Кропивницький Марко Лукич
КРОПИВНИ́ЦЬКИЙ Марко Лукич (10(22). 05. 1840, с. Бежбайраки, нині Кропивницьке Новоукр. р-ну Кіровогр. обл. – 08(21). 04. 1910, похов. у Харкові) – драматург, актор, режисер, естрадний виконавець, композитор, хормейстер, театральний художник. Батько Олександри, Володимира та Ольги, дід Ігоря Кропивницьких. Закін. чотирикласну школу у м. Бобринець (нині Кіровогр. обл., 1856). У 1862–63 був вільним слухачем юрид. факультету Університету св. Володимира у Києві. 1863–71 працював на різних канцеляр. посадах у повіт. установах Бобринця та Єлисаветграда (нині Кіровоград), де брав участь в аматор. виставах. 1863 написав першу п’єсу «Микита Старостенко, або Незчуєшся, як лихо спобіжить» (1873 переробив її і вперше виставив під назвою «Дай серцеві волю, заведе у неволю»).
У листопаді 1871 дебютував як актор у ролі Стецька («Сватання на Гончарівці» Г. Квітки-Основ’яненка) на профес. сцені у Нар. театрі І. та Д. Моркових і М. Чернишова в Одесі, де став також реж. укр. вистав. У травні–серпні 1874 на чолі власної укр. трупи виступав у С.-Петербурзі. У квітні–жовтні 1875 – актор і реж. укр. – т. зв. тоді Руського нар. театру Товариства «Руська бесіда» у Галичині. У період заборони укр. театру (Емський указ) 1876–81 працював оперетк. актором рос. мандрів. труп, одну з яких очолював. Восени 1881, перетворивши рос. трупу Г. Ашкаренка у Кременчуці (нині Полтав. обл.) на укр., виступав із нею у Харкові (кін. 1881) та Києві (січень 1882), чим спричинив відновлення укр. театру в межах Рос. імперії. Восени 1882 в Єлисаветграді організував власну укр. антрепризу, з якою виступив з великим успіхом у Києві (1883 дир. цієї трупи став М. Старицький). 1883–85 ця трупа провела свої перші тріумф. гастролі в Одесі, Миколаєві, Єлисаветграді, Києві, Житомирі, Новочеркаську, Таганрозі, Воронежі (усі – Росія), Харкові, Кишиневі, де показала вистави п’єс укр. класиків – І. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка, Т. Шевченка і власних п’єс М. Кропивницького, М. Старицького та ін. Після цих виступів у Києві наприкінці 1883 нач. Київ. (Київ., Поділ. і Волин. губ.) і за сумісн. – Малорос. (Полтав. та Черніг. губ.) генерал-губернаторства О. Дрентельн категорично заборонив цій трупі виступати у межах 5-ти зазначених губерній (ця заборона тривала до 1893). У 1885 трупа М. Старицького розділилася на дві, одну з яких очолив К., з яким залишилося ядро його колиш. колективу (М. Заньковецька, М. Садовський, П. Саксаганський, згодом – І. Карпенко-Карий, Г. Затиркевич-Карпинська). К. здійснив 1886 спробу засвідчити С.-Петербургу та Москві відроджене укр. театр. мистецтво. Успіх гастролей був незвичайний. Різні соц. верстви С.-Петербурга сприйняли укр. вистави як вияв високого реаліст. мистецтва на тлі не лише тогочас. рос. театру.
Серед здивованих неймовір. визнанням укр. акторів була й родина імператора Олександра III, для якої було влаштовано спец. покази вистав. Із С.-Петербурга трупа К. переїхала 1887 до Москви, де мала не меншу популярність, восени 1887 повернулася знову до С.-Петербурга, а в січні 1888 – до Москви. Це не сподобалося імпер. владі, яка вбачала у виставах колективу К., як і згодом ін. укр. труп, вияви укр. сепаратизму, і від того часу театр. цензура «свирепствовала», розглядаючи тексти укр. п’єси, почалася довготривала система знущання над усіма п’єсами укр. драматургів і заборони окремих вистав. У тогочас. пресі з’явилися полярні оцінки діяльності трупи К. – від захоплення до заперечення. Були навіть спроби переманити провід. акторів трупи, передусім М. Заньковецьку, на імператор. сцену. Мист. перемогу укр. артистів визнали навіть найлютіші вороги українців, які не визнавали їх право на свою мову і культуру. В цьому полягало осн. значення героїч. вчинку К. Упродовж наступ. років очолював власні трупи з оновленими складами акторів (1888–93; 1894–1900), з якими він не менш вдало виступав не тільки на укр. етніч. території, зокрема і на Правобереж. Україні (1893 там відновлено право грати укр. вистави), а й на Дону (Ростов, Новочеркаськ), Кубані (Катеринодар, нині Краснодар), у Бесарабії (Кишинів), Москві, С.-Петербурзі, містах Центр. Росії (Курськ, Орел, Воронеж, Твер, Псков), на Пн. Кавказі і Закавказзі (Ставрополь, Владикавказ, Тифліс, нині Тбілісі, Батум, нині Батумі, Кутаїсі, Баку), у Криму (Сімферополь, Севастополь, Керч, Ялта), Білорусі (Мінськ, Гомель, Бобруйськ), на тер. Литви (Вільно, нині Вільнюс, Ковно, нині Каунас), Польщі (Варшава). 1900–03 очолював т. зв. об’єдн. трупу корифеїв укр. театру – «Малоруську трупу М. Л. Кропивницького під орудою М. К. Садовського і П. К. Саксаганського за участю М. К. Заньковецької», створ. на базі труп К. і П. Саксаганського. Тріумф. виступи цього колективу відбулися у Полтаві, Катеринославі (нині Дніпропетровськ), Миколаєві, Києві, Москві, Харкові, Одесі, Кишиневі, Житомирі.
У період 1882–1903 створив і поставив свої найкращі п’єси: «Доки сонце зійде, роса очі виїсть», «Глитай, або ж Павук», «По ревізії», «Дві сім’ї», «Зайдиголова», «Олеся», «Замулені джерела», «Перед волею», «Нашествіє варварів», «Супротивні течії», «Конон Блискавиченко», «Мамаша», в яких з реаліст. позицій відобразив підневіл. життя українського народу. Вийшовши 1903 з об’єдн. трупи, працював у менш відомій трупі Ф. Волика (до 1904), згодом на влас. х. Затишок побл. с. Сподобівка Куп’ян. пов. Харків. губ. (нині Шевченків. р-н Харків. обл.) і влас. квартирі у Харкові (1902–05). У 1908–10 за станом здоров’я періодично гастролював в укр. трупах Л. Сабініна, О. Суслова, Т. Колесниченка. В остан. період життя написав п’єси, які цар. цензура через волелюбні мотиви визнала непридат. для виставлення, а саме: «Розгардіяш», «Скрутна доба», а також п’єси «Старі сучки і молоді парості», «Зерно і полова», «Страчена сила», які познач. новими політ. ідеями, спричиненими рев. подіями 1905–07 у Росії та віяннями нової європ. естет. системи, нац.-патріот. мотивами, зумовленими активізацією укр. рев. сил, зокрема заснуванням РУП у Харкові (1900). Усього К. написав 41 п’єсу. Серед них є десять інсценізацій і переробок творів І. Котляревського, Т. Шевченка, М. Гоголя та ін. Велике пізнавал. значення мають мемуари К. та його епістолярна спадщина. На жаль, весь його архів згорів 1917 на х.
Затишок. К. був визнаний сучасниками як найбільший укр. актор, який успадкував реформатор. принципи реаліст. гри від М. Щепкіна і К. Соленика, він створив ніким не перевершені сценічні образи у влас. виставах, п’єсах І. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка, Т. Шевченка, які вже були класиками, у виставах видат. сучасників М. Старицького, І. Карпенка-Карого та ін. Він був переконаний, що осн. місце в театрі посідає актор. Глибоке розуміння сутності актор. творчості забезпечило К. успіхи в режисер. діяльності: його визнано і в Україні, і в С.-Петербурзі та Москві одним із творців мистецтва режисури в новіт. укр. театрі, якої бракувало на імператор. сценах; він випередив деякі реформатор. принципи у режисер. діяльності засн. МХАТу К. Станіславського. К. утвердив в Україні реаліст. театр, ідентифікуючи його досягнення з найвищими здобутками тогочас. зх.-європ. і рос. театрів, узагальнив поперед. досвід становлення режисер. майстерності, підніс режисуру як один з вирішал. компонентів театр. мистецтва. Своїми заслугами в утвердженні укр. профес. театру після тривалої перерви його діяльності в Рос. імперії набув слави «батька укр. театру» і першого серед плеяди корифеїв укр. сцени. Повертаючись із одес. гастролей, помер у потязі Харків.-Микол. залізниці.
Тв.: Повний збірник творів М. Кропивницького: У 3 т. Х., 1895–1903; Твори: У 7 т. Х.; К., 1929–31; Твори: У 6 т. К., 1958–60; Музичні твори: У 3 т. К., 1977; рос. перекл. – Пьесы. Москва; Ленинград, 1960.
Літ.: Корифеи украинской сцены. К., 1901; Рулін П. Життя і творчість М. Л. Кропивницького // Кропивницький М. Твори. К., 1929. Т. 1; Кропивницький Марко Лукич. Збірник статей, спогадів і матеріалів. К., 1955; Йосипенко М. Марко Лукич Кропивницький. К., 1958; Український драматичний театр: Нариси історії: У 2 т. К., 1967. Т. 1; Кропивницький В. М. Із сімейної хроніки Марка Кропивницького (Спогади про батька). К., 1968; Киричок П. Марко Кропивницький. Життя і творчість. К., 1968; Спогади про Марка Кропивницького. К., 1990; Новиков А. Художній універсум М. Кропивницького. Х., 2006; Піскун І. М. Л. Кропивницький – організатор, режисер, актор українського театру. К., 2008; Пилипчук Р. Я. Марко Кропивницький і питання про початок українського професіонального театру // Наук. вісн. Київ. університету театру, кіно і телебачення. К., 2011. Вип. 8.
Р. Я. Пилипчук
Основні твори
Повний збірник творів М. Кропивницького: У 3 т. Х., 1895–1903; Твори: У 7 т. Х.; К., 1929–31; Твори: У 6 т. К., 1958–60; Музичні твори: У 3 т. К., 1977; рос. перекл. – Пьесы. Москва; Ленинград, 1960.
Рекомендована література
- Корифеи украинской сцены. К., 1901;
- Рулін П. Життя і творчість М. Л. Кропивницького // Кропивницький М. Твори. К., 1929. Т. 1;
- Кропивницький Марко Лукич. Збірник статей, спогадів і матеріалів. К., 1955;
- Йосипенко М. Марко Лукич Кропивницький. К., 1958;
- Український драматичний театр: Нариси історії: У 2 т. К., 1967. Т. 1;
- Кропивницький В. М. Із сімейної хроніки Марка Кропивницького (Спогади про батька). К., 1968;
- Киричок П. Марко Кропивницький. Життя і творчість. К., 1968;
- Спогади про Марка Кропивницького. К., 1990;
- Новиков А. Художній універсум М. Кропивницького. Х., 2006;
- Піскун І. М. Л. Кропивницький – організатор, режисер, актор українського театру. К., 2008;
- Пилипчук Р. Я. Марко Кропивницький і питання про початок українського професіонального театру // Наук. вісн. Київ. університету театру, кіно і телебачення. К., 2011. Вип. 8.