Господарська система
ГОСПОДА́РСЬКА СИСТЕ́МА — відносно відокремлений комплекс (група) економічно та юридично повʼязаних між собою субʼєктів господарської діяльності. У теорії права Г. с. розглядається як госп. комплекс, до складу якого входять підприємства, організації та орган госп. керівництва (центр системи). Ланки Г. с. (її підсистеми) зберігають статус самост. субʼєктів господарювання. Вона становить не тільки екон., а й правову єдність. Погляд на Г. с. як правову категорію, що відрізняється від господарського обʼєднання та підприємства, склався у юрид. науці стосовно структури госп. відносин у централізовано керованій плановій економіці. Однак аналог. або схожі системи функціонують і в умовах змішаної економіки, віддзеркалюючи високий рівень усуспільнення виробництва у сучас. світі (фінанс.-пром. групи, транснац. корпорації та ін.).
Існують різні погляди щодо питання, хто є субʼєктом права — система чи її центр, однак навіть при невизнанні за Г. с. властивостей субʼєкта права вона все ж створює певні правові звʼязки між своїми ланками (підсистемами). Розуміння Г. с. у заг.-теор. і правовому значеннях різне. Теоретично нею є госп. обʼєднання, підприємство і кожна із його структур. одиниць (підрозділів); у правовому розумінні — система верх. рівня (суперобʼєднання, суперкорпорації). У централізовано керованій плановій економіці як Г. с. верх. рівня діють заг.-держ. галуз. системи, координуючими центрами яких є госп. мін-ва або регіон. міжгалуз. системи. Зокрема 1957–65 в Україні такими органами були ради нар. господарства екон. р-нів (раднаргоспи), нині функціонують регіон. Г. с., очолювані облдержадміністраціями чи адміністраціями великих міст. Вищезгадані системи є підрозділами першого порядку нар.-госп. комплексу в цілому; госп. обʼєднання відіграють роль підрозділу другого порядку — проміж. системи, керів. орган якої призначається центром системи верх. рівня або обирається представниками підприємств — чл. обʼєднання. Підпр-во також є госп. підсистемою, але вже первин. (базового) рівня, що безпосередньо здійснює виготовлення продукції, виконання робіт, надання послуг. Усі згадані підсистеми — субʼєкти господарювання. Їх правовий статус, поряд з певними госп. правами та обовʼязками, включає права, якими володіє юрид. особа. У складі підприємств і обʼєднань можуть бути утворені структурні одиниці (підрозділи), що також відіграють роль субʼєктів господарювання, але не мають прав юрид. особи.
Нині Г. с. (підсистеми), як правило, позначають терміном «госп. структура», що підкреслює спільну рису перелічених видів Г. с. і вживається у тих випадках, коли наявні юрид. відмінності між ними не мають практич. значення. Формування в Україні змішаної економіки призвело до виникнення госп. структур, які за всіма ознаками не відповідають триланк. схемі централізовано керованої планової економіки, але ця схема діє як у держ. і комунал. секторах нар. господарства, так і у великих обʼєднаннях нових типів (концернах, холдингах, фінанс.-пром. групах, транснац. корпораціях тощо). Вона зберігається і у тих країнах, де застосовують модель централізовано керованої економіки. Водночас більшість нових фірм діють як Г. с. (структури), що займають в екон. і правових відносинах місце, аналог. місцю підприємства як базової ланки всієї нар.-госп. системи. Див. також Господарське товариство.