Ждаха Амвросій Андрійович
ЖДА́ХА Амвросій Андрійович (справж. — Ждаха-Смаглій; 06 (18). 12. 1855, м. Очаків, нині Миколаївської обл. — 08. 09. 1927, Одеса) — графік та етнограф. Член Одеської товариства історії та старожитностей (1908), Товариства художників ім. К. Костанді (1924). Закінчив Одеську рисувальну школу (1881), навч. приватно у В. Ковальова. Опанував іконографічний метод вивчення памʼяток мистецтва академік Н. Кондакова. Працював креслярем у залізничних майстернях Одеси, 1876–1908 — у Земському банку Херсонської губ. 1908–10 — викладач малювання у Волинському єпархіальному жіночому училищі у м. Кременець (нині Тернопільської обл.). Від 1910 — в Одесі. У торговельно-промисловій школі (1921–24) та художньому інституті (1924–27) викладав курс історії українського мистецтва. Збирав етнографічні матеріали, писав пейзажі. Неперевершений ілюстратор народних пісень, художніх творів історичної тематики, видатний мініатюрист, один із реформаторів художнього оформлення української книги. Учасник мистецьких виставок від 1890. Працював 1893–1914 над акварельними ілюстраціями з народною орнаментикою (їм властива образність, ліризм, простота) до українських народних пісень, виданих у вигляді двох серій поштових листівок з нотами і рядками тексту (К., 1911–12; наклад 100 тисяч примірників; першу серію експонували 1912 в Берні на Міжнародній виставці поштових карток). 1894 відвідав батьківщину Т. Шевченка. Перший серед українських графіків 1896–1901 за розробленим планом наскрізно ілюстрував «Кобзар» Т. Шевченка. На основі українських стародруків розробив спеціальний шрифт, орнаменти, заставки, кінцівки, ініціали. На конкурс памʼятника Т. Шевченку у Києві підготував два проекти (відхилені за відсутністю моделі). З нагоди 100-річчя з дня народження поета для видавництва «Час» розробив обкладинку. Майстерно виконані ілюстрації Ж. відзначаються продуманістю, щирістю, реалізмом і національним колоритом. 1896 на замовлення Одеської громади до 35-ліття літературної діяльності Д. Мордовця виконав ювілейну адресу з мініатюрними акварельними малюнками до історичних творів письменника (окремі з них репродуковані при виданні поеми «Козаки та море», 1859), текст написав на зразок старих рукописів. 1899 для навчальних закладів створив «Пушкінський похвальний лист» із трьома портретами поета у різному віці, памʼятником і 15-ма мініатюрними ілюстраціями. Цього ж року отримав дві перші премії Імператорського товариства заохочення митців на конкурсі малюнків обкладинки петербурзького журналу «Искусство и художественная промышленность», другу премію конкурсу на художню заставку для цього видання; журі відзначило виразність шрифту. 1901 створив типову обкладинку для книжок «Благодійного товариства видання загальнокорисних і дешевих книг». 1908–16 ілюстрував Новий Заповіт (звернувся до національних традицій рукописної книги; понад 500 графічних аркушів відзначаються зображувальним фольклором у стилі модерну, декоративною вишуканістю). Малюнки Ж. на історичну тематику використав М. Грушевський («Про старі часи на Україні», С.-Петербург, 1904; «Ілюстрована історія України», К., 1912; «Як жив український народ», Царгород, 1915), М. Аркас («Історія України-Русі», С.-Петербург, 1908; Краків, 1912), Д. Дорошенко («Історія України з малюнками», Краків; Л., 1942; Нью-Йорк, 1957). Значне місце у творчості відвів ілюструванню казок, алегоричних творів, зокрема 27 ілюстрацій, обкладинка та віньєтки до збірки І. Липи «Казки» (1914). Ж. зробив кілька альбомів замальовок «Чоловічі типи і одяг», «Жіночі типи і одяг», «Орнаменти українських поливʼяних мисок», «Старовинна різьба українських возів і ярем», «Венгерські цигани», «Килим с. Нова Одеса Херсонської губернії», «Кахлі ХVІІІ століття» (усі — 1891–1914). Зібрав понад 200 малюнків писанок, 40 з яких репродуковано у журналі «Звезда» (1887, № 5). Глибокі знання регіональних особливостей одягу, домашніх ужиткових речей, обрядів і звичаїв використав при створенні малюнків «Сватання», «Ставлять гільце на столі», «Молоду покривають», «Останні весільні танці», якими проілюстровано етнографічну збірку «Українське весілля» (О., 1905, вип. 5). Із О. Сластьоном упорядкував серію альбомів «Українська народна творчість» (1912; «Килимарство», «Шитво і вишивки», «Гончарні вироби», «Вироби з дерева»). Уклав альбом «Меблі в українському стилі» (1919; малюнки 50-ти предметів для вітальні, кабінету, їдальні, спальні у стилі українського модерну). Під час подорожі по Дніпру замальовував церкви та монастирі («Вид Печерської лаври з південно-східного боку», «Медведівський монастир», обидва — 1901; «Очаківський Свято-Миколаївський собор», 1903). Для архітектора А. Тодорова і художника А. фон Менцеля робив креслення, акварелі іконостасів та храмів. У портретах подав психологічну характеристику та фізичну довершеність, благородство і душевну красу («М. Мазепа», 1898; «О. Пушкін», «Я. Сомко», обидва — 1899; «Дружина», 1903; «І. Вишневецький», «М. Залізняк», обидва — 1906; «У. Кармелюк», «Т. Шевченко», обидва — 1911). Єдина виставка ілюстрацій Ж. до творів Т. Шевченка відбулася 1921 в Одеській державній бібліотеці. Шевченкіану Ж. експонували у Києві (1990, 1995, 2000). У книжковій графіці виробив український варіант стилю модерн. Частину робіт Ж., які були у Харківській картинній галереї, спалили фашисти. Деякі роботи зберігаються у Державній науковій архітектурно-будівельній бібліотеці України (Київ), Одеського історично-краєзнавчого музею.
Додаткові відомості
- Основні твори
- акварелі — «Вид Кременецького замку вночі», «Річка Іква по дорозі до Почаєва», «Зимовий сонячний ранок» (усі — 1908–10); живопис — «Осінній прибій», «Осінь», «Морський прибій», «Морський вид» (усі — 1880–90); обкладинка та 5 ілюстрацій до книжково-журнального видання поеми «Іліада» Гомера (1880–92); серія ескізів українських історичних костюмів та народного одягу, декорації для прем’єри опери «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського (усі — 1883–84); обкладинка, заставка, орнаменти та ілюстрації до «Слова о полку Ігоревім» (1892–1904); ілюстрації — до роману «Чорна рада: Хроніка 1663» П. Куліша (1899, 17 аркушів; О., 1900–01; малюнок титульної сторінки був заборонений царською цензурою; ілюстрації репродуковано на листівках — 1910 в Одесі, 1911 — у Коломиї), збірки «Оповідання про Антона Головатого» М. Комарова (1901), «Оповідання про Богдана Хмельницького» (1904–05; обидві — С.-Петербург); оформлення збірки «Український співаник» (О., 1904–05); макети плакатів для видавництва Одеської споживспілки (1919–20).


