Кам’янська культура
КА́МʼЯНСЬКА КУЛЬТУ́РА — археологічна культура бронзового віку. Датована 19–16 ст. до н. е. Епонімна памʼятка — поселення Камʼянка побл. м. Керч АР Крим (неподалік від сучас. переправи через Керчен. протоку). Представлена не поодинокими невеликими стоянками, що характерно для спорідненої катакомбної культурно-історичної спільності в Криму, а порівняно щільно розміщеними примор. поселеннями (Юркіно I– IV, Глейки, Маяк I, II, Камʼянка, Кіммерік, Чауда, Чалки, Алчак, Меганом, Орджонікідзе та ін.); низкою степ. поселень побл. стародав. доріг та водних джерел (Єрофеєве, Ленінське, Горностаївка, Кірове, Слюсареве); невеликою кількістю стоянок, повʼязаних із сезон. відгін. скотарством (Бєлінське, Темір-гора, Зелений Яр, Бакси). Тер. поширення К. к. досить компактна (сх. і пд.-сх. р-ни Криму, ймовірно, р-н Севастополя), вона діаметрально протилежна традиц. центрам життєдіяльності катакомб. культурно-істор. спільності та багатоваликової (багатопружкової) кераміки культури. За щільністю й поширенням її можна порівняти з поселеннями Боспору антич. часу. Частина розкопаних поселень К. к. перекрита залишками антич. городищ. Особливості поховань К. к. остаточно не зʼясовані. Можливо, це безкурганні поховання у катакомбах із кромлехами (кільце з каменю навколо могили), розкопані на могильнику Штурмове побл. Севастополя (Г. Тощев, О. Савеля), та деякі підкурганні поховання з кромлехами на Керчен. п-ві (В. Отрощенко, О. Кислий). У 1930–40-х рр. необхідність виокремлення таких памʼяток у Криму в археол. культуру обстоювали П. Заболоцький, О. Бадер, О. Брюсов. Нині К. к. ідентифіковано як давню місц. культуру, що повʼязувала традиції насел. Криму, Подніпровʼя, Подоння, Пн. Кавказу, Пн.-Зх. Причорноморʼя та традиції мешканців більш далеких земель. Вона була важливою ланкою формування культури протокочовиків Стародав. світу — загалом відносно бідної матеріально (гіксоси, біблійні ібрі та ін.), проте пристосованої до потреб далеких походів. Так, на поселенні Камʼянка знайдено прадавній кістяний дископодіб. псалій (деталь кінської вузди у бойовому спорядженні), за формою аналог. псаліям із зони степів Євразії, а також із Мікен (Греція), Гази (Палестина) і Рас-Шамри (Сирія). Виявлено й артефакти мореплавання, зокрема на місці розкопок поселення Глейки I — маяк-кострище. Характер. особливістю К. к. на фоні тогочас. степ. культур є її привʼязка до доріг та водних (мор.) шляхів. Активно розвивалися землеробство і скотарство. У К. к. своєрідно поєдналися риси катакомб. культурно-істор. спільності, частково ямної культурно-історичної спільності та культури типу Глейки II, а також зʼявляються риси культури перехід. періоду багатоваликового стилю. Ліпний керам. посуд переважно круглобокий, горщики вертикал. пропорцій мають різко відхилений вінець, горщики горизонт. пропорцій бочкоподібні. Від знахідок культури багатоваликової кераміки керам. вироби К. к. відрізняються нечисленністю форм чітко зламаного профілю, бідністю орнаментації, наявністю підлощеної кераміки, оригінальністю (трансформація катакомб. горщиків), наявністю горщиків із внутр. виступом для утримання кришки. Носії К. к. зводили житла легкої конструкції та камʼяні з використанням дерева, будували потужні камʼяні стіни й еспланади на схилах. Конструктивні особливості споруд (Планерське I та ін.) свідчать про те, що їхні будівники були знайомі з технологією зведення потуж. фортифікац. укріплень. Генетичні звʼязки К. к. простежуються до культур ранньокатакомб. часу. В пізньокатакомб. період носії К. к. потрапили у коло відносин, що просторово охоплювали р-ни Близького Сходу. При цьому поселення Камʼянка, очевидно, відігравало роль своєрід. міжкультур. форпосту й перевалоч. пункту. З погляду істор. географії та теорії реконструкції середовищ, це поселення — зменшений аналог поселення Троя того ж часу: обидва розміщено на підвищеннях над древньою лукою побл. мор. протоки (Боспор Кіммерійський — Геллеспонт), поряд із ними були поселення-попередники (Глейки II — Карагач), джерела питної води та шляхи. Поява на поселеннях К. к. воїнів-колісничих, які використовували дисковидні псалії (20 — поч. 17 ст. до н. е.), засвідчує період її розквіту. Тривалий час К. к. співіснувала з катакомб. культурно-істор. спільністю та культурою багатоваликової кераміки. Її зникнення, ймовірно, повʼязане з порушенням традиц. актив. контактів через Керчен. протоку.