ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine
A

Комп’ютерна гра

КОМП’Ю́ТЕРНА ГРА – взаємодія людини (групи людей) з комп’ютером або декількох людей між собою за допомо­­гою комп’ютера для розваг, навчання чи тренування. Під час К. г. за допомогою спеціальних програм створюється імітація прямої взаємодії у віртуал. про­­сторі між персонажами та користувачем (або групою користувачів) за певним алгоритмом. Спостерігаючи ігрову ситуацію на екрані монітора, гравець впли­­ває на неї за допомогою клавіатури, «миші», джойстика тощо. К. г. схожі з відеоіграми, але на відміну від останніх не потребують наявності спец. тех. пристро­­їв (ігрової консолі чи приставки). Характерні ознаки К. г.: сенситивність (створення особл. аудіо­­візуал. середовища), інтерактив­­ність (наявність зворот. зв’язку програми й гравця), варіативність (можливість гравця впливати на розвиток подій у грі). За жанрами К. г. поділяють на аркадні (вимагають швидкісної ре­­акції), пригодн. (гравець діє від­­повідно до сюжету), рольові (учас­­ник дотримується обраної ролі), стратег. (моделювання про­­цесів виробництва, упр. тощо), логічні (шахи, шахмати, більярд), симулятори (імітація керування автомобілем, літаком та ін.), навч. і розвиваючі (дозволяють донести складну для розуміння інформацію в доступ. ігровій і муль­­тимедій. формі). Залежно від візуал. реалізації у К. г. можуть використовувати як графічні засоби оформлення, так і текстові, вони бувають дво- або тривимірними. Існують і звук. К. г. – замість візуал. реалізації застосовують звуки. Першою К. г. став запатентов. 1948 Т. Ґолд­­смітом та І. Манном (США) симу­­лятор стрільби ракетою по цілі (на екрані електронно-промене­­вої трубки). 1952 А. Дуглас (Ве­­лика Британія) створив гру «Хрес­­тики-нолики», 1958 В. Гіґґінботем (США) – «Теніс для двох». 1961 група студентів Массачусет. тех­­нол. інституту (США) розробила пер­­шу інтерактивну К. г. «Космічна війна». Одним із найвідоміших серед укр. розробників К. г. є С. Григорович – співавтор бестселерів «Козаки» та «Сталкер». З удосконаленням комп’ютер. тех­­ніки і розвитком мережі Інтернет поширення набули К. г. у режимі реал. часу («World of War­­craft», «Ragnarok», «MU Online», «World of Tanks» та ін.). Популяр­­ністю серед дітей різного віку користуються навч. і розвиваючі К. г. В Україні видавництво «Сорока Білобока» (Тернопіль) випускає на компакт-дисках ігри «Пет­­рик. Лісові пригоди» (2006), «Як дружили Вовк та Заєць» (2007), «Грамотійка та її друзі» (2008) та ін. Прихильники деяких К. г. організовують аматор. і профес. змагання, які отримали назву «кіберспорт». Від 2003 індуст­­рія К. г. за прибутковістю випереджає кіноіндустрію. Захоп­­лен­­ня К. г. має позитивні та негативні наслідки. Серед позитив. – сприяння розвитку логіч. мислення, духу лідерства та бо­­роть­­би, оптимізація діяльності, зростання швидкості оброблен­­ня візуал. інформації та друку, соц. розвиток; негативні – підвищення рівня фіз. і вербал. агресії, емоц. неврівноваженос­­ті, погіршення зору, неможливість самост. обмеження часу гри. Надмірне захоплення К. г. може призвести до виникнення ком­­п’ютерної залежності.

Літ.: Кореганова О. І. Комп’ютер у до­­шкільному закладі // Комп’ютер у школі і сім’ї. 2000. № 3; Добровидова Н. А. Особенности эмоциональных состояний подростков, увлекающихся ком­­пьютерными играми // Вест. Томского університета. 2009. № 323; Соколовська Т. П. Електронні засоби навчання: позитивні й негативні фактори використання їх у навчанні // Пробл. сучас. підручника: Зб. наук. пр. К., 2010. Вип. 10.

Р. В. Пилипчук, Р. Г. Кацалап

Рекомендована література

  1. Кореганова О. І. Комп’ютер у до­­шкільному закладі // Комп’ютер у школі і сім’ї. 2000. № 3;
  2. Добровидова Н. А. Особенности эмоциональных состояний подростков, увлекающихся ком­­пьютерными играми // Вест. Томского університета. 2009. № 323;
  3. Соколовська Т. П. Електронні засоби навчання: позитивні й негативні фактори використання їх у навчанні // Пробл. сучас. підручника: Зб. наук. пр. К., 2010. Вип. 10.
завантажити статтю

Інформація про статтю

Автор:

Р. В. Пилипчук

Р. Г. Кацалап

Авторські права:

Cтаттю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»

Бібліографічний опис:

Комп’ютерна гра / Р. В. Пилипчук, Р. Г. Кацалап // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2014. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-4393

Kompiuterna hra / R. V. Pylypchuk, R. H. Katsalap // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2014. – Available at : https://esu.com.ua/article-4393

Том ЕСУ:

14-й

Дата виходу друком тому:

2014

Дата останньої редакції статті:

Цитованість статті:

переглянути в Google Scholar

переглянути в Scopus

Для навчання:

використати статтю в Google Classroom

Тематичний розділ сайту:

EMUIDідентифікатор статті на сайті ЕСУ

4393

Кількість переглядівдані щодо перегляду сторінок на сайті збираються від початку 2024 року

839

Схожі статті

Козятинська газета
Світ-суспільство-культура  |  Том 13  |  2013
К. М. Курилишин
Бразюнас
Світ-суспільство-культура  |  Том 3  |  2004
Н. О. Непорожня
Вперед
Світ-суспільство-культура  |  Том 5  |  2006
А. Б. Бойченко

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору