Розмір шрифту

A

Горлівський машинобудівник

«ГО́РЛІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИ́К» — під­приємство вугільного машинобудува­н­ня. Засн. 1895 франко-бельг. АТ у м-ку Горлівка (нині місто Донец. обл.) як завод з ремонту шахт. устаткува­н­ня. Складався з 5-ти невеликих цехів, у яких працювало 100 робітників. Згодом на під­приємстві роз­почали виробництво парових насосів і котлів, ко­прових шківів, повітродувних і вуглепід­йомних машин; кількість робітників зросла до 800 осіб, а продукція стала ві­дома за межами Донбасу. Протягом 1905–10 завод по­ступово занепав. 1914 його викупив власник Микол. суднобуд. верфей Бек­кер. Артилер. завод Бек­кера і К° (так еволюціонувала назва) до літа 1917 випускав гранати, корпуси і запали до снарядів. 1923 завод випустив перший водо­провід. насос потуж. 100 м3/год. під торг. маркою «Горлів. маш.-буд. завод». Від 1924 — у під­порядкуван­ні тресту «Донвугі­л­ля». Підпр-во зайняло у галузі створе­н­ня та освоє­н­ня виробництва вугіл. техніки й ін. гірн.-шахт. устаткува­н­ня провід­ні позиції. 1928 тут роз­почато виготовле­н­ня вруб. машин. У 1935–39 винахідник О. Бахмутський створив серію перших у світі вугіл. комбайнів Б-1, Б-3, Б-4, які видобували до 25-ти т вугі­л­ля за зміну та замінили ручну працю з від­бою і навале­н­ня вугі­л­ля. У екс­перим. цеху під­приємства на базі потуж. врубівки ГМА створ. комбайн Б-9-39, яким закладено основи роз­витку широкозахоплювал. техніки. Згодом завод налагодив також випуск від­центр. помп, ком­пресорів, шахт. вагонеток, виконував замовле­н­ня з виготовле­н­ня деталей металокон­струкцій для будівництва провід. під­приємств СРСР. Під час нім.-фашист. окупації Горлівки завод еваку­йовано у м. Копєйськ (Челябін. обл., РФ). 1945 завод був практично від­будований і у звʼязку з 50-річ­чям та за значні успіхи у роз­витку вугіл. машинобудува­н­ня нагородж. орденом Трудового Червоного Прапора. У 1950–60-х рр. на «Г. м.» роз­роблено оригінал. гід­про­приводи Г-404, Г-406, які до­зволили вирішити складне кон­структор. зав­да­н­ня — вільного і до­статньо швидкого пере­міще­н­ня комбайна у забої та проводити ви­йма­н­ня вугі­л­ля не цикліч. методом, а поточним; у 1970–80-х рр. налагоджено випуск вугіл. комбайнів із без­ланцюг. і винесеними системами подачі на основі гідравліч. і елекрич. приводів (2К-52, 1К-101, К-103, КА-80, КШ-1КГ, МК-67), стругових установок, наріз. комплексів, гезенко-прохід. машин, лебідок, емульсій. насосів; на­прикінці 1980-х рр. — типового ряду уніфіков. комбайнів РКУ-10 і РКУ-13; у 1990-х рр. спільно з НДІ «Донгі­провуглемаш» освоєно виробництво прохідниц. комбайнів для екс­плуатації у широкому діапазоні гірничо-геологічних умов (КПЛ, КПА, КПД). У 1975–83 на базі подетал. спеціалізації цехів і ділянок виробництва здійснені роботи з технол. пере­озброє­н­ня і рекон­струкції механо­складал. виробництва шляхом широкого за­стосува­н­ня спеціаліз. агрегат. вер­статів і вер­статів з ЧПУ. На між­нар. ви­ставках у Брюс­селі (1958) і Ляйпцизі (Німеч­чина, 1965) комбайни «Донбас» та «УКР» від­значені золотою і срібною медалями. За створе­н­ня комбайна «Донбас» дир. заводу І. Катеринич, кон­структори В. Хорін і А. Сукач удостоєні Держ. премії СРСР. Від 2001 — ЗАТ із сучас. на­звою, під­порядк. торг.-пром. компанії «Укрвуглемаш». Загалом за весь час роботи під­приємство виготовило понад 40 тис. комбайнів, із за­стосува­н­ням яких видобуто бл. 8 млрд т вугі­л­ля. «Г. м.» під­тримує соц. сферу, приділяє увагу культур. заходам, комплексу спорт.-оздоров. роботи. Ген. дир. — Ю. Реков (від 2004).

О. В. Косяченко

Додаткові відомості

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
6
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Підприємcтва
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
31313
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
213
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 2
  • середня позиція у результатах пошуку: 8
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 8):
Бібліографічний опис:

Горлівський машинобудівник / О. В. Косяченко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2006, оновл. 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-31313.

Horlivskyi mashynobudivnyk / O. V. Kosiachenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2006, upd. 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-31313.

Завантажити бібліографічний опис

Дружківський машинобудівний завод
Підприємcтва  |  Том 8  |  2008
С. В. Кривоносова, Г. А. Лупета
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору