Конформізм соціальний
КОНФОРМІ́ЗМ СОЦІА́ЛЬНИЙ — некритичне сприйняття і наслідування думкам, стандартам, стереотипам масової свідомості, традиціям, авторитетам, принципам, установкам, що панують у певному суспільстві чи групі. К. с. розглядають як тип поведінки, що відповідає нормам групи чи суспільства і є протилеж. девіації, життєву позицію (безініціативність, індиферентність), форми соц. інтеграції, самовизначення, життєдіяльності (пристосуванство); вид внутр.-колектив. відносин (толерантність), форму адаптації (прийняття стандартів мислення та поведінки), тип колектив. солідарності (схожість індивідів, однаковість виконуваних сусп. функцій, поглинання особистості колективом).
Прояви та особливості К. с. досліджували С.-Е. Аш, В. Райх, З. Фройд, Е. Фромм, Т. Адорно, Г. Маркузе та ін. С.-Е. Аш довів, що К. зумовлений індивід.-психол. особливостями, мікросоц. характеристиками індивіда (його статусом і роллю в групі), ситуац. характеристиками, а також статтю та віком. З. Фройд вивчав такі механізми формування К. с., як насилля, залякування, нац. і соц. нарцисизм, ідентифікація з вождем або правлячими групами, сексуал. стримання тощо. Е. Фромм вважав К. с. автомат. механізмом, притаман. більшості нормал. індивідів у сучас. суспільстві: людина припиняє бути сама собою, повністю засвоює той тип особистості, який їй пропонують моделі культури, стає такою, як інші, та якою її очікують побачити (протиріччя між «Я» та світом зникають, а разом із ними — свідомий страх самотності й безсилля). Т. Адорно розглядав К. с. як шлях до перевтілення в авторитарну особистість, що є опорою фашист. режимів, Г. Маркузе запровадив у обіг конформіст. тип т. зв. одномір. людини, притаман. сучас. індустр. (споживац.) суспільству. Представники структурно-функціонал. теорії К. с. (Р. Мертон, Т. Парсонс) вважали його передумовою згоди в соц. системі та її сталості. Так, Р. Мертон називав конформізмом поведінку, яка передбачає згоду індивідів із суспільно значимими цілями і засобами їхнього досягнення, єдиним сталим типом поведінки індивідів стосовно суспільства (на відміну від ретреатизму, ритуалізму, бунту).
Предметом вивчення Х. Аренд, Ч.-Р. Міллса, Л.-Е. Вайта були проблеми впливу бюрократ. організації, масового суспільства, авторитар. і тоталітар. режимів на формування К. с. У таких ситуаціях він може проявлятися у жорсткій, що охоплює всі сторони сусп. життя, насаджується директивно, є догматич. тоталітар. формою, та м’якій — значно менш політизов., необов’язк., але пов’язаній з потуж. механізмами формування конформності ліберал. середовищем формах. Загалом К. с., як соц.-психол. підґрунття авторитаризму й тоталітаризму, може розвиватися внаслідок маніпулювання індивід. або масовою свідомістю у політ. цілях, знаходить прояв у некритич. прийнятті будь-якої пропаганди, політ. пасивності та апатії. Поняття «К. с.» тісно пов’язане, але дещо відрізняється від поняття «конформність» (вивчає соц. психологія), яке позначає універсал. механізм узгодження думок і поведінки індивіда з думками та поведінкою групи або її більшості; один з аспектів взаємовідносин індивіда і групи. Розрізняють зовн. (публічна) та внутр. (особиста) види конформності (їх також можна вважати видами К. с.): зовн. — демонстративне підкорення думкам, стандартам групи з метою заслужити схвалення або уникнути осуду чи більш жорстких санкцій з боку осіб, які входять у групу; внутр. — дійсне перетворення індивід. думок, установок у результаті внутр. прийняття позиції оточуючих, визнання її обґрунтованішою і об’єктивнішою, ніж власна точка зору. Таким чином, залежність від сусп. стереотипів конформіст може сприймати як вимушений чи природ., належ. або навіть єдино можливий стан.
Рекомендована література
- Кон И. С. Социология личности. 1967;
- Фромм Э. Бегство от свободы / Пер. с англ. 2004 (обидві — Москва).