Комп'ютерна залежність
КОМП’Ю́ТЕРНА ЗАЛЕ́ЖНІСТЬ – негативний психологічний наслідок надмірного й неконтрольованого захоплення людини комп’ютерною грою та Інтернетом. Полягає у нездатності подолати бажання постійно використовувати комп’ютер. Нині, коли комп’ютери та Інтернет стали загальнодоступ., відбулося різке збільшення кількості осіб з неконтрольованим потягом до них. К. з. найбільш поширена серед підлітків та молоді. Ін. назви: комп’ютерна ігроманія, комп’ютер. фанатизм, комп’ютерна адикція, комп’ютерна наркоманія та ін. Є однією з найактуальніших проблем сучас. медицини. Психологи вважають, що К. з. – це один із проявів соц. пасивності (соціопатії). Дехто з залежних, особливо діти, сприймають розумну машину як потуж. інтелект, з яким цікаво змагатися, ін. – ховаються у віртуал. світі від проблем та негараздів, зокрема у родині. Світ віртуал. реальності для них замінює все – заняття у школі, стосунки з батьками, спілкування з друзями. Зовні такі діти вирізняються емоц. холодністю, відсутністю інтересу до всього, що не стосується комп’ютерів. Проте їхні знання комп’ютерів зазвичай неглибокі, оскільки ними керує не пізнав. інтерес, а емоції, азарт, намагання отримати задоволення. Вмикаючи комп’ютер, дитина відчуває інтенсивне емоц. піднесення. Саме для підсилення цього відчуття комп’ютерні ігри побудовані на контрастах зрозумілого і загадкового, монотонного і непередбачуваного, які змінюються в довіл. для гравця ритмі. Крім того, у віртуал. реальності дитина реалізує свої відчуття, зазвичай влади, перемоги, значимості, які вона не може втілити у реал. житті. На відміну від рухливих, під час комп’ютер. ігор навантаження на м’язи тіла є мінімальним, і відчуття втоми, яке сигналізує про вичерпність сил, з’являється значно пізніше. Через надмірне захоплення комп’ютером дитина перевантажує мозок. Залежні від комп’ютера діти втрачають навички живої комунікації, відчуття реальності, вони не мають друзів, стають агресив. у відповідь на спробу відібрати у них улюблену забавку, їх дратує оточення. Такі діти можуть бути соціально небезпечними (деякі комп’ютерні ігри потребують коштів, тому непоодинокими є випадки, коли особи вдаються до пограбування). У формуванні К. з. психологи виділяють 3 етапи: ризику її розвитку (збільшення часу, проведеного за комп’ютером, втрата відчуття часу, отримання емоц. задоволення від роботи з комп’ютером, зростання кількості витрачених коштів на комп’ютерну діяльність, перші ознаки соц. дезадаптації), сформованої К. з. (емоц.-вольові порушення і псих. залежність, дезактуалізація осн. фіз. потреб – сну, відпочинку, їжі, особистої гігієни, збільшення часу, проведеного за комп’ютером, за рахунок навч., роботи, соц. і особистих стосунків, безпорадність у світі соц. норм і відносин), тотал. К. з. (безуспішність спроб контролювати роботу з комп’ютером, розсіяна увага, психомоторні порушення, мимовіл. друкувал. рухи пальців рук, агресивність при спробі інших перешкоджати комп’ютер. діяльності, фіз. симптоми – головний біль, біль у спині, сухість в очах, синдром карпал. каналу (оніміння й біль у пальцях кисті), виражена соц. і сімейна дезадаптація). Розрізняють 5 типів К. з.: нав’язливий серфінг (подорож у мережі, пошук інформації), пристрасть до онлайн. бірж. торгів, віртуал. знайомства без прагнення перевести їх у реальність, кіберсекс (захоплення порносайтами), комп’ютерні ігри. Для запобігання психол. залежності дітей від віртуал. реальності батькам важливо не залишати їхні комп’ютерні контакти поза увагою. Якщо вони займають більше 2-х год. на день, і дитина перестає цікавитися чимось іншим, необхідно звернутися до психолога. Важливим чинником також є емоц. атмосфера в сім’ї. Ймовірність розвитку К. з. буде меншою, якщо дитина не відчуватиме самотності і нерозуміння з боку близьких, батьки повинні показати їй різноманітність життя, розваги, не пов’язані з комп’ютером.
Літ.: Церковний А. Аспекти формування Інтернет-залежності // Соц. психологія. 2004. № 5(7); Юрьева Л. Н., Больбот Т. Ю. Компьютерная зависимость: формирование, диагностика, коррекция и профилактика. Дн., 2006; Гурьева Л. П. Психологические последствия компьютеризации: функциональный, онтогенетический и исторический аспекты // Вопр. психологии. 2009. № 3.
Н. М. Фещенко
Рекомендована література
- Церковний А. Аспекти формування Інтернет-залежності // Соц. психологія. 2004. № 5(7); Юрьева Л. Н., Больбот Т. Ю. Компьютерная зависимость: формирование, диагностика, коррекция и профилактика. Дн., 2006;
- Гурьева Л. П. Психологические последствия компьютеризации: функциональный, онтогенетический и исторический аспекты // Вопр. психологии. 2009. № 3.