотатар. нац. центру в квітні 1945 – заява про те, що гол. політ. метою організації є боротьба за нац. і політ. звільнення крим. татар; проте в результаті військ. поразки Німеччини цей захід не мав ніяких наслідків.
З одного боку, кримськотатар. нац. рух у роки 2-ї світової війни був типовим проявом колабораціонізму; з ін. – до осені 1943 його підтримувала більшість татар. насел. Криму, завдяки чому окупац. адміністрації вдалося завербувати у поліцей. формування бл. 15 тис. осіб і фактично поставити на межу знищення рад. партизан. рух. Тільки корін. перелом на Сх. фронті і заг. розчарування нім. окупац. політикою призвели до того, що крим. татари знову почали підтримувати рад. владу. Історія взаємин нацист. військ.-політ. керівництва з представниками нац. руху крим. татар свідчить про те, що воно не розглядало їх як рівноправ. союзника. І мусульман. комітети на тер. п-ова, і Кримськотатар. нац. центр на тер. Німеччини нацисти використовували як інструмент окупації та пропаганди, за допомогою якого вони збиралися впливати на осн. масу татар. (і нетатар.) населення. Відомо, що на адресу окупац. адміністрації від деяких представників рай. мусульман. комітетів надходили пропозиції влаштувати етнічні чистки слов’ян. і грец. насел. Криму.
Ці пропозиції залишилися приват. ініціативою, оскільки зіткнення на нац. ґрунті не були потрібні ні німцям, ні більшості націоналістів. Однак зробивши крим. татар опорою свого режиму, окупанти протиставили їх решті нац. груп, що не могло не позначитися в майбутньому на системі міжнац. відносин у Криму. Надії кримськотатар. націоналістів на створення незалеж. держави та її невід’єм. атрибутів (парламент, уряд, армія) виявилися марними, а їхня діяльність слугувала виправданням депортації крим. татар сталін. режимом.
Літ.: E. Kirimal. Der nationale Kampf der Krimtürken mit besonderer Berücksichtung der Jahre 1917–1918. Emsdetten, 1952; P. von zur Mühlen. Zwischen Hakenkreuz und Sowjetstern: Der Nationalismus der sowjetischen Orientvülker im Zweiten Weltkrieg. Düsseldorf, 1971; Романько О. В. Крымско-татарская эмиграция в годы Второй мировой войны и ее сотрудничество с военно-политическим руководством Третьего рейха // Интеллектуал. 2007. № 6–7.
О. В. Романько
Рекомендована література
- G. Tessin. Verbände und Truppen der deutschen Wehrmacht und Waffen-SS im Zweiten Weltkrieg 1939–1945. Bd. 1. Osnabrück, 1977;
- N. Kunz. Die Krim unter deutscher Herrschaft (1941–1944). Germanisierungsutopie und Besatzungsrealität. Darmstadt, 2005;
- Романько О. В. Крым, 1941–1944: Оккупация и коллаборационизм: Сб. ст. и мат. Сф., 2005;
- Його ж. Органы управления на оккупированной территории Крыма (1941–1944) // Сторінки воєн. історії України: Зб. наук. ст. Вип. 10, ч. 1. К., 2006;
- Його ж. Немецкая оккупационная группировка и силовые структуры на территории Крыма (1941–1944): организация, структура, численность // Истор. наследие Крыма. 2006. № 12–13;
- Його ж. Крым под пятой Гитлера. Москва, 2011.
- E. Kirimal. Der nationale Kampf der Krimtürken mit besonderer Berücksichtung der Jahre 1917–1918. Emsdetten, 1952;
- P. von zur Mühlen. Zwischen Hakenkreuz und Sowjetstern: Der Nationalismus der sowjetischen Orientvülker im Zweiten Weltkrieg. Düsseldorf, 1971;
- Романько О. В. Крымско-татарская эмиграция в годы Второй мировой войны и ее сотрудничество с военно-политическим руководством Третьего рейха // Интеллектуал. 2007. № 6–7.