Велика Вісімка
«ВЕЛИ́КА ВІ́СІМКА» — назва групи країн світу (Велика Британія, Італія, Канада, Німеччина, РФ, США, Франція, Японія), які найбільшою мірою впливають на розвиток світової економіки та політики. Країни «В. в.» проводять щорічні зустрічі на найвищому рівні, у яких, залежно від формату конституційного устрою держави, беруть участь президенти або премʼєр-міністри. На цих зустрічах також присутні керівні особи ЄС — голова Європейської комісії та лідер держави, яка утримує на час проведення зустрічі посаду голови у Європейській Раді.
Вперше засідання нинішньої «В. в.» ще у форматі 6-ти країн (Велика Британія, Італія, Німеччина, США, Франція, Японія) було проведено 1975 у м. Рамбує (Франція). Канада приєдналася до цієї групи у 1976, а від 1977 участь у засіданнях бере Європейське співтовариство. 1994 вперше у засіданнях з політичних питань взяла участь РФ, яка від 1998 є повноправним членом «В. в.» Загалом від 1975 відбувся 31 саміт «В. в.»: Франція — 1975 (Рамбує), 1982 (Версаль), 1989 (Париж), 1996 (Ліон), 2003 (Евіан); США — 1976 (Сан-Хуан), 1983 (Вільямсбурґ), 1990 (Гʼюстон), 1997 (Денвер), 2004 (Сі Айленд, шт. Джорджія); Велика Британія — 1977, 1984, 1991 (усі — Лондон), 1998 (Бірмінґем), 2005 (Пертшир, Шотландія); Німеччина — 1978, 1985 (обидва — Бонн), 1992 (Мюнхен), 1999 (Кьольн); Японія — 1979, 1986, 1993 (усі — Токіо), 2000 (Окінава); Італія — 1980, 1987 (обидва — Венеція), 1994 (Неаполь), 2001 (Ґенуя); Канада — 1981 (Оттава), 1988 (Торонто), 1995 (Галіфакс), 2002 (Кананаскіс). Головні завдання щорічних зустрічей — обговорення у неформальній обстановці найбільш актуальних економічних і політичних проблем глобального розвитку та питань міжнародної безпеки, зближення позицій лідерів провідних держав світу в цих питаннях і вироблення спільних підходів та можливих заходів співробітництва.
Під час самітів 2000–05 регулярно обговорювалися проблеми зміцнення механізмів зростання світової економіки, підвищення добробуту та зайнятості; розвитку світової торг. системи, зокрема заходи щодо зміцнення багатосторонніх правил торгівлі, запобігання протекціонізму, забезпечення успіху багатосторонніх торг. переговорів та розширення потенціалу використання менш розвиненими країнами переваг багатосторонньої торг. системи; вироблення стратегічного підходу до боротьби з бідністю; фінансування розвитку та зміцнення міжнародної фінансової архітектури; полегшення заборгованості найбільш бідних країн та країн, що розвиваються; розвитку освіти, охорони здоровʼя; розповсюдження новітніх цифрових інформаційних та комунікаційних технологій; охорони довкілля; розвитку біотехнологій та продовольчої безпеки; зміцнення міжнародної безпеки, зокрема ядерної; нерозповсюдження зброї масового знищення та матеріалів, що використовуються у її виготовленні; боротьби з міжнародним тероризмом, транснаціональною злочинністю і наркобізнесом.
Поряд із постійними проблемами на самітах обговорюються й інші актуальні питання, зокрема у Окінаві — забезпечення культурного розмаїття, старіння населення, збереження геному людства; у Кананаскісі — розвитку міжнар. транспорту; у Евіані — окремі регіональні проблеми: Ірак, Пн. Корея, Афганістан, Іран, Алжир, Зімбабве, ізраїльсько-палестинські відносини; у Пертширі — проблеми розвитку країн Африки та глобальних змін клімату. Кожен член «В. в.» по черзі виконує функції головування один рік, протягом якого у цій країні відбувається чергова зустріч на вищому рівні. 2005 функції головуючого перейшли від США до РФ, де 2006 у С.-Петербурзі відбудеться 32-га зустріч «В. в.».
Нині спостерігається тенденція до демократизації процедур обговорення ключових економічних та політичних питань, в основі якої — ідея нового партнерства з країнами, що не є членами «В. в.» (особливо з країнами, що розвиваються), а також із міжнар. організаціями та інституціями громадянського суспільства, включаючи приватні та неурядові організації. Під час останніх зустрічей до дискусій запрошувалися лідери низки впливових країн «з виникаючими ринковими демократіями» та країн, що розвиваються (Алжир, Бразилія, Китай, Єгипет, Індія, Малайзія, Мексика, Ніґерія, Саудівська Аравія, Сенеґал, ПАР та ін.), а також Швейцарська Конфедерація, ООН, Всесвітнього банку, МВФ та СОТ.
За результатами самітів зазвичай приймалися спільні комюніке, однак 2002 їх замінив ін. документ — Підсумкові висновки головуючого, що свідчить про наближення механізмів функціонування «В. в.» до формату, прийнятому для самітів лідерів ЄС у рамках Європейської Ради. Водночас механізм погодження позицій під час самітів «В. в.» дедалі більше супроводжується створенням спільних робочих груп та програм чи планів дій щодо найважливіших проблем, зокрема під час зустрічі в Окінаві намічено комплекс заходів із розвитку інформ. і комунікац. технологій, для здійснення яких створ. Цільову групу з питань розвитку можливостей використання цифр. технологій; погоджено план боротьби з найбільш небезпечними інфекційними хворобами (СНІД, малярія, туберкульоз та ін.).
На зустрічі у Ґенуї погоджено рішення про виділення у фонд по боротьбі із зазначеними хворобами 1,3 млрд дол. США; створено цільову групу з питань реалізації Дакарського рамкового плану дій для забезпечення до 2015 у всьому світі загальнообовʼязкової початк. освіти; прийнято план дій у галузі цифр. технологій.
На саміті у Кананаскісі ініційовано: програму глобального партнерства «В. в.» у питаннях запобігання розповсюдженню зброї та матеріалів масового знищення, що передбачає реалізацію протягом 10-ти р. спільних проектів вартістю у 20 млрд дол. США; спільні дії щодо безпеки міжнар. перевезень; план дій «В. в.» стосовно Африки; план співробітництва «В. в.» з питань безпеки перевезень.
В Евіані, на додаток до виробленої на Кьольнському саміті ініціативи щодо полегшення боргового тягаря найбідніших країн із великим обсягом заборгованості, сформульовано т. зв. евіанський підхід до врегулювання Паризьким клубом боргових проблем ін. країн; ухвалено рішення про впровадження нового міжнар. фінанс. інструменту для сприяння екон. розвитку; затверджено плани дій щодо використання науки і технологій з метою сталого екон. розвитку, а також щодо зменшення загрози надмірної експлуатації мор. ресурсів та підвищення безпеки мореплавання; створ. групу з питань ядерної безпеки та контртерорист. групу для боротьби із міжнар. тероризмом; схвалено керівні принципи для сприяння безпечному цивільному використанню ядер. технологій, плани дій із запобігання радіолог. тероризму, гарантування безпеки джерел радіоактивних матеріалів, нарощення боротьби з тероризмом.
В Пертширі ухвалено комплексний план підтримки країн Африки, який, зокрема, передбачає подвоєння обсягу допомоги до 2010 і списання боргів найбідніших країн.
Таким чином, незважаючи на гостру критику з боку антиглобалістів, «В. в.» дедалі більше перетворюється на один із провідних механізмів глобального екон. та політ. регулювання.