Розмір шрифту

A

Велобудування

ВЕЛОБУДУВА́ННЯ — галузь машинобудування, під­приємства якої виробляють велосипеди. Велосипед — без­моторний транс­порт. засіб, який приводять у рух мʼязовою (мускул.) силою людини або ін. живої істоти. Осн. складовими велосипеда є рама із вилкою, які опираються на колеса, сідло, кермо і привід на ведуче (ведучі) колесо (колеса). Роз­різняють такі осн. типи і види велосипедів: дорожні для дорослих і під­літків із закритими, від­критими, напів­відкритими і складними рамами; спортивно-туристські для дорослих і під­літків із закритими, від­критими і напів­відкритими рамами; спортивні для змагань на шосе, треку і гірські; дитячі дво- і триколісні; спеціальні для пере­везень людей, вантажу та викона­н­ня різних спец. робіт або вправ (напр., циркові, «рікши» тощо). Велосипеди з під­вісним ДВЗ називають мокіками. Історія роз­витку В. сягає 17 ст., коли у Німеч­чині та Франції зʼявилися прототипи велосипедів — 4-колісні візки-самокати. У Рос. імперії створе­н­ня сучас. типів велосипедів роз­почато пере­важно від 90-х рр. 19 ст. В Україні В. бере початок від 1915, коли із Риґи до Харкова було еваку­йовано вело­складал. ф-ку О. Лейтнера, на базі якої 1923 засн. перший держ. велозавод (нині ЗАТ «Харківський велосипедний завод ім. Петровського»). Він був першим спеціалізов. велозаводом не лише в Україні, а й в СРСР і виробляв велосипеди всіх типів, видів і при­значень (зокрема єдиний в СРСР випускав спорт. велосипеди). 1954 на базі КБ заводу створ. Велобудува­н­ня Центральне кон­структорсько-технологічне бюро з метою ко­ординації і проведе­н­ня н.-д. робіт та екс­перим.-кон­структор. роз­робок велотехніки. За часів СРСР велогалузь була досить роз­виненою і повністю задовольняла попит насел. на дорожні велосипеди для дорослих і на дитячі для молодшої вік. групи (від 2-х до 6-ти р.). Зокрема, дорожні велосипеди виробляли (у тис. шт. на рік): в Україні — Харків. велозавод (600–650); Білорусі — Мінський мотовелозавод (780–800); Росії — Пензен. велозавод (990–1000), Перм. машзавод (950–1000), Жуков. велозавод (Брян. обл., 550–590) та Йошкар-Олин. мехзавод (500), що всього становило понад 4,5 млн шт. на рік. Потреби дітей молодшої вік. групи задовольняли бл. 50-ти заводів, які були роз­таш. по всьому СРСР і загалом виробляли понад 6 млн велосипедів на рік. Однак недо­статньо задовольнявся попит на велосипеди для під­літків, які виробляли лише на Шяуляй. веломотозаводі (Литва, 500 тис. шт. на рік) і у с-щі Атіг Свердлов. обл. (РФ, 380 тис. шт. на рік), для дітей вік. групи від 7-ми до 12-ти р., оскільки велосипеди «Школьник» виробляв лише Горьков. автозавод (РФ, 300– 350 тис. шт. на рік), а також на спорт. велосипеди усіх типів, видів і класів, які виробляв лише Харків. велозавод у кількості трохи більше 200 тис. шт. на рік. Велосипеди для дітей та під­літків в Україні виробляли Львів. завод мотовелосипедів (нині ВАТ «Львівський мотозавод», 100– 130 тис. шт. на рік), а також заводи в Полтаві, Донецьку, Одесі, Дні­пропетровську, Чернівцях. Від 1991 внаслідок екон. кризи велогалузь України скоротила свою гео­графію та вироб. потужності і функціонує пере­важно в Харкові і Львові та частково у Києві. Осн. веловиробниками залишились Харків. велозавод, який виробляє нині бл. 100 тис. велосипедів на рік і щорічно збільшує їх виробництво, і Львів. мотозавод, який виробляє велосипеди для дітей та під­літків у такому ж обсязі. Діють нац. та між­держ. тех. комітети «Велосипеди», які популяризують та сприяють роз­витку В. в Україні та країнах СНД. Велогалузь України є ві­домим виробником продукції для велосипедного спорту. Укр. спорт. велосипеди користувалися знач. попитом за часів СРСР і не втратили своїх позицій на світ. ринку і нині. Велосипеди досить поширені у роз­винених країнах світу, оскільки є дешевим транс­порт. засобом у будь-якій місцевості, окрім того їзда на них зумовлює роз­виток спритності і фіз. кондицій у дітей, під­тримує здоровʼя у дорослих тощо.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2005
Том ЕСУ:
4
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Господарство
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
33395
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
109
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 4
  • середня позиція у результатах пошуку: 8
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 8):
Бібліографічний опис:

Велобудування / М. О. Сухін // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2005. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-33395.

Velobuduvannia / M. O. Sukhin // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2005. – Available at: https://esu.com.ua/article-33395.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору