Господарські об’єднання
ГОСПОДА́РСЬКІ ОБʼЄ́ДНАННЯ — сукупність самостійних субʼєктів господарювання (підприємств, господарських товариств тощо), які обʼєднують виробничу, наукову, комерційну та іншу господарську діяльність для захисту спільних інтересів, координації зусиль у розвʼязанні складних технічних, технологічних, фінансових, соціально-економічних проблем, реалізації цільових програм і проектів інвестиційного, науково-технічного чи екологічного характеру. Відповідно до законодавства України, Г. о. формуються добровільно на основі договору або створюються за рішенням власника (уповноваженого держ. органу) з урахуванням вимог антимонопол. законодавства. У госп. практиці можуть створюватися і функціонувати асоціації, комбінати, концерни, корпорації, пром.-фінанс. групи, союзи, трести, холдинги, консорціуми, пароплавства, залізниці, держ. та ін. обʼєднання. Залежно від характеру взаємин між обʼєднанням та його чл., розрізняють Г. о. координац. і субординац. типів. Перші займаються координацією осн. госп. діяльності чл. Г. о. і можуть виконувати одну або кілька вироб.-госп. й управлін. функцій щодо них (асоц., союзи, корпорації, пром.-фінанс. групи тощо); другі спеціалізуються на упр. діяльністю підприємств, що входять до складу Г. о., залежно від субординац. характеру звʼязків у ньому на підставі фінанс. залежності чи договору про централізацію знач. частини управлін. функцій (холдинги, концерни та ін.). За ступенем майнової відокремленості підприємств, що входять до складу обʼєднаної володінням акцій (паїв) чи договором господарської системи, виділяють Г. о. самостій. підприємств, які володіють відокремленим майном, і Г. о., що мають структуру холдингу. Гол. ознакою класифікації Г. о. першої групи є різний ступінь централізації упр. в окремих їх видах: асоц. (не втручається у вироб. і комерц. діяльність чл. обʼєднання); корпорація (здійснює делеговані їй деякі повноваження централізов. регулювання їхньої діяльності); концерн (спеціалізується на упр. централізов. вироб.-госп. діяльністю); держ. обʼєднання (комбінат, трест) — спеціалізуються на упр. діяльністю держ. підприємств на основі широких повноважень, переданих уповноваженими держ. органами. Ін. Г. о. класифікують у самост. види за побіч. ознаками екон.-правового характеру (особливості організац.-екон. інтеграції у консорціумах, синдикатах та ін.).
Інтереси Г. о. як сукупності госп. субʼєктів представляє центр. госп. організація, створювана його засн. на засадах підприємства. Рішенням засн. виконання функцій Г. о. може бути покладене на одного з його чл. Обʼєднання в особі центр. госп. організації за рішенням засн. наділяється спец. управлін. (координац.) компетенцією щодо його чл., а за законом набуває заг. правоздатності субʼєкта колектив. підприємництва, якщо ін. не передбачене його установ. документами. Згідно із законодавством, чл. Г. о. зберігають свою організац. самостійність. Порядок майнових відносин у Г. о. встановлюють його засн. Майно, добровільно передане Г. о. підприємствами, зокрема майно держ. підприємств, яким вони мають право самостійно розпоряджатися, а також набуте у ході госп. діяльності та на ін. підставах, не заборонених законом, є колектив. власністю Г. о. Майно держ. обʼєднань залишається у держ. власності, якщо ін. не передбачене установ. документами. Частина прибутку підприємств, що входять до складу держ. обʼєднання, може вилучатися для створення спіл. фондів розвитку вироб. і соц. інфраструктури. Г. о. не відповідає за зобовʼязаннями держави, а держава — за зобовʼязаннями Г. о. Обʼєднання не відповідає також за зобовʼязаннями своїх чл., а вони — за зобовʼязаннями Г. о., якщо ін. не передбачене установ. документами обʼєднання. Упр. у добровіл. Г. о. будується на принципах колегіальності, створення представниц. і незалеж. контрол. органів, розподілу нормотвор., виконав. та контрол. компетенції між різними його органами й верховенства заг. зборів його чл., а у Г. о., створ. у директив. порядку, — на принципах самоврядування держ. підприємств, поєднання колегіальності та єдиноначальності у кер-ві діяльністю Г. о. і його чл. Принципами упр. у Г. о., що мають структуру холдингу, є неучасть дочір. підприємств у вирішенні стратег. питань розвитку холдинг. компанії та вирішал. вплив останньої на відповідні рішення дочір. підприємства завдяки володінню більшістю голосів на заг. зборах. Член Г. о. можуть вийти з його складу у порядку, встановленому установ. документами, зі збереженням взаєм. зобовʼязань. Ліквідація і реорганізація Г. о. здійснюються за рішенням засн. або на ін. підставах, передбачених законодавством.