Розмір шрифту

A

Імамат

ІМАМА́Т — ін­ститут верховного керівництва в ісламі. Імам (з араб. — проводир) — голова мусульм. громади, наділений одночасно світською і духовною владою. Формува­н­ня вче­н­ня про І. повʼяз. із дис­путами щодо легітим. правона­ступництва влади після смерті пророка Мухам­меда (632). У суніт. традиції І. еволюціонував у концепцію халіфату, згідно з якою він є необхідним для закон. функціонува­н­ня влади. Імама (халіфа) — єдиного для всієї мусульм. умми — обирали або ж його при­значав попередник. Існува­н­ня кількох халіфів не допускалося. Традиційно в суніт. трактатах чітко роз­ділено І. перших чотирьох халіфів, яких ви­знають найбільш правильними послідовниками та на­ступниками пророка Мухам­меда, і пізніших халіфів, влада яких була ближчою до влади звичайних земних правителів. Офіційно І. у формі халіфату про­існував у мусульм. світі до 1924, коли його ліквідував М. К. Ататюрк. Від­міна халіфату ви­значила нову актуалізацію в сучас. іслам. богослов. та політ. думці пита­н­ня про пошуки нового єдиного імама, який би виконував функції обʼ­єд­на­н­ня іслам. світу й гаранта викона­н­ня волі Ал­лаха. Під­хід до ви­значе­н­ня ролі та важливості І. складає ключову різницю між сунізмом і шиїзмом. У шиїзмі І. більш значимий і прирівнюється до ін. на­станов самого Ал­лаха, які не можуть бути скасовані за бажа­н­ням людей. На від­міну від сунізму, імам у шиїзмі отримав дуже високий реліг. авторитет і символічне значе­н­ня непо­грішимого правителя, якого спрямовує Бог. Окрім того, І. у шиїзмі легітимно пере­дається лише в межах родини пророка Мухам­меда, а точніше — через нащадків четвертого правед. халіфа Алі та доньки пророка Фатіми. Від­повід­но, усіх суніт. халіфів, окрім Алі, шиїти не ви­знають легітимними. Після того, як 874 ланцюг наслідува­н­ня І. пере­рвався, в шиїзмі роз­робили містичну концепцію «прихованого імама», а функції реліг. авторитету серед шиїтів пере­брали вчені-богослови й право­знавці. Числен­ні сектант. роз­галуже­н­ня в шиїзмі при­звели до певних роз­біжностей у ро­зумін­ні І. шиїтами-двунадесятниками, ісмаїлітами, зайдітами та ін. групами. Так, зайдіти не ви­знають принципу наслідува­н­ня І. та без­грішності своїх імамів. На тер. сучас. Даге­стану й Чечні (РФ) існувало держ. утворе­н­ня Пн.-Кавказ. імамат (1829–59).

Літ.: M. Momen. An Introduction to Shiʼi Islam: the History and Doctrines of Twelver Shiʼism. Oxford, 1985; W. Madelung. Imama // The Encyclopaedia of Islam. Leiden, 1986. Vol. 3; J. Subhani. Doctrines of Shii Islam: a Compendium of Imami Beliefs And Practices. London, 2001.

Д. В. Шестопалець

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2011
Том ЕСУ:
11
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
13255
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
97
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 14
  • середня позиція у результатах пошуку: 9
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 9): 285.7% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Імамат / Д. В. Шестопалець // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2011. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-13255.

Imamat / D. V. Shestopalets // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2011. – Available at: https://esu.com.ua/article-13255.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору