ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine
A

Авіант

«АВІА́НТ» – промислове підприємство, що виробляє авіаційний транспорт. Підпорядк. Держ. комітету пром. політики України. Створ. 1920 для ремонту авіатехніки під назвою «Держ. авіац. завод № 12» (від 1921 – Ремонтно-повітр. завод № 6), від 1974 – Київ. авіац. ВО, від 1994 – Київ. держ. авіац. завод «А.». Від часу заснування на заводі ремонтувались літаки іноз. зразків, що були на озброєнні Укр. військ. округу, згодом налагоджено виробництво авіац. радіаторів, які до цього імпортовано; у складі А. діяли мех., радіаторні, моторні, слюсарні, ливарно-ковал., деревооброблюв. та складальний цехи. У 1922 під керівництвом К. Калініна розпочато конструювання першого в СРСР чотиримісного пасажир. літака К-1, яке завершено 1925, що поклало початок серій. вітчизн. літакобудуванню. До 1924 завод повністю електрифіковано, змонтовано парове опалення в складал. цеху, де за технол. умовами потрібна була постійна т-ра; 1927 переустатковано мех. цех. 1926–28 на заводі будували планери власних конструкцій; 1929 створено планер «Гриф». У 30-х рр. будували автожир «4-ЕА» Центр. авіац. держ. інституту (1932), пасажир. літаки ХАІ-1 (конструктор І. Неман, 1932) і ОКО-1 (конструктор В. Таїров, 1938), завод також ремонтував літаки Р-5, АНТ-4, АНТ-9 та ін. 1931 з ініціативи керівництва заводу для підготовки фахівців авіац. галузі в Київ. політех. інституті створено авіац. факультет (від 1933 Київ. авіац. інститут, нині Нац. авіац. університет). 1933–37 завод поповнився новим устаткуванням, кваліфіков. кадрами; освоєно осн. методи обробляння дюралюмінію, магнієвого сплаву; створ. дюралевий цех та мех. лаб.; 1935 обладнано гальванічну майстерню. Від 1938 на заводі виготовляли, окрім ОКО-1, удосконалені літаки ОКО-4 і ОКО-6, ремонтували літаки-винищувачі І-5, І-16, І-153 та мотори М-17 і М-22. Перед 2-ю світ. війною завод, на той час літакобудівний № 43, виготовляв крила і опори для винищувачів МіГ-1. Під час війни його перебазовано в Новосибірськ (виготовляли винищувачі Як-1, Як-3, Як-9). Від листопада 1943 почалося відновлення заводу (під № 473) в Києві; спочатку проводилося складання винищувачів Як-3, Як-9 з готових частин; згодом – виробництво вертольотів Г-4 І. Братухіна та Мі-1 М. Міля. Від 1948 на заводі освоєно виробництво літаків «Ан» конструкції О. Антонова: 1948–59 – багатоцільового транспорт. Ан-2; 1954–56 – транспорт. Ан-8, серійне виробництво якого, через відсутність умов та спецобладнання, згодом доручено іншому заводу; 1959–78 – пасажир. Ан-24, Ан-24В, Ан-24РВ, для виготовлення яких збудовано новий великий агрегатно-складальний корпус для цеху кінцевого складання, бетонну злітно-посадочну смугу, придбано і освоєно спец. та універс. устаткування; 1969–85 – транспорт. Ан-26; 1973–79 – літака для аерофотозйомок Ан-30. У 1976–80 виготовлено дослідну партію транспорт. Ан-72, у 80–90-х рр. створ. Ан-124 «Руслан», освоєно виготовлення транспорт. літаків Ан-32 і Ан-32П для гасіння ліс. пожеж. У 1985–88 «А.» брав участь у виготовленні дослід. партії із 3-х літаків Ан-225 «Мрія». Всього за роки діяльності на «А.» виготовлено 6251 літак серії «Ан» (3320 – Ан-2, 1028 – Ан-24, 1402 – Ан-26, 123 – Ан-30, 361 – Ан-32, 17 – Ан-124 «Руслан»). З них експортовано 870 літаків Ан-24, Ан-26, Ан-30, Ан-32. «А.» виробляв літаки більш як для 50 країн світу. 1971 «А.» брав участь у виготовленні вертольотів Ка-26 (конструктор М. Камов); 1972 на заводі освоєно та організовано серійне виробництво картоплезбирал. комбайна. У 70-х рр. здійснено значне переустаткування заводу, впроваджено ЕОМ та нові технології. У 1980–82 збудовано новий корпус кінцевого складання. Підпр-во нагороджено орденом Трудового Червоного Прапора (1970), Міжнар. премією «Золотий Меркурій» за розвиток виробництва і міжнар. співробітництва (1980), Міжнар. нагородою «Факел Бірмінґама» за екон. виживання і успішний розвиток в умовах соц.-екон. кризи (1995).

Нині підприємство, на якому працює бл. 10 тис. осіб, виконує програму виробництва літаків: транспорт. Ан-70 і пасажир. Ту-334, а також проводить роботи з модернізації літака Ан-32, що є осн. продукцією заводу. «А.» освоїв виробництво пральних машин, дит. колясок, мед. барокамер, тролейбусів К-12 «Київський», які від 1997 постачає Києву. «А.» співпрацює з АНТК ім. О. Антонова та АНТК ім. О. Туполєва. З-д одночасно займається перевезенням пасажирів і вантажів. Перший директор заводу – В. Бобров (1920–22). Значний внесок у розвиток заводу зробили П. Шелест (1950– 54), В. Степанченко (1954–58, 1965–79) та В. Олешко (1963– 65, 1979–86). Від 2000 «А.» очолює В. Пелих. У 1999 на заводі проведено першу міжнар. ви-ставку «Авіасвіт-ХХІ». Підпр-во має значний житл. фонд, оздоров. комплекс «Сокіл» у Кончі-Заспі, поліклініку, культ.-спорт. комплекс «Темп», дит. тех. станцію.

Літ.: Степанченко В. А., Петренко В. С. Киевские самолетостроители: Очерки истории Киевского авиационного завода им. 50-летия Великой Октябрьской социалистической революции. К., 1970; Пелых В. К., Федоров А. А., Скрипочка Ю. А. Завод «Авиант». Этапы пути. 1920–2000 гг. К., 2000.

А. О. Федоров

Рекомендована література

  1. Степанченко В. А., Петренко В. С. Киевские самолетостроители: Очерки истории Киевского авиационного завода им. 50-летия Великой Октябрьской социалистической революции. К., 1970;
  2. Пелых В. К., Федоров А. А., Скрипочка Ю. А. Завод «Авиант». Этапы пути. 1920–2000 гг. К., 2000.

Фотоілюстрації

завантажити статтю

Інформація про статтю

Автор:

Авторські права:

Cтаттю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»

Бібліографічний опис:

Авіант / А. О. Федоров // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-42343

Том ЕСУ:

1-й

Дата виходу друком тому:

2001

Дата останньої редакції статті:

2001

Цитованість статті:

переглянути в Google Scholar

Для навчання:

використати статтю в Google Classroom

Тематичний розділ сайту:

EMUID (ідентифікатор статті ЕСУ):

42343

Кількість переглядів цього року:

94

Схожі статті

Барва
Підприємcтва  | Том 2 | 2003
В. М. Андрійчук
Новий Сьвіт
Підприємcтва  | Том 23 | 2021
М. О. Гринько

Нагору