Компанейський Микола Іванович
КОМПАНЕ́ЙСЬКИЙ Микола Іванович (Компанейский Николай Иванович; 11(23). 07. 1848, побл. Таганрога, нині Ростов. обл., РФ — 17(30). 03. 1910, С.-Петербург) — російський композитор, музикознавець. Закін. Микол. кавалерій. училище, фіз.-мат. факультет Університету в С.-Петербурзі. Брав уроки співу в О. Петрова, теорії музики — в І. Гунке. Від серед. 1870-х рр. служив у Воєн. мін-ві (С.-Петербург): ст. ред. кодифікац. відділу. К. — один із засн. Нар. консерваторії у С.-Петербурзі (1908). Знайомство з композиторами О. Сєровим, М. Мусоргським, О. Даргомижським та співаком О. Петровим вплинуло на нац. характер його опер «Тарас Бульба» та «Майська ніч», які згодом спалив. Прихильник ідеї графа Уварова про інструм. музику в православ. богослужінні. Піснеспіви К. вирізняються церковністю, виразністю, відповідністю музики та тексту, проте їм часом не вистачає тех. завершеності. Серед творів — «Літургія» болгар. розспіву (1907), «Догматики богородични» знаменного розспіву. Автор статей, присвяч. рос. церк. музиці (опубл. в «Русской музыкальной газете»), зокрема «О стиле церковных песнопений» (1901), «О связи русского церковного песнопения с византийским», «Современное демество» (обидві — 1903), «Влияние сочинений Глинки на церковную музыку» (1904), «Значение Н. А. Римского-Корсакова в русской церковной музыке» (1908), «Характерные черты русских песен церковных и мирских» (1909).
Рекомендована література
- Некролог // Музыка и жизнь. 1910. № 4;
- Некролог // РМГ. 1910. № 13.